Annons

Hjälp! Röda och gula bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

MariaLind777

Aktiv medlem
Tog en del bilder i julas, inomhus och utan blixt.
När jag kollade i photoshop såg de fina ut, men när jag beställde dem från fujicolor och fick hem dem var de inte alls bra- så röda och gula och mycket mörkare.
Kan tillägga att jag har en ny dataskärm så den borde det inte vara ngt fel på. Kan det vara framkallningen eller vad är det?
Blev väldigt besviken och vill gärna undvika detta i framtiden.
Har en Nikon D60

Tog en del bilder i julas, inomhus och utan blixt.
När jag kollade i photoshop såg de fina ut, men när jag beställde dem från fujicolor och fick hem dem var de inte alls bra- så röda och gula och mycket mörkare.
Kan tillägga att jag har en ny dataskärm så den borde det inte vara ngt fel på. Kan det vara framkallningen eller vad är det?
Blev väldigt besviken och vill gärna undvika detta i framtiden.
Har en Nikon D60

Har du en kalibrerad monitor?

// Fredrik

...vad innebär det?

Det innebär att man använder en "pryttel" kopplad till datorn och skärmen. Programmet visar ett antal färger på skärmen, läser av skärmen och "kalibratorn" läser av resultatet och skapar sen en färgprofil så att det man ser ska stämma så bra som möjligt överens med bildfilens egentliga färgmappning.

Kostar från cirka 1000:- och rekommenderas.

Sen när det gäller digitallab så kan en del ha inställningar så att de försöker sig på att justera färgbalansen i bilden de printar. Se i så fall till att avmarkera det alternativet om de finns möjlighet att göra det - i synnerhet om du kalibrerar din egen utrustning så att du vet hur det ska se ut.

Tänk också på att Fujicolor har en tendens att verkligen mätta fotografierna. Jag har enbart anlitat dem en gång i och med att allt blev överknalligt. Framkallar sedan flera år tillbaka enbart hos Crimson. www.crimson.se. Där får jag bilderna som jag vill ha dem.

jättebra...

då ska jag också testa dem. fujicolor skröt ju så på sin sida om att vara så bra men det tycker jag inte stämde alls...

ANNONS
Götaplatsens Foto