Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Autofokus i Live View-läge med en Canon EOS 450D
- Trådstartare Curium
- Start datum
apersson850
Aktiv medlem
Nej, det går inte på någon Canonkamera som jag har sett.
Curium
Aktiv medlem
Nej, det går inte på någon Canonkamera som jag har sett.
Surt
apersson850
Aktiv medlem
Du ska kanske fråga dig själv om du jobbar på rätt sätt?
Tanken med Live view är ju att man ska glo på skärmen innan man tar bilden. Fokusering och sånt gör man manuellt eller genom att tillfälligt koppla in autofokus (något som då sker genom att trycka på AF-ON, eller på * för kameror som inte har någon AF-ON).
När man sen har fokuserat fotograferar man, med eller utan fjärrkontroll. Eftersom autofokus i live view är knöligare än vanligt har man tagit bort den funktionen från avtrycket.
Ett annat alternativ är att köra med datorn uppkopplad mot kameran (USB kan du använda även på en 450D). Då kan du köra fokusmotorn från datorn, och se resultatet på datorns skärm. Du kan även fjärrkontrollera avtrycket från datorn.
Nu passar detta kanske inte dig alls. Jag vill bara belysa att det kan finnas någon alternativ lösning på ditt problem.
Tanken med Live view är ju att man ska glo på skärmen innan man tar bilden. Fokusering och sånt gör man manuellt eller genom att tillfälligt koppla in autofokus (något som då sker genom att trycka på AF-ON, eller på * för kameror som inte har någon AF-ON).
När man sen har fokuserat fotograferar man, med eller utan fjärrkontroll. Eftersom autofokus i live view är knöligare än vanligt har man tagit bort den funktionen från avtrycket.
Ett annat alternativ är att köra med datorn uppkopplad mot kameran (USB kan du använda även på en 450D). Då kan du köra fokusmotorn från datorn, och se resultatet på datorns skärm. Du kan även fjärrkontrollera avtrycket från datorn.
Nu passar detta kanske inte dig alls. Jag vill bara belysa att det kan finnas någon alternativ lösning på ditt problem.
Curium
Aktiv medlem
Du ska kanske fråga dig själv om du jobbar på rätt sätt?
Problemet är bara det att kameran kommer befinna sig 9 meter upp i luften och då är det svårt att komma åt den
Och datorn är för klumpig för att ta med ut i fält.
Live View är perfekt eftersom att jag kan sätta igång live view, hissa upp kameran och se på en monitor vad jag skulle se i sökaren. Men när den är 9 meter upp i luften är det svårt att trycka på *-knappen...
apersson850
Aktiv medlem
Menar du att du har en bildskärm av något slag ansluten till video ut på kameran? Annars förstår jag inte riktigt hur du ser något nio meter upp.
Men om detta är fallet är väl den smidigaste lösningen att köra med EOS Utilities installerat på en sån där netbookdator. Den är ju inte större än en vanlig bok, går länge på batteri, har USB (kan kopplas till kameran) och tillåter då att du kör även fokuseringen med fjärrstyrning. Kräver lång USB-sladd förstås, men det fungerar nog ändå.
Men om detta är fallet är väl den smidigaste lösningen att köra med EOS Utilities installerat på en sån där netbookdator. Den är ju inte större än en vanlig bok, går länge på batteri, har USB (kan kopplas till kameran) och tillåter då att du kör även fokuseringen med fjärrstyrning. Kräver lång USB-sladd förstås, men det fungerar nog ändå.
Curium
Aktiv medlem
Menar du att du har en bildskärm av något slag ansluten till video ut på kameran? Annars förstår jag inte riktigt hur du ser något nio meter upp.
Ja precis, så tänkte jag göra.
Ja det har jag också tänkt på men min plånbok tyckte inte om den idén, hehe. Men absolut, det är ju den bästa lösningen på problemet! 10 meter USB-kabel ska dock vara det längsta som går att köra så lite dumt om man vill skicka upp den ännu högre, något jag dock tvivlar starkt på i nuläget. Man skulle kanske titta lite på om det finns några beggade små pyttedatorer.
apersson850
Aktiv medlem
Ny pyttedator får man för runt 3000. Jag känner inte till maxlängden på USB-kabel, men det kan ju vara rimligt att det kan vara 10 meter.
Annars är det (minst) 40D plus nätverksgreppet WFT-E3 (NU snackar vi DYRT) och så köra antingen nätverkskabel eller trådlöst (WiFi) ner till datorn.
Annars är det (minst) 40D plus nätverksgreppet WFT-E3 (NU snackar vi DYRT) och så köra antingen nätverkskabel eller trådlöst (WiFi) ner till datorn.
Curium
Aktiv medlem
Jag tror jag håller mig till USB-kabeln