Annons

5D MkII och CS3

Produkter
(logga in för att koppla)
Lars har du vaknat på fel sida eller? Med ditt sett att se på det så ska vi vara förbaskat tacksamma att överhuvudtaget få lov att inhandla och använda Adobes produkter? Nu tror och hoppas jag att den attityden får stå för dig och inte är Adobes synsett? Hade på något tokigt vis fått för mig att de som säljer en vara gör det till konsumenter? Kanske några av dessa säljare t.o.m. lyssnar till vad konsumenterna vill ha? Men jag hoppas att du är ironisk med dina svar!Eller vill du bara provocera.
Undrar Lasse en välbärgad fattiglapp

Tycker du verkligen att det är rimligt att Adobe skall uppdatera en produkt gratis i all oändlighet? Vad skall du göra när du köpt 5Dmk8 år 2021 och den inte heller fungerar i CS3? Var och när har Adobe lovat dig livstids bakåtkompabilitet med alla framtida kamerasläpp? Det är väl i såfall Canons som skall klandras för att de inte släpper sensordatan tidigare till Adobe? I camera Raw så får ju Adobes ingenjörer göra "Reverse Engineering" av kameratillverkarnas råfiler. Skall dom inte få ta betalt för det?

Där kan jag hålla med dig Mattias beträffande att Canon och kanske andra tillverkare kunde samarbetat med Adobe som tidigare skrivet för kundernas väl och ve. Men du handen på hjärtat, evighet? Var det så länge sedan Cs3 lanserades? Jaja tiden bara rusar iväg när man är lyclig. Men då går den ju i gengäld saktare nu eftersom jag inte lär bli lycklig förän jag får skåda ljuset från raw konverteraren i Cs4.
Hälsar Lasse

Lars har du vaknat på fel sida eller? Med ditt sett att se på det så ska vi vara förbaskat tacksamma att överhuvudtaget få lov att inhandla och använda Adobes produkter? Nu tror och hoppas jag att den attityden får stå för dig och inte är Adobes synsett? Hade på något tokigt vis fått för mig att de som säljer en vara gör det till konsumenter? Kanske några av dessa säljare t.o.m. lyssnar till vad konsumenterna vill ha? Men jag hoppas att du är ironisk med dina svar!Eller vill du bara provocera.
Undrar Lasse en välbärgad fattiglapp
Nope, jag har varken vaknat på fel sida eller försöker medvetet vara provocerande. Möjligen svagt ironisk i sammanhanget. Men det beror isåfall på att jag är gruvligt trött på Generation Gratis som aldrig vill betala för sig och som hoppas att andra ska stå för fiolerna i allt och alla sammanhang. Ledsen om du blev triggad av ordet fattiglapp, det var inte min mening att såra din sociala status... ;-)

Jag blev inte triggad av fattiglapp! Tog inte åt mig heller!
Jag tycker heller inte att alt ska vara gratis!
Jag köper mina program! Jag köper den musik jag vill lyssna på!
Alla vill och ska naturligtvis ha betalt för sitt arbete!
Men inte kostar Cs några hundringar i månaden om man räknar grundpriset! Visst kanske för varje uppdatering blir det den kostnaden men lägg då till vad man betalt för första inköpet!
Om en produkt slutar funka efter 18 månader tror jag ingen blir glad över? Nä jag vet Cs har inte slutat fungera, men det blev betydligt omständigare.Har inte direkt satt mig in i nyheterna och arbetsflödet i Cs4 men det får väl bli dags att göra det nu då

Slutsummering.

Det här blev den suraste tråd jag någonsin sett.

Jag saknar fortfarande Bridge för min snabbsortering och taggnig.

Adobe får fortfarande inte betalt av majoriteten av ders användare.

Det finns tydligen ett folkslag som njuter av att bli fakturerade.

Jag måste rikta min marknadsföring mot detta folkslag snarast.

Nano nano
/
Fredrik

Ja du Fredrik, kan väl bara hålla med dig! Här blev det då inga sakliga diskutioner! Mattias ifrågasätter om Adobe ska skänka bort saker gratis? Nja Matias andra tillverkare av program ger faktiskt helt "gratis" bort uppdateringar till sina dyra program! Lars Möllerström hoppar på vidare och förklarar att fattig´lappar är något riktigt fult(hm det kommer det att finnas gått om i denna lågkonjektur, fint eller hur för då finns det många du kan se ner på, fasst annars hittar du säkert någon annan, det finns ju hudfärg sexuella avikelser osv.) Men tillbaks till att skänka bort! För min del gäller Cs3 Extended. Pris 15.000kr. Visst fint det varade 18 månader innnan jag behöver uppdatera och nej uppdateringen kosstar inte 2.800kr utan 4.200kr! Jaja jag vet jag är en snåljåp och tillhör generationen gratis(nej jag laddar inte ner musik från Pirat bay eller någon annan stans och nej jag har inte en massa nerladdade program i min dator och ja jag jobbar själv för mina pengar och anser att man ska ha betalt för sitt jobb oavsett om man är artist, fotograf eller skapar bildredigeringsprogram) Men tonen som används i denna tråd? Rena översittarfasonerna! Lars jag trodde och hopppades att det var ironi i det du skrev men så var tydligen inte fallet utan du anser dig tydligen ha rätt att både vara dommare, åklagare och jurry! Det är möjligt att du i ditt dagliga liv kan ta dig friheter att trampa på folk som det passar dig, vad vet jag? Men dina åsikter nja de lämnar nog lite till övers i alla fall för min del!!!!!!
Fotosidan är vill delvis till för att vi ska hjälpa varandra att hitta lösningar och växa som fotografer! Inläggen i denna diskution tyder på helt andra saker!
Klintan jag funderade ett tag på om det var så att det var dig de ville åt på något vis sedan tidigare diskutioner?
Men jag tycker att din fråga var både seriös och helt klart något som man just ska kunna ta upp här på fotosidan utan att bemötas med förakt!
Eftersom jag nu desutom råkar känna en del yrkesfotografer som kanske t,om, räknas bland de mer erkända i detta landet så undrar jag om de flesta nog inte får räkna sig till skaran av fattiglappar? Så tur för fotografin att det finns rika amatörer!
Funderar Lasse denna onsdagskväll!

Ja du Fredrik, kan väl bara hålla med dig! Här blev det då inga sakliga diskutioner! Mattias ifrågasätter om Adobe ska skänka bort saker gratis? Nja Matias andra tillverkare av program ger faktiskt helt "gratis" bort uppdateringar till sina dyra program! Lars Möllerström hoppar på vidare och förklarar att fattig´lappar är något riktigt fult(hm det kommer det att finnas gått om i denna lågkonjektur, fint eller hur för då finns det många du kan se ner på, fasst annars hittar du säkert någon annan, det finns ju hudfärg sexuella avikelser osv.) Men tillbaks till att skänka bort! För min del gäller Cs3 Extended. Pris 15.000kr. Visst fint det varade 18 månader innnan jag behöver uppdatera och nej uppdateringen kosstar inte 2.800kr utan 4.200kr! Jaja jag vet jag är en snåljåp och tillhör generationen gratis(nej jag laddar inte ner musik från Pirat bay eller någon annan stans och nej jag har inte en massa nerladdade program i min dator och ja jag jobbar själv för mina pengar och anser att man ska ha betalt för sitt jobb oavsett om man är artist, fotograf eller skapar bildredigeringsprogram) Men tonen som används i denna tråd? Rena översittarfasonerna! Lars jag trodde och hopppades att det var ironi i det du skrev men så var tydligen inte fallet utan du anser dig tydligen ha rätt att både vara dommare, åklagare och jurry! Det är möjligt att du i ditt dagliga liv kan ta dig friheter att trampa på folk som det passar dig, vad vet jag? Men dina åsikter nja de lämnar nog lite till övers i alla fall för min del!!!!!!
Fotosidan är vill delvis till för att vi ska hjälpa varandra att hitta lösningar och växa som fotografer! Inläggen i denna diskution tyder på helt andra saker!
Klintan jag funderade ett tag på om det var så att det var dig de ville åt på något vis sedan tidigare diskutioner?
Men jag tycker att din fråga var både seriös och helt klart något som man just ska kunna ta upp här på fotosidan utan att bemötas med förakt!
Eftersom jag nu desutom råkar känna en del yrkesfotografer som kanske t,om, räknas bland de mer erkända i detta landet så undrar jag om de flesta nog inte får räkna sig till skaran av fattiglappar? Så tur för fotografin att det finns rika amatörer!
Funderar Lasse denna onsdagskväll!

Nu känner jag mig faktiskt lite orättvist påhoppad här. Visa gärna på vilket sätt jag försökt misskreditera eller på något annat sätt vilja Klintan illa.

Det är en seriös fråga och jag ger ett seriöst svar i mitt första svar, där kunde tråden ha varit färdig. Men icke....

Adobe ger också bort gratis uppdateringar av CS programmen tills de byter det stora versionsnummret. Det är trist, men det finns ju alternativ, om dessa då inte passar herrarna vad skall Adobe eller vi andra göra?

Ge gärna exempel på stora företag/program som ger bort gratis uppdateringar resten av livet.

För min del så är sakfrågan utredd för länge sedan, sedan om det finns dom som inte kan acceptera att det är som det är, så är det inte mitt problem.

Senast ändrad:
Ja Mattias i ärlighetens namn så var det ju inte dina svar som jag hängde upp mig på i huvudsak. Men visst kan jag nämna ett annat program som jag också är ägare till(jodå också ärligen inköpt och betalt) Captureo one kom ganska omgående med en uppdatering till b.la. 5dm2. förvisso först "bara" på engelska men svenska versionen brukar dröja lite. Men i huvudsak var det väl Lars kommentarer jag hängde upp mig på.
Hälsningar Lasse

ANNONS
Götaplatsens Foto