Annons

70-200 4L tappar focus vid högre F-tal

Produkter
(logga in för att koppla)

Robbinb

Aktiv medlem
jag har införskaffat mig ett 70-200 f4L och vart ute och testat lite, väldigt nöjd med detta objektiv.

fast nu när jag är hemma och testar med stativ och kollar med mindre bländare mot f16-f20. då borde jag väl få bättre skärpa???

skärpedjupet blir förstås längre men jag tappar lite skärpa på den delen jag tagit kort på, i detta fall ett blad på en krukväxt i köket... och självklart använder jag spegeluppfällning och trådlös utlösare.

Bästa skärpa brukar uppnås runt bländare 8 (eller mellan 5.6-11), vid mindre bländaröppningar tar ett optiskt fenomen kallat diffraktion över och skärpan blir därför gradvis allt sämmre.

Så ditt objektiv fungerar precis som avsett, för bästa skärpa undvik de minsta bländaröppningarna (det vill säga de största bländartalen).

Sök på "diffraktion" i detta forum för mer information.

/Sara

Bästa skärpa brukar uppnås runt bländare 8 (eller mellan 5.6-11), vid mindre bländaröppningar tar ett optiskt fenomen kallat diffraktion över och skärpan blir därför gradvis allt sämmre.

Så ditt objektiv fungerar precis som avsett, för bästa skärpa undvik de minsta bländaröppningarna (det vill säga de största bländartalen).

Sök på "diffraktion" i detta forum för mer information.

/Sara

jag hat sökt lite och fick svar på min fråga...tack så mycket

ANNONS
Götaplatsens Foto