Annons

Sensorrengörning 5D MarkII - PROBLEM!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Bozi

Aktiv medlem
Hej,

Vill bara dela med mig av mina erfarenheter och höra om det är fler som har råkat ut för samma eller liknande händelse.

Jag har åtskilliga gånger rengjort sensor på min tidigare kamera Canon 20D med blåsa och en pensel från Visible Dust. Har alltid fått den ren och aldrig haft några konstigheter med detta.

Nu har jag köpt en Canon 5D Mark II och skulle för första gången rengöra den som jag alltid gjort - först blåst med en blåsa (apotekets) och om det inte hjälpt tagit hjälp med penseln från Visible Dust. Till en början gick det bra - en del damm kom bort men helt plötsligt efter ett par försök drog jag ut "klet" på sensorn och som inte gick bort utan bara drogs ut mer och mer när jag försökte igen. Jag var som ett levande frågetecken.....

Först av allt undrade jag vad det är och vad kommer det ifrån (inte från penseln i alla fall..)? Sedan nästa tanke - opps, det här kanske kan bli dyrt :-( (då garanti inte täcker när man själv rengör CCD:n).

Så det var bara att kontakta Intervision i Malmö för att höra om de kunde ta in kameran och rengöra den. Jag bifogade även före och efterbilder till dem för att höra om de visste vad det kunde vara (bifogar även här bilden när "kletet" börjat). För jag misstänkte att det kanske kunde vara någon olja eller fett i kameran som jag kommit åt med penseln. Men de visste inte - svaret jag fick från en tekniker var "jag har tittat på bilderna det är svårt att säga vad det kommer ifrån, normalt ska man inte komma åt något fett när man rengör sensorn".

Hm, normalt ska man inte det men kan man det?

Det har jag fortfarande inte fått svar på.... Jag lämnade in kameran och fick tillbaka den samma dag (idag). Man hade konstaterat att det låg en hinna över sensorn och som man fick bort. Vad det var och var det kom ifrån fick jag tyvärr inte något svar på utan samma svar som jag fått tidigare. Man ska "normalt" inte komma åt något fett.....

Rengörningen kostad 1038:- vilket är det pris man betalar för en sensorrengörning. Personligen tycker jag det är VÄLDIGT mycket pengar för att rengöra sensorn när jag vet hur snabbt jag gjort det själv tidigare... Men jag förstår att man vill få täckning för sina kostnader och även vill ha en liten peng över :) Dock blir det ju oerhört dyrt om jag ska behöva lämna in kameran varje gång jag vill rengöra sensorn.. Jag ska dock säga att Intervision ställde upp på ett mycket bra sätt och jag fick även mina objektiv justerade mot kameran på garanti.Så all heder åt dem.

Tekniker sa även till mig att de rengör med en speciell vätska som Canon numera säger att man ska använda på nya kameror. Tidigare har man använt sprit men att man inte kan/ska göra det längre. Vad det var för vätska ville han inte säga och jag vet inte var man i så fall kan få tag på den. Det bästa är dock alltid sa han också att göra en torr rengörning först (vilket jag gjort med min blåsa och pensel).

Så nu vet ni mina erfarenheter. Om ni rengör på samma sätt som mig så var lite försiktiga (även om jag också är det...).

Det jag nu gärna vill ha lite svar på är följande:

1.Är det någon annan som haft samma eller liknande erfarenhet med "kletet"?
2.Är det någon som vet vad det kan vara?
3.Hur rengör ni övriga ägare av Canon 5D Mark II sensorn? För jag antar att ni inte lämnar in den varje gång för 1038:-...

Tack på förhand!

Mvh
Bosse

Bilagor

• sensort5DmkII.jpg
    sensort5DmkII.jpg
    5.1 KB · Visningar: 2,552
Det är ett vanligt problem med den första versionen av 5D, det är en olja som ligger kvar vid kanterna från fabriken som man smetar ut om man kommer för nära. Hände mig också med 5D, kostade ungefär samma att få det fixat.

Hej Mattias, och tack för ditt svar.

Ok, men om det är ett vanligt fel sedan tidigare - hur kommer det sig då att man är ovetandes om detta problem på Intervision?

Borde man inte från Canon:s sida även upplysa om detta problem? Eller anser man från Canon att man som kund inte själv ska rengöra sin sensor?

Hur gör du själv nu när du rengör?

//Bosse

Jag råkade ut för samma sak med min gamla 5D. Penseln drog ut oljan (som jag själv förmodligen petade dit på borsten för att jag inte var försiktig nog när jag förde ner den första gången). Köpte Sensor Swabs och lämplig rengöringsvätska och fick bort oljan utan större problem. Sen dess har jag också använt min borste utan att klanta mig igen, men tänk på att du måste rengöra penseln ordentligt innan du försöker dig på den igen. Finns speciella tabletter för tvätt, har för mig att de finns t ex på Scandinavian Photo.

Låter dock som BS att Intervision inte skulle känna till "problemet".

Hej!

Ja, det är nog möjligt att Intervision vet mer om detta än vad de har upplyst mig om..... Är tråkigt i så fall.

Jag ska kontakta Canon för att stämma av med dem vad det är för vätska de nu rekommenderar att man ska använda samt försöka få mer info. om detta problem :)

Du skriver att du använt borsten utan att klanta dig igen. Jag kan inte hålla med dig om att vi klantat oss.... Jag har aldrig varit medveten om att det skulle finnas någon olja i anslutning till sensorn. Jag är alltid väldigt försiktig och har som jag skrev i mitt första inlägg gjort detta åtskilliga gånger med min 20D utan problem.

Hur använder du nu borsten om du måste ta bort dam i kanterna/hörnen? :)

Tack för tipsen!!!

//Bosse

Blås bort skiten

Hej Bo!
Måste först säga att jag inte fått några större partiklar på sensorn men de som ibland dyker upp löser oftast den automatiska rengöringsproceduren som drar igång när man sätter på och stänger av kameran.
Jag köpte min 5DMKII hos Expert Götaplatsen i Göteborg och de rådde mig att inte vidröra sensorn alls. Han gav rådet att köpa en blåstuta, skruva av objektivet, hålla öppningen nedåt och sätta slutartiden på 8 sekunder, trycka av och under tiden spegeln är uppfälld blåsa ett par gånger med tutan hela tiden hållande kameran med öppningen neråt.

Detta har funkat utmärkt för mig.

Canon rekommenderar inte att man petar på sensorn med något på egen hand.

Vid ett tidigare tillfälle med en tidigare kamera så fick ja saltvatten på sensorn vid objektivbyte då det blåste 25 sek/m. 650 kr tog Canon i Mölndal för rengöring. De tog en bild på en gulaktiv skiva före och en efter rengöring. Resultatet perfekt. 650 kr för min egen klantighet tyckte jag var rimligt.

Ta det vackert... Claes

Hej Mattias, och tack för ditt svar.

Ok, men om det är ett vanligt fel sedan tidigare - hur kommer det sig då att man är ovetandes om detta problem på Intervision?

Borde man inte från Canon:s sida även upplysa om detta problem? Eller anser man från Canon att man som kund inte själv ska rengöra sin sensor?

Hur gör du själv nu när du rengör?

//Bosse

Som reflux skriver, det är skitsnack att dom inte känner till problemet.

Jag har för mig att jag läste i någon gammal tråd att Canon erkände någon slags produktionsmiss och fick ta in massor av 1D modeller för fix. Kanske har serviceställena fått order om att förneka problemet.

Själv blåser jag bara numera. Det och den inbyggda rengöringen har hittills hjälpt nog.

Jag fick samma problem med min 40D. Jag hade börjat med att blåsa, sedan använt Sensor Swab med Ecipse-vätska och slutligen Visible Dust-borsten. Jag fick också en massa kletiga fläckar. Det värsta var att efter rengöring, så visade det sig att det hade blivit en liten repa på sensorn - eller snarare AA-filtret. Petig som jag är fick jag byta sensorn - 5300 kr. Suck!

När jag fick tillbaka kameran fanns det ett flertal fläckar på den igen, men jag fick aldrig någon klarhet i var de kom ifrån. Jag skickade förstås tillbaka kameran, och man bytte slutare, vilket gick på garantin (och rengjorde sensorn förstås). Sedan har det inte varit några problem. Kan det finnas någon smörjolja i slutaren som kan komma på sensorn.

Hej, och tack för era svar!

Ja, jag vet att Canon rekommenderar att man inte ska peta på sensorn. Det rådet har funnits så länge jag kan minnas :) Men som sagt - jag och många med mig - har gjort det många gånger tidigare utan problem. Att man nu lägger i massa olja i kameran är dock en överraskning...

Personligen anser jag att det är ett ställningstagande som är märkligt. Skulle man hänvisa till att vara tvungen att lämna in sin kamera varje gång man behöver ta bort dammfläckar så skulle det bli väldigt dyrt. Då är inte produkten färdig för marknaden anser jag. Den automatiska seneorsrengörningen som nu 5D:n har räckte heller inte för mig. På 3 veckor fick jag nog från början ett 30 tal dammfläckar och som inte gick bort med automatik. Inte heller med blåsan.

Det är nästan att jag misstänker att oljan fanns där från början, dvs att den bundit dammet.....Är det fel tänkt? Då borde jag heller inte få betala för min service.....

Jag ska höra av mig till Canon och Intervision igen så får vi se vad de säger.

Claes - jag förstår inte riktigt finessen med att sätta slutartiden på 8 sek? Varför inte bara köra manuell sensorrengörning och ha den öppen så länge man blåst klart? :)

//Bosse

Ett tips när det gäller sensorrengöring (om man inte vill göra det själv) är att kolla med fotoaffärer. Normalt räcker det att blåsa för mig, men ca en gång per år lämnar jag in kameran på Japan Photo här i Trondheim. De tar bara 200NOK och man får tillbaka kameran nästa morgon. Hittills har de gjort ett bra jobb. Behövde jag regöring mycket oftare skulle jag nog lära mig att göra det själv, men 200NOK om året känns det värt att slippa.

Finessen

Enda finessen är att man inte glömmer att stänga den när man är klar. 8 sek har i alla fall räckt för mig att få bort dammet, sen slipper man ju klicka ner sig i menyer också... / Claes

Jag har bara en liten dammprick på sensorn i min 5d mk II, trots att jag haft den sen februari och nog tagit 12 000 bilder med den med många objektivbyten. Men är försiktig och undviker dammiga miljöer antar jag. En synpunkt kring att blåsa rent sensorn. I vissa fotoaffärer, och även Intervision, använder de någon sorts tryckluft med stort tryck. Problemet är att lufttrycket pressar upp en massa damm i sökaren och helt plötsligt är det fullt med dammkorn i denna, mycket irriterande även om det inte syns på bildresultatet. Hände mig vid sensorrengöring både av en gammal 5d och nya Mk II. Lärt mig att kolla det direkt och inte acceptera det, då får de göra ren sökaren också.

Sensorrengöring som finns inbyggd, hur använder ni den ni som har det i husen? är den alltid på så den startar när ni startar och stänger av kameran? eller kör ni den lite sporadiskt?

Suger sensorn på 5D mkII till sig damm? Altså värre än Canons tidigare kameror, exempelvis 5D.

Min 5D har jag aldrig behövt rengöra sensorn på, på snart 2 år, trots att jag är allt annat än pendantisk och överförsiktig. Har hört om folk som byter objektiv i en plastpåse och annat larv. Det kan hända att min kamera blir liggande ett tag utan objektiv, e.t.c.

Min 10D, inköpt 2002, har jag fått blåsa rent sensorn på fyra gånger under årens lopp. Har aldrig pillat på sensorn med något. Inte för att jag inte vågar, utan för att det helt enkelt aldrig har behövts. Trots, som sagt, att jag absolut inte är överförsiktig på något sätt, det är snarare så att vissa kan tycka att jag är vårdslös med min kamera.

Kladdet runt sensorn är väl där för att damm som ligger löst i huset ska fastna där och inte på sensorn? Det är iaf så jag uppfattat det.

Suger sensorn på 5D mkII till sig damm? Altså värre än Canons tidigare kameror, exempelvis 5D.

Min 5D har jag aldrig behövt rengöra sensorn på, på snart 2 år, trots att jag är allt annat än pendantisk och överförsiktig. Har hört om folk som byter objektiv i en plastpåse och annat larv. Det kan hända att min kamera blir liggande ett tag utan objektiv, e.t.c.

Min 10D, inköpt 2002, har jag fått blåsa rent sensorn på fyra gånger under årens lopp. Har aldrig pillat på sensorn med något. Inte för att jag inte vågar, utan för att det helt enkelt aldrig har behövts. Trots, som sagt, att jag absolut inte är överförsiktig på något sätt, det är snarare så att vissa kan tycka att jag är vårdslös med min kamera.

Ta en bild på minsta bländare mot en vit vägg och posta den här sen. Att du inte skulle ha damm på sensorn låter för otroligt för att vara sann. Jag vet inte om 5D drar till sig mer eller mindre, men dammig blir den. Det gäller förövrigt 5D mk2 också men jag upplever inte att den drar till sig lika mycket. Om man dessutom kör den inbyggda rengöringen då och så så håller den sig fin tycker jag.

Hej igen,

Jag vet inte om det är värre än många andra kameror. Men jag kunde bara konstatera att efter 3 veckor hade jag tokmånga dammkorn på bilder som hade liten bländare. Trots att jag varit försiktig med objektiv byten och inte varit i dammiga miljöer. Så det var därför som jag skulle göra rent den som flera ggr tidigare med med 20D.

Jag har nu sökt lite mer information om detta probelm och jag är nu övertygad om att Intervision måste känt till detta problem sedan tidigare!! Så här skriver t ex Cyberphoto:

Citat:
"Obs! Det har visat sig att Canon 1D MarkII, 1Ds, 1Ds Mark II samt nya 5D MKII har olja eller fett i sensorns kant. Detta kan fastna i spateln och sedan överförs till sensorn. Viktigt att man inte sölar med vätska eller petar för långt ut i kanterna."

Det finns även en annan tråd här på forumet som tagit upp samma sak med den tidigare 5D:n.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=88468&highlight=olja+och+sensor

Att Intevision då som akutoriserad serviceverkstad inte skulle känna till detta problem är för mig otänktbart.

Det som nu bekymmrar mig är om min Visible Dust pensel som kostar över 1000:- också är förstörd... När jag ser på den så är den lite mörkare nere på borsten.

Varför informerar inte Canon om detta faktum? Tycker egentligen att det borde gå på garanti att ta bort detta.... Ja, ja - det blir nog midsommar ändå :))

Mvh
Bosse

penseln är inte förstörd det finns tabletter för penselrengöring från visible dust. För övrigt så ska man göra rent penseln från början. Jag har alltid kört ff o har beskrivit i mängder med trådar hur man gör rent sensorn. Det är enkelt o riskfritt om man gör på det sättet jag gör.
Angående medel för att få bort olja från sensorn så har visible dust en speciell vätska för det men det går oftast med eclipse.

Han som har agenturen för visible dust är www.atphototech.se han säljer dels det speciella medlet för att få bort fett från sensorn (smear away). Kolla under rengöring. Han säljer även tabletterna dom heter sensor brusch wash.

ANNONS
Götaplatsens Foto