Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DX vs Vanlig

Produkter
(logga in för att koppla)

Mcnab

Aktiv medlem
Är det skillnad i kvalitet på dessa gluggar som är DX än de som är avsedda för FF ?

Som tex 35/1,8G DX AF-S vs 35/2,0D

Skillnaden är hur stor "cirkel" de kan lysa ut (projicera) på baksidan... DX-objektiven har ett mindre (mindre som i "snävare" i det här fallet) ljusgenomsläpp - kör man en DX på en D700 eller D3 så får man med de flesta objektiv mörka hörn på fotona.

Kvalitet är från objektiv till objektiv - det finns inget som säger att en DX är bättre/sämre än en "FX". De flesta "normalzoomar" från 90-talet är ju FX per definition - dom är ju gjorda för film - men både bygg- och bildkvalitet är i många fall sådär...

På en DX-kamera tycker jag 35F/1.8DX är bättre, på en FX-kamera har du inte mycket val.

ok....tackar för svaren.

Jag trodde att det var lite skillnad i kvalitet också....
typ lite billigare med DX.

Men sant är att det alltid finns "sweet spot" argumentet att ta ställning till...

När ett FX-objektiv är lyser ut den dubbla ytan och man sätter de på en DX-kamera så använder man endast en mittersta delen där objektiven som regel (nästan helt undantagslöst) presterar bäst. Så närman läser på om FX objektiv och jämför dem mot DX så får man tänla på att man (kanske) bara tänkt använda den bästa delen av den projicerade bilden.
Tex så är hörnskärpan hos ett FX-objektiv tämligen ointresant för en DX-användare.

Visst... kvalite och pris går inte alltid hand i hand......men för det mesta är det säkert så, typ 80-90 %

Så om jag använder FX obj. till min 300 får jag det bästa av området?
Men om jag använder en DX glugg så blir det inte helt 100 på kanterna?

Snurrigt detta.... men om jag ska köpa en ny glugg så är det kul om det blir bra.

För att reda ut lite så finns det inget som heter FX-objektiv.
DX-objektiven är gjorde för DX-kameror, alla Nikons digitala kameror utom D700, D3 oc D3x.
Och med DX-objektiv på någon av dessa får man antingen en svart cirkel runtom om man inte går ner (eller har auto inställt) till DX-crop mode. Men då blir det inte lika många megapixlar som används av sensorn.

Så har du en DX-kamera behöver du inte tänka på vilka objektiv du köper, men med en FX-kamera är det lönt att hålla sig undan från DX-objektiven.

När ett FX-objektiv är lyser ut den dubbla ytan och man sätter de på en DX-kamera så använder man endast en mittersta delen där objektiven som regel (nästan helt undantagslöst) presterar bäst.
Samtidigt förstorar man upp objektivets optiska fel lika mycket mer, och får därför sämre mittskärpa. Det du vinner i kanten förlorar du alltså i mitten.

Visst... kvalite och pris går inte alltid hand i hand......men för det mesta är det säkert så, typ 80-90 %

Jag håller inte med om det. Snarare gäller regeln om dimishing returns. Man får betala väldigt mycket för det lilla sista, vad det nu än är. T.ex. bättre tålighet o.dyl (jämför t.ex. alla makroobjektiv).

35/1.8 är betydligt bättre på DX än vad 35/2 är, trots ett pris som är ca 50 % mindre. På FX var det tyvärr inte så mkt val.

Jag håller inte med om det. Snarare gäller regeln om dimishing returns. Man får betala väldigt mycket för det lilla sista, vad det nu än är. T.ex. bättre tålighet o.dyl (jämför t.ex. alla makroobjektiv).

Jo visst men då är väl det lilla sista högre kvalite?

35/1.8 är betydligt bättre på DX än vad 35/2 är, trots ett pris som är ca 50 % mindre. På FX var det tyvärr inte så mkt val.

Ja men det var bra, för om 35 DX är bäst så blir det en sådan.

Tackar för hjälpen

Ja, dumt nog sålde jag 35/1.8 till en kompis. Jag tyckte att det var ett grymt objektiv, men eftersom jag har en D700 också, behöll jag 35/2, vilket iofs inte är dåligt, men inte gav samma wow-känsla.

Dumt nog testade jag aldrig den nya 35an på D700 heller... Men om inte annat går det att köpa ett nytt såklart, de är väldigt prisvärda verkar det som.

Om jag förstått så skiljer inte bygg kvalitet eller kvalitet på linser eller dyligt mellan tex
AF 17-55/2,8DX G IF ED AF-S och AF 24-70/2,8G ED AF-S

Jag antar att du sitter med en DX kamera eftersom du frågar om 35mm f1,8 DX vs 35mm f2 FX. jo jag vet att 35FX inte heter så men det enklast att kalla den för det.

Generellt sätt så är 35 DX gluggen överlägsen FX varianten på en DX kamera. Fullt öppen är den avsevärt bättre än AF-D35mm f2. Från ca 4 är det ingen skillnad längre. Dvs de är lika bra. Så om du sitter med en DX kamera och vill ha en snabb fast 35:a så är det DX varianten du skall köpa. Den är dessutom billigare. Har du däremot planer på att byta format till FX så är DX gluggen kass. Likaså för mig som redan har AF-D35mm f2 så är det ingen större nytta att byta ut den. Ny avser jag rent ekonomiskt alltså. Det är helt enkelt inte värt för mig att slänga ut med kosing för att köpa 1,8 DX när jag redan sitter på FX varianten

Till FX köper man väl en 50/1,8 eller 50/1,4 istället? Annars pratar vi äpplen och päron när det gäller bildvinkel.

Det beror väl på vad man vill ha för brännvidd.

Jag menar att 35/1,8 funkar bra på DX och det är ett bättre objektiv än 35/2 bildmässigt sätt.

Däremot på FX funkar 35/1.8 inte så bra, pga att det är ett DX objektiv. Jag vill kunna använda objektivet på båda formatn, därför blev det 35/2.

Det beror väl på vad man vill ha för brännvidd.

Jag menar att 35/1,8 funkar bra på DX och det är ett bättre objektiv än 35/2 bildmässigt sätt.

Däremot på FX funkar 35/1.8 inte så bra, pga att det är ett DX objektiv. Jag vill kunna använda objektivet på båda formatn, därför blev det 35/2.
Det Anders menar är att det är märkligt att jämföra två helt olika bildvinklar. Vill man ha en 35:a på DX som normalobjektiv så vill man antagligen inte ha en 35:a på FX som normalobjektiv, utan en 50:a.

Det Anders menar är att det är märkligt att jämföra två helt olika bildvinklar. Vill man ha en 35:a på DX som normalobjektiv så vill man antagligen inte ha en 35:a på FX som normalobjektiv, utan en 50:a.

Jag förstod det.

Men äpplen mot päron blir det bara om man jämför brännvidderna direkt på DX vs FX. Jag ville bara förklara att jag var intresserad av att använda objektiven på båda formaten, även om det ger skillnad i bildvinkel.

ANNONS
Götaplatsens Foto