Annons

"Repor" på Nikon-lins

Produkter
(logga in för att koppla)

gsoul

Aktiv medlem
tjena,

jag har till viss bedrövelse upptäckt att mitt kära Nikon Fisheye drabbats av märkliga repor på frontlinsen. Det är egentligen inga repor (alltså glaset har ej skrapats mot något) utan det är prickar på hela fronten. Som att det är nån slags behandling på glaset som har lossnat så det ser ut som den har fått vattkoppor.
Har försökt putsa glaset men det hjälper inte.

Någon som varit med om nåt liknande? Är rädd för att det kostar en del att fixa men visst, än har jag inte sett att det syns på bilderna. Går ju heller inte att sätta på nåt filter som skydd på det välvda glaset.

Kommer aldrig att synas i dina bilder

Visst är det irriterande, men det kommer aldrig att märkas i dina bilder. Du skulle t.o.m. kunna få ett stort jack i frontlinsen utan att det skulle synas i bildarna. Finns några intressanta exempel på detta på dpreview.

Visst är det irriterande, men det kommer aldrig att märkas i dina bilder. Du skulle t.o.m. kunna få ett stort jack i frontlinsen utan att det skulle synas i bildarna. Finns några intressanta exempel på detta på dpreview.

men om inte annat så sjunker ju andrahandsvärdet på gluggen och så kan det väl ge effekt om man fotar i motljus, eller hur?

Har du kollat att det är på utsidan så det inte bara är damm inne i objektivet?

Har kvitto och allt hemma så jag ska definitivt göra ett försök med garantin.
Och nej, det är absolut inte damm på insidan. Ser ut som att glaset är behandlat med något (antireflex?) och att det har liksom "flagnat".

Så ska inte ett objektiv bete sig ;)
Jag skulle testa garantin, om objektivet är yngre än tre år så kan du eventuellt hävda reklamationsrätten, en felaktig ytbehandling måste anses vara ett ursprungligt fel imho. Detsamma borde gälla om färgen på min sommarstuga ramlar av efter ett par år...även om jag bara skulle ha ett års garanti på själva färgen..

Url:en funkar inte

Här finns ett objektiv med kolossalt mycket värre misshandlad frontlins - och som häpnadsväckande nog fortfarande kan ge bilder!

http://www.newcamerareview.com/dirty_lens_articleid35.html

Tyder på att du i och för sig inte behöver vara alltför ängslig för ditt objektiv, men SJÄLVFALLET ska du skicka in det, när du har garanti kvar.

Mycket intressant artíkel!

Här är den nya url:

http://kurtmunger.com/dirty_lens_articleid35.html

Allting flyter, särskilt på nätet!

Senast jag kollade länken jag hänvisade till i mitt förra inlägg (dvs i måndags) funkade den fortfarande.

Tack för att du uppdaterade den!

Tack för alla tips och råd.

Måste pinsamt erkänna att det var nåt skumt skit sprayat över linsen. Har försökt hemma med olika dukar och nåt putsmedel med utan något som helst resultat. Var förbi en liten fotobutik på lunchen och farbrorn kollade misstänksamt på den och drog fram nån liten flaska och en duk och 30 sek senare är linsen som ny.

Sorry för att ha tagit upp er tid....

Hehe
då fick du helt plötsligt en massa pengar över nu när du slipper köpa nytt objektiv ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto