Annons

Utslitet hus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kijana

Aktiv medlem
För ett par veckor sedan fick min EOS 300D jobba ganska mycket, med mina mått mätt. Eller drygt 800 bilder på 5 dagar. Inte många stunder den fick vila, man mäter ju och står i innan man trycker av, eller till slut bestämmer sig för att just den här bilden inte kommer att fungera.
Nu upplever jag avtrycket som trögt. Det är nästan så att jag får trycka av en bild innan fokuseringen reagerar genom att vald fokuspunkt blinkar till i rött.

Min favoritförklaring är förstås att jag nu slitit ut kameran efter totalt cirka 13 000 bilder, och nu "måste" skaffa mig en ny, vassare kamera.
Kan det finnas andra, billigare, förklaringar till trögheten?

En kamera slöar inte ner sig elektroniskt. Avtrycket kan bli skitigt och trögt men annars händer inte mycket.

När man ställer om kameran till råformat (raw) så kan uppleva kameran som slöare, särskilt 300D, men det påverkar inte fokuseringen även om det kanske känns som att allt blir slöare.

Det kan också skilja i folkushastighet mellan olika objektiv och i olika ljus. Ju mörkare och kontrastlösare desto mer problem.

300D och tidigare digitala Eos-modeller har mindre tålig spegel och slutare än senare modeller. När de ger upp märker man på att delar av bilden blir mörkt. I övrigt ska det inte kunna hända så mycket annat.

Det kan också skilja i folkushastighet mellan olika objektiv och i olika ljus. Ju mörkare och kontrastlösare desto mer problem.

Kontrastlösa objekt är väl värsta fienden till de flesta objektiv.
Har förstås testat kameran även med ett annat lika ljusstarkt objektiv, men det var ingen skillnad.

För ett par veckor sedan fick min EOS 300D jobba ganska mycket, med mina mått mätt. Eller drygt 800 bilder på 5 dagar. Inte många stunder den fick vila, man mäter ju och står i innan man trycker av, eller till slut bestämmer sig för att just den här bilden inte kommer att fungera.
Nu upplever jag avtrycket som trögt. Det är nästan så att jag får trycka av en bild innan fokuseringen reagerar genom att vald fokuspunkt blinkar till i rött.

Min favoritförklaring är förstås att jag nu slitit ut kameran efter totalt cirka 13 000 bilder, och nu "måste" skaffa mig en ny, vassare kamera.

800 bilder på 5 dagar...
Jag har ca 2000 bilder på 8 timmar.
Jag vinner. ;)

Min gamla 350D hade gått väl 90.000 bilder när jag sålde den.

Canon har haft problem med att avtrycket oxiderar/korrigerar och ger dålig kontakt. Min 20D hade problemen efter bara några tusen bilder och byttes på garanti av Canon. Detta magnetavtryck sitter också på senare kameror och jag har sett ett flertal som haft problemen på olika forum.
Din kamera klara nog 5 gånger så många bilder men du bör få avtryckets magnetkontakt utbytt.

Intressant.
Att kameran borde vara betydligt uthålligare innan den lägger av helt är jag väl medveten om. (Liksom att jag långt ifrån är värst med 800 bilder på fem dagar..)

Gissar att det blir till att söka sig till Canon RCC i Mölndal för att få till en undersökning.

ANNONS
Götaplatsens Foto