Annons

Objektiv till 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

andy91

Ny medlem
Hej alla glada fotografer

Har äntligen bestämt mig för att köpa min första systemkamera och valet har fallit på Canons 40D. Nu till det andra valet, objektiv.

Har tittat på detta kit med EF-S18-55 IS och EF-S 55-250 IS, http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemID=7677123. Känns det som ett bra val eller borde jag satsa på ett lite dyrare men bättre objektiv? Har läst en hel del recensioner och det verkar vara väldigt blandad kritik. Min budget är inte jätte stor, kan tänka mig att gå upp emot 12-13 kkr för kamerahus och objektiv. Tanken är att först lära mig kameran och fota väldigt mycket och sedan se vad jag vill komplettera med (macro/tele osv).

Hej!

Det är ett bra paket som täcker det mesta utom makro kanske. Det är mer än tillräckligt bra för att komma igång och fota allt möjligt och du får mycket för pengarna. Visst finns det skarpare objektiv men till mycker högre pris och det hinner du med så småningom. 40D är en toppkamera sett till dagens pris och objektiven är mycket prisvärda i det här paketet.

Har äntligen bestämt mig för att köpa min första systemkamera och valet har fallit på Canons 40D. Nu till det andra valet, objektiv.

Har tittat på detta kit med EF-S18-55 IS och EF-S 55-250 IS, http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemID=7677123. Känns det som ett bra val eller borde jag satsa på ett lite dyrare men bättre objektiv? Har läst en hel del recensioner och det verkar vara väldigt blandad kritik. Min budget är inte jätte stor, kan tänka mig att gå upp emot 12-13 kkr för kamerahus och objektiv. Tanken är att först lära mig kameran och fota väldigt mycket och sedan se vad jag vill komplettera med (macro/tele osv).

Tycker det låter som ett väldigt prisvärt paket, speciellt för nån som köper sin första systemkamera.

Objektiven är ett bra val att börja med och som kommer att fungera utmärkt med din kamera så länge du har den kvar.

Nästa kamera du skaffar, om du trivs med foto, kommer med all säkerhet att bli en s.k. fullformatskamera med 24x36mm stor sensor. Dagens kameror i den klassen heter 5DII och 1Ds. EF-S-objektv passar inte till dom kamerorna inte heller till 1D.

(Du kan sluta läsa här om du vill för nu blir det spekulationer om APS-C-formatets framtid)

Därför tror jag att du ska vara väldigt försiktig att köpa på dej fler EF-S-objektiv, vilka passar bara till Canons "crop-kameror" (Alla under 5D och 1D).

Jag tror att inom kort kommer APS-C att vara dött för att de flesta kameror kommer att vara s.k. fulformatskameror.

Vissa tror att APS-C alltid kommer att finnas kvar p.g.a. "brännviddsförlängningen" med den hänger inte på sensorformatet utan på pixeltätheten!

Ett EF-S objektiv kommer alltså inom en snar framtid inte vara värt många kronor!

Vissa tror att APS-C alltid kommer att finnas kvar p.g.a. "brännviddsförlängningen" med den hänger inte på sensorformatet utan på pixeltätheten!
Det du säger kan kanske vara sant -- för den som bara sysslar med pixelpeeping. För den som har sin kamera till att fotografera med är det inte relevant. Aps-c, aps-h och 4/3 kommer att finnas kvar under överskådlig framtid.

Det du säger kan kanske vara sant -- för den som bara sysslar med pixelpeeping. För den som har sin kamera till att fotografera med är det inte relevant. Aps-c, aps-h och 4/3 kommer att finnas kvar under överskådlig framtid.

Tror jag säkert men det är ju inget att "växa" i!

Inom en snar framtid kommer säkert t.o.m. instegskamerorna att vara av FF-format och snart kommer Canons xxD-kamera vara en FF på över 30 Mpix, vilket i stort sett matchar 50D idag cropmässigt.

APS-C-objektiven är en återvändsgränd hur som helst!

(Ursäkta Andreas Bengtsson...men nu kommer det att bli pop-corn här)
:)))

Edit: 40D är en underbar kamera så det är ett mycket bra köp men sikta in dej på EF-objektiv som nästa steg.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto