Annons

Behålla min D40 eller byta till D100?

Produkter
(logga in för att koppla)

johanlidman

Aktiv medlem
Hejsan,
Jag har en Nikon D40 som jag köpte ny för 1,5år sedan som jag är väldigt nöjd med. Nu har jag köpt en Nikon D100 som jag ska ge till tjejens lillasyster som har fått ett fotointresse efter hon lånat min D40.

Nu till frågan:
Ska jag ge hon min D40 istället med tanke på att D100 har mer inställningar eller gör jag klokt i att behålla min D40?. Dom har samma megapixelantal och D100 har mer inställningar än min D40. Fördelen med min D40 är att jag är den enda ägaren och vet hur jag har hanterat den och antalet tagna bilder med mera.

Hälsningar Johan

D100 är äldre och ger antagligen inte lika bra bildkvalitet. Om du ska uppgradera dig så är det nog smartare att kika på något modernare. Fast det är klart, om du gillar D100:an bättre än D40 så är det klart att du ska ta den istället. Följ magkänslan:)

D100 är äldre och ger antagligen inte lika bra bildkvalitet. Om du ska uppgradera dig så är det nog smartare att kika på något modernare. Fast det är klart, om du gillar D100:an bättre än D40 så är det klart att du ska ta den istället. Följ magkänslan:)

Jag får testa dom och jämnföra dom, jag är lite inne på din linje också att D40 är lite modernare. Därför jag köpte en D100 var mycket det billiga priset så det gör ingenting om jag skulle ge den till en tonåring på 15år.

Kom gärna med fler reflektioner.. :D
Hälsningar JOhan

Jag skulle nog behålla D40:n. Det är en modernare kamera med bättre sensor och mjukvara. Enda fördelen med D100 är handhavandet, om man gillar att pilla mycket manuellt så har den mer knappar och rattar att leka med...

Jag skulle nog behålla D40:n. Det är en modernare kamera med bättre sensor och mjukvara. Enda fördelen med D100 är handhavandet, om man gillar att pilla mycket manuellt så har den mer knappar och rattar att leka med...

Jag har nu fått hem Nikon D100 och små testat och jag behåller nog min D40 och gör som jag tänkte från början.. dvs ge bort Nikon D100 till min tjejs lillasyster.

Nikon D40 känns bättre i min hand samt större skärm och mer användarvändligare än Nikon D100.

Tack alla som har svarat i denna tråden och hjälpt till så gott ni har kunnat.. :D
Hälsningar Johan

ANNONS