Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
5D vs. 1Ds mk II
- Trådstartare silfver
- Start datum
Tibor
Aktiv medlem
Min erfarenhet är att 5D är tåligare än den verkar. Trots allt har jag inte sett ett enda inllägg på forum där 5D faktist lagt av. Men det kanske kommer nu..??
Men 1D serien ÄR ännu bättre. Jag har (1D o 1Ds) / haft (5D) båda och jag skulle nog satsa på 1Ds för en långresa - OM du orkar med vikten och accepterar att laddaren är stor som en tegelsten (dock inte så jättetung) samt att batterierna håller något sämre än 5D och är mycket större och tyngre (och dyrare).
Om du ska resa "backpacker" skulle jag nog gå på 5D. Har du "bärare" är 1Ds MkII ett säkrare alternativ om du skulle råka dränka kameran eller tappa den i backen.
Men - faktiskt tycker jag att 1D laddaren inte är så "fältmässig" som kameran... Och lägger den av i regnskogen så är du körd efter 700 bilder.. Skulle du hitta en leverantör så kostar den över 3000 kronor.. 5D laddare är samma som till 20/30/40/50D och därmed finns billiga pirater och "överallt" och så billig att du kan tom ta med en extra.
Men 1D serien ÄR ännu bättre. Jag har (1D o 1Ds) / haft (5D) båda och jag skulle nog satsa på 1Ds för en långresa - OM du orkar med vikten och accepterar att laddaren är stor som en tegelsten (dock inte så jättetung) samt att batterierna håller något sämre än 5D och är mycket större och tyngre (och dyrare).
Om du ska resa "backpacker" skulle jag nog gå på 5D. Har du "bärare" är 1Ds MkII ett säkrare alternativ om du skulle råka dränka kameran eller tappa den i backen.
Men - faktiskt tycker jag att 1D laddaren inte är så "fältmässig" som kameran... Och lägger den av i regnskogen så är du körd efter 700 bilder.. Skulle du hitta en leverantör så kostar den över 3000 kronor.. 5D laddare är samma som till 20/30/40/50D och därmed finns billiga pirater och "överallt" och så billig att du kan tom ta med en extra.
silfver
Aktiv medlem
Tack för snabbt och bra svar! Jag får nog grunna igenom det här ordentligt. Lite oroväckande med så dyr laddare till 1Ds. Samma skit oavsett batteri ju!
Tyvärr kommer jag ju inte ha en bärare, eller en kameracaddie. Och resan som så ser ut att bli en enmannabackpack in i djungeln nånstans i världen. Har inte bestämt mig för var än.
Men hur det än blir så kommer kameran förmodligen få utstå en hel del fukt, väta och intressanta motiv.
Å en grej till. Själva laddaren kanske man inte tar med sig djupt in i djungeln utan den får väl förhoppningsvis ligga ifred på nåt rum/ställe nånstans.
Tyvärr kommer jag ju inte ha en bärare, eller en kameracaddie. Och resan som så ser ut att bli en enmannabackpack in i djungeln nånstans i världen. Har inte bestämt mig för var än.
Men hur det än blir så kommer kameran förmodligen få utstå en hel del fukt, väta och intressanta motiv.
Å en grej till. Själva laddaren kanske man inte tar med sig djupt in i djungeln utan den får väl förhoppningsvis ligga ifred på nåt rum/ställe nånstans.
Tibor
Aktiv medlem
har sett någonstans på nätet en reseladdare till 1D serien, hittar dessvärre inte någonlänk just nu. Laddaren är klart mycket smidigare än orginalladdaren, klarar dock bara 1 batteri åt gången. men spelar kanske inte så stor roll i detta fallet.
Det vore kanon! Hoppas du hittar länken,
Not: Original laddaren laddar också bara en åt gången - man kan ansluta två batterier som laddas efter varandra. När den första är laddad övergår den till underhållsladdning och den andra laddas.
Om "lämna laddaren på hotell" är ett alternativ så tycker jag att 1Ds med ett extra batteri (köp original - det svider men passformen är inte så bra på "piraterna") blir ett starkt alternativ. Det ÄR en underbar kamera att fotografera med - och du kan använda den som huggkubb vid vedklyvningen till lägerelden också... ;-)
Bent C.
Aktiv medlem
Hej!
Ponera att du ska på äventyr i regnskogen.
Hur kommer en Canon 5d att stå emot naturens krafter?
Hur pass mycket bättre är 1Ds?
Funderar på ifall man ska byta upp sig innan man drar iväg och reser nästa år. Är det värt det?
Jag kan inte uttala mig om 1Ds, men jag har varit i regnskog ett antal gånger med 5D och en gång med 5DMII utan problem. Min erfarenhet är att kameror fixar regnskog ganska bra om man bara har en vattentät påse när det börjar regna eller när man vadar över floder, samt inte går med kamean i rem kring halsen och själva huset mot en svettig kropp. Det sista har jag sett döda fler kameror.
mvh
Bent
defiant
Aktiv medlem
Not: Original laddaren laddar också bara en åt gången - man kan ansluta två batterier som laddas efter varandra. När den första är laddad övergår den till underhållsladdning och den andra laddas.
Om "lämna laddaren på hotell" är ett alternativ så tycker jag att 1Ds med ett extra batteri (köp original - det svider men passformen är inte så bra på "piraterna") blir ett starkt alternativ. Det ÄR en underbar kamera att fotografera med - och du kan använda den som huggkubb vid vedklyvningen till lägerelden också... ;-)
tror även att piratbatterierna saknar den extra tätningen som orginalbatterier har...
Tibor
Aktiv medlem
.... kameror fixar regnskog ganska bra om man ... inte går med kameran i rem kring halsen och själva huset mot en svettig kropp.....
... och svettas gör man inte en regnskog...
Kameran bäres i ryggsäcken. När motivet kommer ber man det stanna upp och stå still tills man har tagit fram kameran...
Obs - detta inlägg är skrivet med "glimten i ögat"...
defiant
Aktiv medlem
tror det var zebramedia som inte längre verkar finnas på nätet. men återkommer om jag hittar den någon annanstans
snap01
Aktiv medlem
Du bör väl ha 2 kameror med dig? En som backup. När jag hade 1ds mark 2 körde jag oftast en vidvinkel på den o 70-200 på 5D. Kameror går sönder oavsett märke min 1ds mark 2 pajade slutaren på efter 45000 bilder hade jag inte haft backup så hade jag suttit risigt till efter som jag var på jobb i cypern.
Min D700 har varit inne på lagning 2 gånger nu verkar den fungerar som den ska.
5D har bättre brusegenskaper än 1ds mark 2 och mäter faktiskt ljuset bättre än storebror. Jag tycker att tex 5D har bra brusegenskaper till 1600 iso medans 1ds mark 2 är bra till 800 iso. Om du tex jämför med nya 5D så är den helt ok upp till 3200 iso.
Om jag hade varit dig så skulle jag gå på nya 5D mark2 eftersom du är frilansare så har du väl företag o kan dra momsen. Då är prisskillnaden mindre gentemot ett begagnat köp.
Min D700 har varit inne på lagning 2 gånger nu verkar den fungerar som den ska.
5D har bättre brusegenskaper än 1ds mark 2 och mäter faktiskt ljuset bättre än storebror. Jag tycker att tex 5D har bra brusegenskaper till 1600 iso medans 1ds mark 2 är bra till 800 iso. Om du tex jämför med nya 5D så är den helt ok upp till 3200 iso.
Om jag hade varit dig så skulle jag gå på nya 5D mark2 eftersom du är frilansare så har du väl företag o kan dra momsen. Då är prisskillnaden mindre gentemot ett begagnat köp.