Annons

Ljusstark fast glugg till 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

R Englund

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en ljusstark fast och inte så dyr vidvinkel glugg till min 40D. Och då verkar en Sigma 30mm 1,4 mest passande, men den verkar ha så ojämn kvalitet, så törs man köpa den eller skall man köpa en Canon 35mm 2,0? Har också funderat på Sigmas 1,8or 20, 24 och 28 men dom verkar inte heller så bra. Vad skall jag satsa på?

Jag funderar på att köpa en ljusstark fast och inte så dyr vidvinkel glugg till min 40D. Och då verkar en Sigma 30mm 1,4 mest passande, men den verkar ha så ojämn kvalitet, så törs man köpa den eller skall man köpa en Canon 35mm 2,0? Har också funderat på Sigmas 1,8or 20, 24 och 28 men dom verkar inte heller så bra. Vad skall jag satsa på?

Men du, varken 30mm eller 35mm är vidvinkel på en kroppad kamera som 40d, de är normalobjektiv snarare. Om du vill ha en ljusstark vidvinkel så är väl enda alternativet Sigmas 20/1,8, som du kan köpa begagnad för 3 tusen ungefär om priset är rätt. Det finns inga andra. Canons 24/1,4 ger motsvarande 38mm på fullformat, verkligen lite vidvinkelverkan, men ändå perfekt att ha på kameran normalt. Vad gäller Sigmas 30/1,4 så har jag haft tre st, de två första funkade inte att sätta skärpan på full öppning och den jag har nu är helt enkelt underbar, för att inte säga fantastisk, så himla skarp, sätter skärpan perfekt, och det även på full öppning. Dvs, köp inte den gluggen utan att ha möjlighet att testa den först.

men köp en sigma 30 1,4 och skicka ner den på justering så får du en glugg som lirar bra med ditt hus

Men du, varken 30mm eller 35mm är vidvinkel på en kroppad kamera som 40d, de är normalobjektiv snarare. Om du vill ha en ljusstark vidvinkel så är väl enda alternativet Sigmas 20/1,8, som du kan köpa begagnad för 3 tusen ungefär om priset är rätt. Det finns inga andra. Canons 24/1,4 ger motsvarande 38mm på fullformat, verkligen lite vidvinkelverkan, men ändå perfekt att ha på kameran normalt.

i hans kameraväska står det att han har en 18-50 så man får väl anta att han vet vilken brännvidd han är ute efter... sen om 30mm är eller inte är "vidvinkel" på en cropkamera är väl rätt onödig semantik i det här fallet...

i hans kameraväska står det att han har en 18-50 så man får väl anta att han vet vilken brännvidd han är ute efter... sen om 30mm är eller inte är "vidvinkel" på en cropkamera är väl rätt onödig semantik i det här fallet...

jag gör ingen personutredning när jag svarar på något, utan läser bara hans fråga. Skall man gå igenom varje persons profil innan man svarar? Visste jag inte. Men men, tyckte det var helt ok att säga att det var normalobjektiv och inte vidvinkel, ingen onödig semantik alls i detta fall, men men, det får väl övriga läsare bedöma om jag gjort mig skyldig till. Ledsen i så fall.

jag gör ingen personutredning när jag svarar på något, utan läser bara hans fråga. Skall man gå igenom varje persons profil innan man svarar? Visste jag inte. Men men, tyckte det var helt ok att säga att det var normalobjektiv och inte vidvinkel, ingen onödig semantik alls i detta fall, men men, det får väl övriga läsare bedöma om jag gjort mig skyldig till. Ledsen i så fall.

ledsen om mitt förra svar lät lite kort, ville bara hålla tråden på rätt riktning så det inte flummade iväg om vad som är vidvinkel och vad som inte är det...

Jag har fått intrycket att Sigmas 30/1.4 inte alls är speciellt bra, med bl.a. dålig kantskärpa förutom fokusproblemen. Ett alternativ är annars Canon EF 28/1.8 som är riktigt bra som normalobjektiv på en APS-C (crop) kamera, som vidvinkel på fullformat har den inte lika bra rykte men på APS-C används tydligt de bästa delarna av glaset. En jämförelse dem emellan hittade jag här: http://www.focalplane.net/canon28sigma30/

Precis som Sara skriver så kanske EF 28/1.8 USM kan vara något. Motsvarar ca 45 mm på en 36x24mm, så det är en kort normal på 40D.

Aningen variation i kvalitet, så testa gärna innan köp. Se recensioner här på Fotosidan för mer detaljer.

ANNONS
Götaplatsens Foto