Annons

Fota i raw

Produkter
(logga in för att koppla)

mazlin

Aktiv medlem
Jag har en canon eos 400D manualen är borta sedan länge.
Vart ändrar jag för att fota i raw?
Vilket program rekommenderar ni sedan att man använder efteråt?

Adobe Camera Raw duger alldeles utmärkt om du har en någorlunda uppdaterad version av Photoshop eller Elements (eller kan tänka dig att köpa något av dem).
Ett bra gratis-alternativ är Raw Therapee.

Visst ska jag kunna fota i raw med en eos 400D? För enligt manualen så hittar jag inge raw under quality/kvalitet. Där har jag bara två L S M

Visst ska jag kunna fota i raw med en eos 400D? För enligt manualen så hittar jag inge raw under quality/kvalitet. Där har jag bara två L S M

Tabellen över funktioner (på sidan 158 tror jag) visar att raw bara fungerar i "kreativa" lägena. Kan det vara det som är felet?

Jag har en canon eos 400D manualen är borta sedan länge.
Vart ändrar jag för att fota i raw?
Vilket program rekommenderar ni sedan att man använder efteråt?

Vill du ha ett program som fungerar bra med 400D och raw så är Canons eget inte så dumt att börja med. Det heter Digital Photo Professional och finns med på CDn som följer kameran. När du väl installerat programmet så kan du uppgradera till senaste versionen. här . (Börja med att välja operativsystem (OS) så kommer du till en sida där du kan ladda ner senaste vrsionen av DPP.)

Inte bara bra

Vill du ha ett program som fungerar bra med 400D och raw så är Canons eget inte så dumt att börja med. Det heter Digital Photo Professional och finns med på CDn som följer kameran. När du väl installerat programmet så kan du uppgradera till senaste versionen. här . (Börja med att välja operativsystem (OS) så kommer du till en sida där du kan ladda ner senaste vrsionen av DPP.)

Det är inte bara "inte så dumt" det är grymt bra att få fram det bästa från canonfilerna. Dessutom hoppar du till photoshop i 16-bitarsläge med ett klick och kan fortsätta att redigera där om du vill.

ANNONS
Götaplatsens Foto