Annons

Smuts på bildsencor

Produkter
(logga in för att koppla)

Ewing

Ny medlem
Har fått smuts på bildsencorn í min CANON 5D. Går ej att blåsa bort. Vad kan jag göra? Är det bara att ta kontakt med en Canonservice eller finns det något jag kan göra själv? Per Elwing

Om du söker i forumet hittar du massor skrivet om sensorrengöring. I manualen till min Canon, dock inte 5d, finns beskrivet hur man gör. Kanske även i din manual?
När det gäller hur svårt eller lätt det är verkar åsikterna skifta. Själv har jag många gånger gjort ren sensorn både i en 350d och i en 30d och jag tycker det är plättlätt och gjort på 5 minuter. Jag använder Digipads och Eclipse rengöringsvätska. Går säkert att hitta även i svenska nät- eller fysiska butiker.

Precis som Anders säger är detta ett ämne som åtskilliga trådar har tagit upp. En väldigt snabbt tips som du kommer långt med är att köpa Hamas blåsa för ca 100.- och blåsa rent runt sensorn. Väldigt mycket lossnar av denna enkla åtgärd. Swabbar och Eclipse är nästa steg....

Lycka Till!

Tack för era tips. Har precis blivit medlem på fotosidan och märker vilken hjälp man kan få av er. Per

ANNONS
Götaplatsens Foto