Annons

EF-S 55-250 IS på 15mp

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Funderar att ha ett billigare, lättare telezoom på min 500d när jag inte vill vara så rädd om det och slippa kånka på mycket. Tänkte kanske köpa 55-250IS som väl är det bästa alternativet då, har ju redan 70-200IS och sånt. Men tvekar lite, klarar den av en sensor med 15mp? Jag är lite tveksam, den är ju bra, men kanske inte på den sensorn. Någon som har EGEN erfarenhet från sin 50d eller 500d och som vet vad han talar? Photozones och andras tester har jag läst, men jag är mest intresserad av om ni är nöjda. Hade den förut på en 40d, och det var ju helt ok, men 50 procent högre upplösning på sensorn är ju en helt annan sak.

Hade den förut på en 40d, och det var ju helt ok, men 50 procent högre upplösning på sensorn är ju en helt annan sak.
Bilderna blir ju inte sämre för att du sätter objektivet på en kamera med högre teoretisk upplösning. Om du var nöjd med bilder från 40D med 55-250 så blir du (minst) lika nöjd med bilder från 500D med samma objektiv.

Bilderna blir ju inte sämre för att du sätter objektivet på en kamera med högre teoretisk upplösning. Om du var nöjd med bilder från 40D med 55-250 så blir du (minst) lika nöjd med bilder från 500D med samma objektiv.

jo, men då kunde jag ju behållit min 40d, vilket jag inte gjort.

Frågan jag undrar är alltså fortfarande; klarar 55-250IS av en 15mp sensor, eller kommer objektivet att begränsa upplösningen i sensorn. Om någon som vet kan svara är jag tacksam.

Kravet att läsa originalfrågan är bra, men jag brukar inte göra det, tyvärr. Mest därför att tråden kan vara lång, vilket den i och för sig inte var i det här fallet. Jag läste ditt korta inlägg och svarade på det.

Sorry.

Per.

ingen fara, förlåt om jag lät otrevlig, inte meningen, men ville ju höra med någon med erfarenhet av kombinationen.

jodå, jag kan inte se någon med EGEN erfarenhet som svarat, bara de vanliga tyckarna (jag vet, jag är en av dem också)
Fast Pers länkar ger väl ett ganska bra svar på din fråga, även om det inte är hans personliga erfarenhet? MTF-mätningarna visar ju åtskilligt högre upplösning med objektivet på 50D än när det testades på 350D.

Fast Pers länkar ger väl ett ganska bra svar på din fråga, även om det inte är hans personliga erfarenhet? MTF-mätningarna visar ju åtskilligt högre upplösning med objektivet på 50D än när det testades på 350D.

jodå, och som jag skrev i min fråga hade jag läst dem, och ville nu höra med någon som hade EGEN erfarenhet. Men verkar inte finnas.

Jag har den till min 50D med superb bildkvalité. hann dock inte ta bilder på min 400D. Så jag kan inte uttala mig om skillnaden.

Om du vill kan jag skicka jpg-testbilder till dig med alla justeringar avstängda i Lightroom. Och givetvis från en RAW fil.

/Stefan

Jag har den till min 50D med superb bildkvalité. hann dock inte ta bilder på min 400D. Så jag kan inte uttala mig om skillnaden.

Om du vill kan jag skicka jpg-testbilder till dig med alla justeringar avstängda i Lightroom. Och givetvis från en RAW fil.

/Stefan

Tack, men kan nog hitta på nätet ändå, men tack för din synpunkt, lutar kanske mot att jag ändå tar och köper en imorgon, fast jag har 18-200IS, den är bra, men inte så lång, kanske runt 180 mm på riktigt.

lånade en kompis 55-250 och testade lite själv. Står nog över köpet ändå, tyckte faktiskt att mitt 18-200IS ser bättre ut på längre brännvidder, förvånande, men stämmer iofs med mtf-kurvor och sånt. Och skillnaden mot 70-200IS var förstås enorm, även om det är skarpt så saknas helt kontrasten och "plinget". Trist, för jag ville verkligen ha den.

ANNONS
Götaplatsens Foto