Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota flygande fåglar

Produkter
(logga in för att koppla)

peat

Ny medlem
Hej,
Jag gillar att fota rovfåglar, jag är dock nybörjare och använder ganska begränsad utrustning. men har lyckats helt okej ändå. Dock tycker jag det är väldigt svårt att fånga fågeln på bild när man väl kommer nära en.
Jag hade en ormvråk som flög runt över mig, bara 5 meter ifrån mig. jag använde ett 55-200mm VR objektiv, och försökte få bilder med 200mm brännvidd. Jag använder en Nikon D40. Det var väldigt svårt att hinna ställa in autofokusen på fågeln och knäppa bilden.

Är det någon som har några tips på inställningar jag ska göra på kameran, eller andra tips för att ta bra kort på rovfåglar?

Med vänliga hälsningar
Peter Carlsson

Har svårt med samma sak. Det enda tipset jag kan komma med är att testa manuell fokus och ta massor med bilder. Vet du dessutom ungefär i vilken riktning fågeln ska flyga kan du ställa manuella fokusen sen knäppa massor med bilder medans fågeln flyger in i fokus.
Kör du med autofokus så kan du se till att fokuspunkten endast är i mitten så blir fokuseringen lite snabbare iaf.

Hej,
Jag gillar att fota rovfåglar, jag är dock nybörjare och använder ganska begränsad utrustning. men har lyckats helt okej ändå. Dock tycker jag det är väldigt svårt att fånga fågeln på bild när man väl kommer nära en.
Jag hade en ormvråk som flög runt över mig, bara 5 meter ifrån mig. jag använde ett 55-200mm VR objektiv, och försökte få bilder med 200mm brännvidd. Jag använder en Nikon D40. Det var väldigt svårt att hinna ställa in autofokusen på fågeln och knäppa bilden.

Är det någon som har några tips på inställningar jag ska göra på kameran, eller andra tips för att ta bra kort på rovfåglar?

Med vänliga hälsningar
Peter Carlsson

Fokuspunkten i mitten, följande autofokus och träning.

F.ö. är det orättvist att ha rovfåglar så nära ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto