Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lustiga och tokiga texter i bruksanvisningar

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas Olinger

Aktiv medlem
Jag ladde precis ner Canon 7D:s bruksanvisning och började bläddra. Tydligen kan man få lindriga brännskador på händerna av att använda kameran!

Canon 7D bruksanvisning sid 13:
"Försiktighetsåtgärder vid långvarig användning
Om du använder bildserier, Live View-fotografering eller videoinspelning under en längre tid kan kameran bli mycket varm. Det är inget funktionsfel, men kan orsaka lindriga brännskador på huden om du håller i kameran en längre tid."
(min egen fetläggning av orden)

Hur varm blir kameran egentligen? 70-80 grader eller?

Är det fler som hittat lite tokiga, roliga eller helt enkelt bizzara texter i manualer? Det vore roligt att få läsa några sådana i så fall.

All data deleted

Pentax har en hyfsad bruksanvisning till K7. Men här och där kan man ju få ett tillfälligt hjärtstillestånd. Om man funderar på vilket "format" kameran är inställd på och kanske tror att det har med antal pixlar eller bildstorlek eller så att göra så håll andan. Kameran menar "formatera". Den välkomnar med meddelandet "all data deleted". Nu är det inte så illa, den menar "Vill du verkligen radera allt?"

Å andra sidan så finns det gott om råd av typen att man inte ska tappa produkten eller slå på den. Den kan gå sönder. Och den där om att kameran kan bli så varm att man får brännskador.

Dom här varningarna gör att viktiga upplysningar försvinner i mängden av text som ska göra det svårt för amerikaner att vinna i domstol mot tillverkaren om dom gjort nåt dumt. Som att slå på kameran så att den gick sönder.

(Många kameror har helt kass bruksanvisningar. Maskinöversatta från japanska eller koreanska eller vietnamesiska till engelska och så nästa steg till svenska. Ingen har kollat nåt. Pentax K10D:s började med ordet "Innehäll". Samma stavning i K20D:s. Och sen kom ett par hundra sidor av samma klass.)

Tyvärr fick jag inte tillbaks den efter utlåning till intresserad lingvist, men jag har haft en bruksanvisning till en telekonverter (tror den var från Tokina) som var helt sanslös.

Man fick tänka efter vilket engelskt uttryck som översättaren utgått från, när han skrev sin "svenska", för att begripa vad det skulle stå.

Lins monten känns ju främmande, men så snart man inser att det kommer från lens mount blir det ju uppenbart att det är objektivfattningen som avses. Så höll det på, hela anvisningen igenom.

Inte en bruksanvisning, men lika märkligt: När mina föräldrar tidigare använde Windows installerades ett trådlöst nätverk. Programmet för att administrera nätverkskortet hade en meny med valen "Uppvisa" och 'Päls". Resten av programmet och bruksanvisningen var lika märkligt översatt.

För de som inte inser betydelsen av "Uppvisa" och 'Päls" ...

Show -> Uppvisa
Hide -> Djurhud -> Päls

Jag ladde precis ner Canon 7D:s bruksanvisning och började bläddra. Tydligen kan man få lindriga brännskador på händerna av att använda kameran!

Canon 7D bruksanvisning sid 13:
"Försiktighetsåtgärder vid långvarig användning
Om du använder bildserier, Live View-fotografering eller videoinspelning under en längre tid kan kameran bli mycket varm. Det är inget funktionsfel, men kan orsaka lindriga brännskador på huden om du håller i kameran en längre tid."
(min egen fetläggning av orden)

Hur varm blir kameran egentligen? 70-80 grader eller?

Är det fler som hittat lite tokiga, roliga eller helt enkelt bizzara texter i manualer? Det vore roligt att få läsa några sådana i så fall.

Enligt vissa standerder måste man varna eller på annat sätt motverka orsaken om någon beröringsbar yta är/kan bli varmare än 41 grader beroende på område och liknande så finns det sedan en 49 eller 48 graders gräns. Detta är motiverat av att om man har reducerad känsel så kan långvarig exponering även för temperaturer under 50 grader ge (lindriga) brännskador. Med normal genomblödning och känsel så är det inget att oroa sig för, med över 50 grader är det inte trevligt ändå att i längden hantera saker.

En kamera torde behöva leva upp till temperaturkrav enligt IEC 60950, Clause 4.5 gissningsvis.

Takfönster

För många år sedan, på den "gamla" goda analoga tiden, läste jag i en bruksanvisning att man kunde reducera "avståndsdis" på bilderna genom att montera ett takfönsterfilter på objektivet.
Skylight = takfönster!

ANNONS
Götaplatsens Foto