Annons

Lång slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)

critaL

Ny medlem
Hejsan!
jag har nyligen blivit fotointresserad och jag fastnade direkt för lång slutartid :)
Min fråga är hur ställer man in så man får lång slutartid på en Canon EOS 300D ?

Ps. Finns det något macro objektiv till canon som ni rekommenderar ?
 

hlse

Aktiv medlem
Hejsan!
jag har nyligen blivit fotointresserad och jag fastnade direkt för lång slutartid :)
Min fråga är hur ställer man in så man får lång slutartid på en Canon EOS 300D ?

Ps. Finns det något macro objektiv till canon som ni rekommenderar ?
Det beror på HUR långa tider du vill ha. Helt generellt så sätt kameran på manuellt. M på väljaren. Ändra på slutartiden tills det står "bulb". Anslut en trådutlösare och du har slutartider så länge du håller avtryckaren inne eller i låst läge. Stativ blir ett absolut krav ...
 

mkjo

Aktiv medlem
Nu har jag förvisso inte en 300D, utan en 50D, men jag antar att det är samma. Ställ lägesväljaren på Tv (tidsförval) eller M (helmanuellt) och vrid på ratten precis bakom avtryckaren för att välja tid. Använder du manuellt läge så väljer du bländare med ratten på baksidan av kameran. Vill du köra riktigt långa exponeringar så är det manuellt läge och "buLb" som gäller, lämpligen i kombination med fjärrutlösare.

Ett tips är annars att läsa manualen. :)
 

kiwawa

Aktiv medlem
Är det dagtid eller på kvällen/natt?
Dagtid(sol) får du nog inte längre tider än 1/60 sek om du har bländare 22 vilket nog är den minsta bländaren du kan ha utan att tappa skärpa. Då får du använda ND-filter som gör att mindre ljus går igenom och du får längre tider. Kväll/natt är det lättare att prova sig fram som skrevs ovan.
 

mkjo

Aktiv medlem
Är det dagtid eller på kvällen/natt?
Dagtid(sol) får du nog inte längre tider än 1/60 sek om du har bländare 22 vilket nog är den minsta bländaren du kan ha utan att tappa skärpa. Då får du använda ND-filter som gör att mindre ljus går igenom och du får längre tider.
Jag fotade ett litet vattenfall förra helgen, och ville få mjukt vatten snarare än enskilda vattendroppar. ISO 100, f/5,6, samt 1/13 sekund gav till och med en något underexponerad bild om man får tro min råkonverterare; kompenserar jag +0,5 EV så ser histogrammet bra ut utan att det klipper i vare sig hög- eller lågdagrar. Då använde jag inte något ND-filter, faktiskt inte ens något filter över huvud taget. Förvisso så var detta i skugga men visst går det att få längre exponeringstider även dagtid. Men det beror ju förstås också på hur lång exponering man vill ha. Att dagtid exponera flera sekunder ställer ju andra krav än bråkdelar av sekunder, helt klart.
 

dloow

Avslutat medlemskap
Många krångliga svar till en nybörjare! Låter onödigt att det första man börjar snacka om är fjärrutlösare, bulb och gråfilter.

Men som en annan svarade - ställ in på Tv och ställ in slutartiden med hjulet vid avtryckaren. Då anpassas automatiskt bländaröppningen till den tid du valt för att få "rätt" exponering.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Det rätta svaret för att få lång slutartid är inte så krångligt. Man måste bara se till att begränsa ljusinsläppet på sensorn. Men hur?

- Använd mindre bländare, alltså större bländartal.
- Använd lågt ISO-tal.
- Använd gråfilter (ND-filter, Natural Density). De fungerar som solglasögon.

Tyvärr (?) så ändrar ju bländarvärdet på skärpedjupet. Vill man exempelvis ha ett kort skärpedjup och redan kör på lägsta ISO är det nödvändigt att skruva på ett gråfilter eller göra nånting som ger samma ljusdämpande effekt, t.ex. fotografera genom ett par solglasögon... :)
 

hlse

Aktiv medlem
Många krångliga svar till en nybörjare! Låter onödigt att det första man börjar snacka om är fjärrutlösare, bulb och gråfilter.

Men som en annan svarade - ställ in på Tv och ställ in slutartiden med hjulet vid avtryckaren. Då anpassas automatiskt bländaröppningen till den tid du valt för att få "rätt" exponering.
Nja, det kan jag hålla med om men nu preciserades det inte om det gällde 1-2 sekunder ( då är det Tv som gäller )eller 30 sekunder upp till flera minuter för nattfoto.
Oprecisa frågor måste ge generella svar, eller hur ?
 

dloow

Avslutat medlemskap
Jo jag håller med. Jag tyckte mest bara att det var mer troligt att en nybörjare var ute slutartider på max en sekund. Men det är ju som sagt inte säkert... han kanske var ute efter en minuts slutartid.
 

mkjo

Aktiv medlem
Jo jag håller med. Jag tyckte mest bara att det var mer troligt att en nybörjare var ute slutartider på max en sekund. Men det är ju som sagt inte säkert... han kanske var ute efter en minuts slutartid.
Det är just det som gör det svårt... förhoppningsvis kan critaL förtydliga hur långa slutartider det rör sig om. Då skulle det bli mycket lättare att ge konkreta svar.
 

kiwawa

Aktiv medlem
Nja, det kan jag hålla med om men nu preciserades det inte om det gällde 1-2 sekunder ( då är det Tv som gäller )eller 30 sekunder upp till flera minuter för nattfoto.
Oprecisa frågor måste ge generella svar, eller hur ?
Hur får du 1-2 sekunder en solig dag utan att "krångla" med filter? Räcker det verkligen att sätta kameran på Tv? Eller kan det vara så att du missleder en nybörjare?
Vid nattfoto spelar det ingen större roll för tiden om du kör med bländarförval eller tidsförval eller det gröna läget.
 

Walle

Aktiv medlem
critaL vill ha runt 20 sekunder :)
Dagtid eller nattetid?

Dagtid i solljus (15EV give or take) så får du på bländare 16 ungefär 1/125 s med ISO 100. Säg att du kan blända ned till f/64 (mycket dålig idé p.g.a. diffraktion, även ifall man skulle råka äga ett objektiv som går att blända ned så mycket), då är du uppe i 1/8 s. Från 1/8 s till 20s så har du ungefär 7 och 1/3 steg "kvar". Mer troligt är att du bara kan blända ner till f/32, och då har du ungefär 9 och 1/3 steg kvar. Eller om man väljer att uttrycka sig såhär: Fotograferar du med ISO 100, f/32 och en slutartid på 20 sekunder så får du i dagsljus 9-10 stegs överexponering. Altså måste allt det ljuset bort, och det löser man då lämpligen med ND-filter (neutralt gråa filter som inte färgar bilden). ND-filter finns i olika styrkor. Styrkorna anger, om jag inte har fel, hur många steg som filtret "tar bort".
 

Walle

Aktiv medlem
Det finns förstås ett lättare sätt att få lång slutartid på dagen. Byt ut objektivet mot ett hål! ;) Ta ett kameralock, borra ett hål, ca 1cm stort (inte så viktigt hur stort). Tejpa en bit staniolfolie så det blir ljustätt. Lägg locket med folien nedåt på en oöm något mjuk skiva av något slag, och stick ett pyttelitet hål med en nål. Vips som har du byggt om din digitalkamera till en hålkamera :) Ju mindre hål, desto längre slutartid :)
 

Walle

Aktiv medlem
Känns som att ND-filter på sisådär tio steg, det är aluminiumplåt utan hål i!
Haha ja nästan :)

AIFO säljer faktiskt ND filter som klipper 10 steg :) de har 1, 2, 3, 6 och 10 steg. http://www.aifo.se/bwf/ndfilter.htm

Lämpligt kan ju vara att ha 2-3 olika. Man får ju inte glömma att ett steg innebär en fördubbling/halvering av slutartiden. När man går från 1/250 s till 1/125 s så märks det liksom inte, men när man går från 20s till 40s så märks det desto mer :) Fördelen är att precisionen blir obetydligare ju längre tider man använder. När man nattplåtar och ligger runt en halvtimme på exponeringen så kan man lungt kissa klart innan man stänger slutaren ;) Man hinner för den delen dricka ur ölen och gå och kissa igen, utan att överexponera speciellt mycket ;)
 
ANNONS