Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax 67-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Brittas

Medlem
Shena, Är lite lur på en ny kamera, eller ny och ny...
Pentax 67, någon av modellerna, verkar vara en fin kamera i mellanfotmats klassen
Någon med andra förslag? ;)
Men nu till mina frågor: Passar alla andra Objektiv på denna kamera!? Eller är det något Special för att den är mellanformatare, Passar men croppar? Har några Objektiv sedan tidigare.
Ingen auto exponering på denna va?
Tips på billig film? gärna från någon trevlig UtomlandsSida med trevliga priser.

Alla Pentax 67 (6x7) objektiv passar. Alltså inte Pentax 645 eller Pentax för småbild 24x36. Pentax 67 och 6x7 är en speciell objektivserie som är ganska omfattande för att vara mellanformat.

Auto-exponering tror jag finns på den senaste modellen Pentax 67II. Pentax 6x7 (den första) och Pentax 67 (den andra modellen) har möjlighet till exponeringsmätning i särskilt prisma, och då ser man rätt exponering med visarnål i sökaren. Finns också prisma utan exponeringsmätning och vanligt ljusschakt som används med lös mätare. Den första modellen 6x7 rekommenderar jag inte då den saknar möjlighet till manuell spegeluppfällning (nödvändigt på tider från 1/30 - 1/2 sek då spegeln ger kraftiga vibrationer). De senaste modellerna 67 eller 67II är att föredra.

Var du köper film billigast vet jag inte, men man får leta och kolla valutakurser mm. och jämföra med köp från t.ex Photax här hemma som brukar ha ganska skapliga priser.

Om man nu skall dra upp Pentax 645 Också, Är det Ytligare en Serie Objektiv!?
Du skriver
" Alla Pentax 67 (6x7) objektiv passar. Alltså inte Pentax 645 eller Pentax för småbild 24x36."

;) :D

Jag vill ha ny kamera, eller ja en ny analog då min Me Super börjar bli lite slapp i luckan, och glappar lite :/ .
Mellanformat kanske är lite att ta i. men jag tycker det är intressant med analog fotografi så tänkte satsa på något riktigt?
Desutom är det super kolt med en Fet analog kamera, Känns riktigt :) <3
Handlat Vätskor och skall börja min Framkallning inom loppet av några dagar/veckor =)

DÅ är mellanformat kanon.
Jag hade försökt att hitta 6x6 eller större.
Det hänger också på hur stor förstoringsapparaten kan ta.

Pentax 6x7
Mamiya 6x6, 6x7
Bladare
Fuji 6x8, 6x9

Durst M605. En förstoringsapparat som klarar allt ifrån småbild (35mm) upp till mellanformat (6X6 och 6X7). Beskrvs den.

Jag kollade på pentax, då jag äger några objektiv av denna tillverkare sedan tidigare, Me super och en 200D. :)

Jag har en Pentax 67, och den är jättetrevlig att använda, om man inte hänger upp sig på att det är lite långsammare än småbild. Det blir ju också dyrare med film, 40-50 kr/st sv-v och 10 rutor per film + framkallning. Man använder 120-film.

Angående objektiv. I grunden är det ju så att det finns en särskild serie optik till varje typ av kamera. Det är bara för småbild och digital som det är vanligt med fristående tillverkare som gör objektiv för flera olika fattningar. Objektiv för mellanformat måste konstrueras för att teckna ut en större bildcirkel, avståndet mellan filmen och objektivfattningen är också större (för att få plats med en större spegel). Det finns alltså inte ens teoretiska möjligheter att använda småbildsoptik till en mellanformatare, även om det är samma tillverkare. Däremot finns det som nämnt adapter för att använda 67-optik på Pentax småbild.

Fördelen med Pentax 67 för en analog amatör är att systemet är helt dött på den professionella marknaden, det går inte att använda den med något digitalt bakstycke vad jag känner till. Det gör att det finns ganska mycket billig begagnad optik.

Jo de är ju lite dyrare med film =|
Priserna på 67 án är ju ganska höga ändå. i alla fall med optik skulle jag villa säga. Om man kollar på blocket...
Det blev inge lättare att bestämma sig =S
Eller Tejpa ihop Me ´n , Repa spegeln och Över siza upp bilderna för att få 1942 känsla =/ =(

Jag köpte en jättefin Pentax 67 med TTL-prisma, ljusschakt och 55mm, 75mm, 105mm och 135mm macro, diverse filter och motljusskydd samt en praktisk väska där allt och lite till får plats för 8000 kr. Tycker inte det var speci ellt dyrt. Kompletterade även med en 45mm och en 200mm för 2000 kr st. Inte heller särskilt dyrt tycker jag. Vad kostar motsvarande digitala utrustning som kan ge samma bildkvalitét? Säkert över 100.000 skulle jag tro.

De lät inte farligt ;) sådanna priser hittar inte jag =D
Analog fotografi har en speciell känsla som är svår att förmedla med digitalt och photoshop =)
Har ni något tips på beg sidor? Blocket och denna sida?

Nu behövde jag inte pruta när jag köpte mitt hus och de 4 objektiven. Tyckte det var ett bra pris så jag slog till direkt. och det var en annons på blocket. De två andra objektiven köpte jag också på annons på blocket. Först visade jag mig intreserad av en 45mm, men sa att jag skulle avvakta. Då gick säljaren ner i pris och jag slog till. När jag hämtade optiken (det var bara 7 mil för mig att köra och jag tog det i samband med en fotoutflykt) så frågade han om jag var intresserad av mer optik, Han hade bl.a en 200mm. Jag sa även då att jag skulle fundera, men om han kunde tänka sig att sälja till samma pris som 45mm kunde jag vara intresserad. Och det kunde han. Så jag tror man ska pruta, för de som har såna här grejor idag vet att det blir svårt att sälja dom i framtiden. Tror de resonerar somså att bättre sälja billigt nu än inte alls eller för ingenting om några år.

Du är Lurig du!
Det är inte många som är villiga att skicka fotogrejjer.
Välinpackat skall de ju gå bra.
Men de är ju om man blir lurad :(

Du kan också pröva att sätta in en köpes-annons här på Fs, om du inte hittar nåt till salu. Det fanns en kamera med 3 obj. ute nu som du kan ringa och snacka med kanske.

Visst är det lämpligt att kunna träffas när man gör upp om såna här gamla grejer, särskilt om man är ovan. Men att köpa av en aktiv medlem här på Fs är ändå hyfsat säkert, man ser att personen varit "offentlig" ett tag.

En sak man ska känna till är att det finns flera, olika gamla, versioner av kameran, Pentax 6x7, 67 och 67II heter de. Jag har inte helt koll själv, men söker du på nätet finns sajter om systemet med alla detaljer.

Den viktigaste skillnaden på de nyare kamerorna är att de har en spak för spegeluppfällning. Mellanformat är nämligen känsligt för vibrationer från den stora spegeln. På vissa slutartider kan det vara omöjligt att få helt skarpa bilder faktiskt (typ 1/30-1/60) om man inte har en extremt stabil och vibrationsdämpande stativlösning. Så en äldre kamera SKA vara billig.

Skrev i ett tidigare inlägg om de tre versionerna av kameran. Den första 6x7 är ej rekommendabel eftersom den saknar manuell spegeluppfällning. 1/60 är inga större problem, fungerar faktiskt även på fri hand utan manuell uppfällning. Men på 1/30 börjar problemen. Då hjälper det inte med manuell spegeluppfällning. Även slutaren ger vibrationer. Värst är nog 1/15 sek och sedan kring 1/4 och 1/2 sek slutar vibrationerna att vara ett problem. Men har du ett stadigt stativ med en kraftig kulled eller vinkel/panoramaled, så klara kameran alla tider bra. Men då duger det inte med vad som helst, inte ens flera kilos tyngd på stativ och led är till nytta, om den inte har en konstruktion som gör att den låser helt stumt.

Okej! =)
Så om man skall handla skall man leta efter en Pentax 67 eller 67II ´an de modellerna med spegeluppfällning, Hur funkar detta, och varför är det så bra? ( ja kan låta som en dum fråga, men en värd att ställa...)
Verkar ju onekligen vara en kamera Pentax lyckades bra med, då den nämms i nånga tillfällen.
En mellanformats kamera som du kan vandra runt med utan stativ, en tung börda att bära, men ack så användarbar! Är min sammanfattning av vad jag läst? =P

ANNONS
Götaplatsens Foto