Annons

Batt.grepp nytta??

Produkter
(logga in för att koppla)

Mcnab

Aktiv medlem
Gör batterigreppet med sina extra batterier nått mer än att det blir fler bilder/sek.?

Tex D700 vs D3

Fördelen med batterigrepp, förrutom den uppenbara att man kan ha två batterier istället för ett, är också att kameran blir större och stabilare, och att man får ett vertikalgrepp.

Jag vet inga digitala kameror som får högre fps av att man skruvar på ett batterigrepp, möjligt att det finns någon men det är mig veterligen inget vanligt. På den analoga tiden var det ju dock vanligt att man skruvade på boosters på professionella kameror som gjorde att kameran kunde mata fler bilder per sekund.

Jag har främst batterigreppet för att kameran skall bli större, lättare att hålla och bättre balanserad. Att man dubblar batteritiden är mest en bonus =)

Visst det blir säkert stabilare med greppet....
Men som det står så ger D700 5bps och med batterigreppet 8bps
Är det bara bildhastigheten som påverkas eller blir det snabbare AF eller liknande?

Har en känsla av att mer vikt motverkar de finaste skakningarna i händerna, men det är ju en teori jag har för att motivera mig själv att släpa på tunga grejjer. ;-)

Bara ingen kommer och saboterar min övertygelse, väskorna kommer kännas så tunga då. 8)

Ok... det var bra att veta........
Om man nu skaffar detta batteripack :) Är det inget mer än ökad bps?

Och tackar för senast..... inte lite sugen nu:)

Stora fördelen är när du fotar med tunga telen att kameran blir bättre att hålla i.
Speciellt om man har stora händer, kör jag utan grepp får jag bara plats med 3 fingrar runt greppet, men med greppet så får jag plats med alla 4.
Sedan när man fotar på högkant mycket så slipper man hålla handen lika dumt som utan.

Och tack själv för senast.

Största fördelen tycker jag är att kameran är bättre att hantera när man tar vertikalbilder. Det gör jag ganska ofta.

Ett extra batteri kan man ha i fickan istället, fast greppet gör ju i alla fall att man vet var man har det.

Men jag har Canon, så jag behöver inte ta till något batterigrepp för att få ut full serietagningshastighet.

Sedan finns det en fördel till för alla som använder Nikon D2x/D2h och D3 tillsammans med en Nikon D700/D300, vilket är att med grepp på D700 o D300 så kan du använda samma batteri och slipper släpa på en uppsättning till.

Det verkar finnas en del fördelar med det.......
Hade hoppats på att det var mer prestanda som ökade tex snabbare AF eller något åt det hållet.

Det verkar finnas en del fördelar med det.......
Hade hoppats på att det var mer prestanda som ökade tex snabbare AF eller något åt det hållet.

Nej, det finns ju ingen extra processor i batterigreppet eller så, men:
* fler bps
* längre batteritid
* betydligt bättre vertikalgrepp, både avtryckarmässigt om med tillgång till kontroller på rätt ställe
* bättre balans med stora objektiv

är väl bra nog! Man kan ju också som många resonerat se möjligheten att ta av greppet som en fördel vs de större kamerorna, t ex om man vill vara lite mer diskret och har en liten fast glugg på huset.

Eller också avstår man... ;-)

Nej, det finns ju ingen extra processor i batterigreppet eller så, men:
* fler bps
* längre batteritid
* betydligt bättre vertikalgrepp, både avtryckarmässigt om med tillgång till kontroller på rätt ställe
* bättre balans med stora objektiv

är väl bra nog! Man kan ju också som många resonerat se möjligheten att ta av greppet som en fördel vs de större kamerorna, t ex om man vill vara lite mer diskret och har en liten fast glugg på huset.

Eller också avstår man... ;-)

Undrade bara om det med mer kräm i batteriet kunde öka kamerans AFmotor att dra på lite mer......

Jag tackar för alla svar.......

Den absolut största fördelen med ett vertikalgrepp är när kameran sitter på stativ och man fotar i porträttformat. Det är jobbigt att fota länge med kameran och ett tungt objektiv på t.ex. ett enbenstativ utan ha vertikalgrepp.
Personligen har jag inget till min 5DMKII eftersom jag föredrar den lägre vikten. Hade ett till min 20D men det fick oftast ligga hemma.
På min 1DMKIIN sitter det inbyggt och visst använder jag det.
Vad man föredrar är nog väldigt personligt. På Nikon har det ju också en funktionell betydelse.

Ok... det var bra att veta........
Om man nu skaffar detta batteripack :) Är det inget mer än ökad bps?

Och tackar för senast..... inte lite sugen nu:)

Funkar även med NiMh celler.....Dvs du får 8bps med dessa oxå.... Mycket billigare än med D3:ans batteri. Däremot blir det tyngre med NiMh celler......

Och nej. Du får inga andra tekniska fördelar än fler bps och bättre batterlivslängd. Bättre batterilivslängd är inte heller något jag skulle köpa greppet för. Får ut knappt 1000 bilder med ett originalbatteri (lika många med 8 st NiMh celler). Jag har greppet men använder det enbart när jag verkligen behöver fler bps eller när jag skall plåta mycket vertikalt. Annars ligger det hemma. För stort och klumpigt för min smak och att byta batteri de ytterst få gånger jag behöver mer än 1000 bilder på en och samma dag är inget stort arbete.......

Jag trodde mig märka en skillnad i AF prestanda i början när jag köpt greppet men det visade sig sitta i mitt huvud :) Absolut ingen skillnad i antalet keepers...........

ps. Fick man inte fler bps redan med Eos 3 och Eos 1? Visserligen var det motorer som skruvades på men de ser ju i alla fall ut som grepp :)

Senast ändrad:
En fördel som jag ser med batt.greppet är att du även kan använda "vanliga" batterier som ju går att få tag på nästan överallt, ifall du inte skulle kunna ladda kamerabatteriet. Funkar åtminstone Canon 5D greppet.

En fördel som jag ser med batt.greppet är att du även kan använda "vanliga" batterier som ju går att få tag på nästan överallt, ifall du inte skulle kunna ladda kamerabatteriet. Funkar åtminstone Canon 5D greppet.

Gör det? Måste kolla på mitt 5D-grepp när jag kommer hem, men jag har då aldrig tyckt att det ser ut som att det går att köra vanliga batterier i det.

När du öppnar batt.luckan till greppet så ligger det en "släde" där som du måste ta ur för att kunna sätta i två kamerabatterier, i denna släde kan du sätta sex stycken AA-batterier

Bidrar med ett inlägg, trots att trådskaparen redan har fått många svar. :) Jag skulle nämligen också i första hand vilja kalla batterigreppet för ett vertikalgrepp. Det är som ett sådant som jag anser att greppet gör störst nytta.
Kollade för skojs skull i Bridge hur stor andel av mina foton är tagna i stående respektive liggande format.
Före batterigrepp: cirka 70 % liggande / 30 % stående
Efter batterigrepp: cirka 30 % liggande / 70 % stående
Omvänt alltså! Förmodligen hade mitt fotograferande utvecklats åt samma håll även utan batterigrepp, men det är såå mycket bekvämare att hålla kameran vertikalt med ett!
Ha det gott!

ANNONS
Götaplatsens Foto