Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batt.grepp nytta??

Produkter
(logga in för att koppla)
Mitt batterigrepp (Hähnel) saknar avtryckare så jag har inget vertikalgrepp med det. Främsta fördelen jag ser med mitt är att min lilla D60 inte känns så liten som den annars gör. Man får ett mycket stadigare grepp om kameran.

Jag kör oftast med båda batterierna i kameran då de fördubblar livslängden, men det finns en nackdel med det också: Batterierna tar ju då slut samtidigt. Kanske är smartare att alternera så kan man alltid ha ena i laddaren eller uppladdat i väskan så man kan byta när man behöver...?

... det allra viktigaste har ingen nämnt:
Man får betydligt större penis plus att det ser ballare och proffsigare ut :)
Ser ingen tjej i denna tråd så batterigrepp måste ha något med manlighet att göra.

Eller?

... det allra viktigaste har ingen nämnt:
Man får betydligt större penis plus att det ser ballare och proffsigare ut :)
Ser ingen tjej i denna tråd så batterigrepp måste ha något med manlighet att göra.

Eller?

Jag har en tjejkompis i Sverige (jag bor i Finland) som har ett batterigrepp på sin D300... ;-)

Nytta.. ja den största nyttan för mig är definitivt batterilängden, för batterigreppet väger ju nästan ett kilo i sig självt med monsterbatteriet i och är riktigt otympligt på ett sätt så man måste ha nytta av det för att släpa det med sig. Batterilängden blir ju nästan 5 gånger så lång med monstret i greppet
.
Om det är värt det.. njaee.. både och. Jag gillar verkligen att fotografera i porträttläge mer än något annat men det behöver jag egentligen inte batterigreppet till. Men att stoppa ett batteri extra i fickan är ett alternativ som egentligen hade motsvarat det enklaste behovet, speciellt som jag upptäckt att jag får ställa ner bps på min D300 till 6 bps för att få de intervall jag vill mellan bilderna så sett ur det perspektivet är batterigreppet fullständigt onödigt.

Men de gånger jag fotograferar "riktiga" saker och inte bara för mig själv för att det är skoj så sitter batterigreppet på. Precis som det extra batteriet på SB800:an.

En riktigt stor nackdel för mig med batterigreppet är att jag upplever att det blir lite vingligare på stativ med batterigrepp på än utan. Skumt, men så är det för mig.

Men ca 5500:- för ett PDK-1 nä, det är det inte värt. Jag köpte mitt när det kostade 3000:- på expert så då var det "precis" så att jag tyckte det var värt det.

En riktigt stor nackdel för mig med batterigreppet är att jag upplever att det blir lite vingligare på stativ med batterigrepp på än utan. Skumt, men så är det för mig.

Misstänkte det skulle vara så, någon som sett något alternativ till detta med ett extern batteripack som ansluts via kabel? Bör ju om inte annat gå att ansluta via AC-adapterkontakten, har för mig den ska ha 9V och några ampere vilket ett extern batteripack ju bör kunna fixa (med regulator och säkring), och till betydligt lägre pris också.

En sak att poängtera dock är ju att om stativfästet sitter på objektivet istället för under kamerahuset som på stora telen så är det precis tvärsom, då upplevs det stadigare med batterigreppet på. Mer jämvikt sas.

ANNONS
Götaplatsens Foto