Annons

Nikkor 20 mm 2,8 Ai + D200

Produkter
(logga in för att koppla)

Arvid Sundqvist

Ny medlem
Hej!

Jag har ett Nikkor 20 mm 2,8 Ai som jag användt med en Nikon FM2 under många år och fått jättebra resultat. Men när jag sätter samma optik på min D200 så får jag dålig skärpa. Tillochmed Kitoptiken Nikkor 17-55 är bättre i vidvinkelläge än den gamla trotjänaren. Hur kan detta komma sig? Kan jag göra någon inställning i D200 som rättar till problemet eller duger inte den gamla optiken till DX-kameror?

Mvh, Arvid Sundqvist

Hur kan detta komma sig?
Det är en gammal konstruktion, så det är inte det minsta konstigt att 17-55 är mycket bättre. Särskilt inte med tanke på att du beskär bort halva bildytan jämfört med när du använder objektivet på din FM2.
Sen kan det förstås vara så att du helt enkelt fokuserar fel. Det är inte direkt lätt att fokusera manuellt med vidvinkelobjektiv, och inte blir det lättare av att D200 inte har särskilt stor sökare.

Menar du att Nikkor 17-55/2,8 skulle vara en kitglugg?

Det är ju ett objektiv för över 15 000! Det kan ju förstås ha kommit i ett kit med din D200, men kitglugg skulle jag inte vilja kalla det ändå :)

Eller är det ett annat objektiv du tänker på?

Det är en gammal konstruktion, så det är inte det minsta konstigt att 17-55 är mycket bättre. Särskilt inte med tanke på att du beskär bort halva bildytan jämfört med när du använder objektivet på din FM2.
Sen kan det förstås vara så att du helt enkelt fokuserar fel. Det är inte direkt lätt att fokusera manuellt med vidvinkelobjektiv, och inte blir det lättare av att D200 inte har särskilt stor sökare.

Vad är det du säger egentligen? Skulle inte gluggar avsedda för fullformat fungera på DX-formatet? Det stämmer väl ändå inte. Jag använder i stort sett enbart fullformat-gluggar (med ett unadantag) och de har alldeles utmärkt skärpa. Jag har också en fast 20mm/2.8 och har inga problem med den på min D200, annat än att den inte är autofokus och att jag ibland missa skärpan pga eget slarv.

Jag hade ett Nikkor AF 20/2.8 som jag tyckte var helt ok tills jag köpte ett Nikkor 14-24/2.8. När jag jämfört de båda sålde jag fasta 20mm omedelbums! De var inte från samma planet! Jag kan ju ha haft ett dåligt ex av AF 20/2.8, men jag tvivlar på att det är så bra optik som jag hade fått höra innan.

Vet inte heller om AF och Ai är samma optiska konstruktion, men jag tror att många moderna zoomgluggar är betydligt bättre än gammal fast optik som tidigare blivit lovordade. (finns naturligtvis undantag)

Menar du att Nikkor 17-55/2,8 skulle vara en kitglugg?

Det är ju ett objektiv för över 15 000! Det kan ju förstås ha kommit i ett kit med din D200, men kitglugg skulle jag inte vilja kalla det ändå :)

Eller är det ett annat objektiv du tänker på?

Tack för svaren!

Sorry! Menar kitoptiken som följde med min D40, en 18-55 f/3.5-5.6G ED II AF-S DX Zoom-Nikkor Lens. Tycker det är konstigt att 20mm-optiken som är bland det skarpaste jag har till FM2:an är så märkbart luddig på D200:an. De andra optikerna jag har till FM2:an är ju skarpa med D200:an, tex 200 mm f4 och en 100 mm series E F2.8.

/Arvid

Vad är det du säger egentligen? Skulle inte gluggar avsedda för fullformat fungera på DX-formatet?
Jo, självklart. Men det är helt naturligt att skärpan blir sämre om du använder objektivet på DX, eftersom du då beskär bildcirkeln och förstorar alla detaljer mycket mer.

ANNONS