Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grynig sökarbild 18-35

Produkter
(logga in för att koppla)

Joel.S

Aktiv medlem
Jag har en Nikon 18-35 och en D700. Med 18-35 gluggen blir sökarbilden lite grynig. Det är egentligen ingenting som stör så värst mycket. Men det är som om det vore en hinna med skit på, ser ut som mycket finkornigt brus ungefär.
Jag har kollat gluggen och rengjort frenetiskt men samma fel finns där ändå. Dock syns det inte på bilderna. Det är bara i sökaren jag ser skiten. Aldrig på bilderna.
Byter jag glugg och sätter på en 50 1,4 så ser sökarbilden perfekt ut, så att det vore kameran är uteslutet. Det måste vara nått skumt med 18-35 gluggen.

Men som sagt, det syns inte på bilderna och är inte värst irriterande att se i sökaren heller. Men det vore skoj att veta vad det beror på.

Med ljussvagare objektiv blir sökarbilden grynigare.
Har du jämfört med något annat objektiv som är ljussvagare än 50/1.4?

Om du bländar ner 50/1.4 och trycker på knappen för skärpedjupskontroll så borde du även se samma sak.

Senast ändrad:
En sökarskiva var från början en bit matt glas som man projicerade bilden på. Idag, har jag för mig, görs den av ett knippe med optiskafibrer som pressats ihop och skurits i tunna skivor. "Grynen" du ser är helt enkelt enskilda fibrer.

En sökarskiva var från början en bit matt glas som man projicerade bilden på. Idag, har jag för mig, görs den av ett knippe med optiskafibrer som pressats ihop och skurits i tunna skivor. "Grynen" du ser är helt enkelt enskilda fibrer.
Nja, några fibrer är det nog inte fråga om. Däremot är den matta ytan bestående av mängder av små prismor i ett fresnel-mönster (http://en.wikipedia.org/wiki/Fresnel_lens). Troligen har de dessutom lite olika vinklar inom mönstret för att funka med både ljusstarka och ljussvaga objektiv.

Grynigheten torde bero på att de prismor vars vinklar kräver stor bländaröppning blir mörka när objektivets bländaröppning "skymmer" denna vinkel (alltså när det är ljussvagt). Man har då bara kvar ljuset från de prismor med vinkel som tillåter brantare infallsvinkel mot mattskivan.

Att prova nedbländningsknappen med ett ljusstarkt objektiv är en bra idé. Det bör ge samma resultat om bländarvärdet är samma som på zoomen, om objektiven har utgångspupillen ungefär lika långt från sensorplanet.

Med ljussvagare objektiv blir sökarbilden grynigare.
Har du jämfört med något annat objektiv som är ljussvagare än 50/1.4?

Om du bländar ner 50/1.4 och trycker på knappen för skärpedjupskontroll så borde du även se samma sak.

Din teori stämde alldeles förträffligt. Bländar jag ner några steg på 50mm så får jag samma sak. Dock syns det bara när jag använder skärpedjupsknappen.

Tack då vet jag =)

ANNONS