Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

450D i regn och rusk?

Produkter
(logga in för att koppla)

Chill_92

Aktiv medlem
Tjena!

Jag har en 450D, som jag använder flitigt.

Vet att den klarar ner till -15 grader här på västkusten, vilket jag är väldigt nöjd med!
Men någon som vet hur väl tätad den är mot regn? Visst, lite klarar den ju, men om man skulle vara ute och det kommer ett riktigt hällregn?

Tjena!

Vet att den klarar ner till -15 grader här på västkusten, vilket jag är väldigt nöjd med!
Men någon som vet hur väl tätad den är mot regn? Visst, lite klarar den ju, men om man skulle vara ute och det kommer ett riktigt hällregn?

Den är inte tätad alls, men det betyder samtidigt inte att den dör vid minsta lilla regn.
Hällregnar det skulle jag inte använda den, men lite duggregn är antagligen ingen fara. Sen bör man undvika att trycka för mycket på knapparna om dom är blöta.

En vanlig plastpåse och en gummisnodd att spänna längst fram på optiken bör alltid ligga i bakfickan.

Ja då kommer ju nästa fråga. Finns det speciella väder skydd för kameror, typ en form pressatt eller formsytt allvädertätning? Jag kan meddela att en Canon 500D funkar i -27°, kameran var med ut i skidspåret och funkade fint.

Ja då kommer ju nästa fråga. Finns det speciella väder skydd för kameror, typ en form pressatt eller formsytt allvädertätning? Jag kan meddela att en Canon 500D funkar i -27°, kameran var med ut i skidspåret och funkade fint.

Lenscoat (neoprenskydd) finns skräddarsydda för olika objektiv (främst teleobjektiv) och olika hus. Ger ett visst skydd, men de är mest till för camouflage och stötskydd.

Sen finns det olika regnöverdrag. Dessa är inte skräddarsydda. Dessutom är de dyra, om man jämför med plastpåse eller hemmasytt regnskydd. JAG har iaf svårt att motivera priset =)

Jag tror det finns/fanns något gummiöverdrag som i princip täckte allt utom sökare och skärm, men det var ett tag sedan och jag minns inte alls vad det hette. Minns att testaren tyckte att knapparna blev svåranvända.

Tjena!

Att inte ha med sig kameran när det är risk för regn, gör att du inta kan ta bilder alls.

Jag kan inte rekomendera att du badar med den.Att ta en ångande dusch med den är inte heller det att rekomendera. Att ha den hängande över axeln, så att armen täcker den ösregn och då och då ta fram den för att fota är oftast inget problem. Är idén att ha den framme på stativ ute i regnet går det alltid att ta en plastpåse att trä in kameran med ett gummiband kring objektivet. Objektivet får gärna vara utrustat med ett motljusskydd, så minskar risken med vattendroppar på på frontlinsen.

Jag har upplevt kamerorna jag har haft som mindre kinkika än vad jag är när det regnar, vilket betyder att jag inte har haft regnkläder.

Den här tävlingen gick bra, men då hade jag åtminstone regnrock att delvis gömma kameran under när jag inte använde den.
Den gång då 40D till viss del slutade fungera var det överraskande regn. Jag hade t-shirt och shorts, så det var inte mycket till regnskydd.

ANNONS
Götaplatsens Foto