Annons

Sandisk extreme vs. extreme IV?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det enda du har missat är nog att det är inte det senare kortet (Extreme) som borde kosta mer, utan det första kortet (Extreme IV) som borde kosta mindre.

Extreme IV är ett äldre utgående kort som var toppmodell en gång i tiden medan nya Extreme är modellen under nuvarande toppmodell (Extreme Pro, som dock inte finns som 8 GB).

Enligt specifikationerna skall Extreme IV vara långsammare och borde alltså ha prissänkts ner under Extreme när det senare introducerades.

Om vi sedan skall komplicera saken ännu mer är det inte alltid så enkelt som att bara läsa tillverkarens specifikationer för att hitta det snabbaste kortet. Prestanda beror också väldigt mycket på hur kortet fungerar ihop med den kamera det sitter i. Här kan du se att t.ex. i en Nikon D300s är Extreme Ducati och Extreme IV (båda 45 MB/s) snabbare än det nya Extreme-kortet specat för 60 MB/s. Så just för Nikon D300s-ägare kan det faktiskt vara rimligt att ett äldre kort (även om det inte är samma kort som du hade i din jämförelse) är dyrare.

Det enda du har missat är nog att det är inte det senare kortet (Extreme) som borde kosta mer, utan det första kortet (Extreme IV) som borde kosta mindre.

Extreme IV är ett äldre utgående kort som var toppmodell en gång i tiden medan nya Extreme är modellen under nuvarande toppmodell (Extreme Pro, som dock inte finns som 8 GB).

Enligt specifikationerna skall Extreme IV vara långsammare och borde alltså ha prissänkts ner under Extreme när det senare introducerades.

Om vi sedan skall komplicera saken ännu mer är det inte alltid så enkelt som att bara läsa tillverkarens specifikationer för att hitta det snabbaste kortet. Prestanda beror också väldigt mycket på hur kortet fungerar ihop med den kamera det sitter i. Här kan du se att t.ex. i en Nikon D300s är Extreme Ducati och Extreme IV (båda 45 MB/s) snabbare än det nya Extreme-kortet specat för 60 MB/s. Så just för Nikon D300s-ägare kan det faktiskt vara rimligt att ett äldre kort (även om det inte är samma kort som du hade i din jämförelse) är dyrare.

Aha, tack så mycket för svaret. Hur är med med en Canon 50D då, vilket av korten (eller annat?) gör sig bäst till en sådan?

Aha, tack så mycket för svaret. Hur är med med en Canon 50D då, vilket av korten (eller annat?) gör sig bäst till en sådan?

Hur fotar du med 50D, kör du många serier med RAW eller Jpeg eller båda samtidigt? Kör du inte så många serietagningar så känns ett med 60mb/s onödigt kanske går det snabbare att överföra till datorn. De nya korten är nog mer anpassade till de hus med möjlighet att filma.

Hur fotar du med 50D, kör du många serier med RAW eller Jpeg eller båda samtidigt? Kör du inte så många serietagningar så känns ett med 60mb/s onödigt kanske går det snabbare att överföra till datorn. De nya korten är nog mer anpassade till de hus med möjlighet att filma.

Det kommer bli mycket seriebildstagning, ibland säkerligen både raw och jpeg samtidigt (jag vill i så fall inte bli hämmad av kortkapaciteten). Så då kanske ett med 60mb/s är nödvändigt?

Kapar tråden lite.
Man läser ofta i specarna till de "större" kamerorna att det krävs UDMA-kort för att få ut så mycket som möjligt ur kameran (hastighet/serietagning m.m.).
Vad är det för skillnad på UDMA-korten och de "vanliga" korten....är det bara läs- och skrivhastigheten som skiljer?

Vad är det för skillnad på UDMA-korten och de "vanliga" korten....är det bara läs- och skrivhastigheten som skiljer?
Vad jag förstår använder alla moderna CF-kort UDMA. De nya korten (t ex Sandisk Extreme och Extreme Pro) använder UDMA6 medan lite äldre kort (t ex Sandisk Extreme IV) använder UDMA5. Den praktiska skillnaden är att UDMA6 tillåter högre hastigheter.

Problemet är att inte alla moderna kameror (t ex Nikon D300s) klarar UDMA6 och därför inte drar nytta av den högre möjliga hastigheten i ett UDMA6-kort.

Den största praktiska skillnaden (hur många fyller regelbundet bufferten i kameran med seriebildstagning?) får man vid nedladdning av bilderna till datorn, om man har en snabb kortläsare vill säga.

Som priserna ser ut nu skulle jag köpa 60MB/s-korten eftersom dom är både billigare och snabbare än Extreme IV. Men vad gäller hastigheten i kameran så duger för det mesta både Extreme III och dom äldre Ultra II utmärkt också.

De nya korten är nog mer anpassade till de hus med möjlighet att filma.
Filmning är inte alls speciellt tungt i jämförelse med seriebildtagning i en snabb kamera så för filmningens skull behöver man absolut inte de nya Extreme- eller Extreme Pro-korten.

Eftersom frågan nu kom upp satte jag i ett Ultra II i 7D och även det klarar HD-filmning utan att blinka. När man kör bildserier på full hastighet är däremot skillnaden jämfört med Extreme IV märkbar och de nyare korten skall ju enligt uppgift ge ännu lite mer i den här kameran.

Filmning är inte alls speciellt tungt i jämförelse med seriebildtagning i en snabb kamera så för filmningens skull behöver man absolut inte de nya Extreme- eller Extreme Pro-korten.

Eftersom frågan nu kom upp satte jag i ett Ultra II i 7D och även det klarar HD-filmning utan att blinka. När man kör bildserier på full hastighet är däremot skillnaden jämfört med Extreme IV märkbar och de nyare korten skall ju enligt uppgift ge ännu lite mer i den här kameran.

Aha men hur många bilder/s blir det i HD filmning samt i vilket läge kör du då?

1920 x 1080 (29,97, 25, 23,976 b/s)
1280 x 720 (59,94, 50 b/s)
640 x 480 (59,94, 50 b/s)

Jag fotar bara i studio och är inte beroende av seriebildstagning alls. Jag är däremot intresserad av att snabbt kunna föra över RAW-filer till datorn. Vilken kortläsare klarar de nya höga hastigheterna?
Jag har användt Sandisk Extreme IV sedan några år tillbaka och upplever dem med sina 45MB/sek som snabba. Om 60Mb-90Mb/sek kan utnyttjas så är det ju perfekt uppdatering. Men som sagt bara om det kan utnyttjas gentemot datorn jag laddar in i.

Du ska nog leta efter en kortläsare med snabb firewire-anslutning

Aha men hur många bilder/s blir det i HD filmning samt i vilket läge kör du då?
1920*1080@25. Det är inte antal bilder/sekund utan datamängden/sekund som är den intressanta.

Om jag tittar på min julaftonsfotografering är en stillbild på 24,8 MB (raw). Klämmer jag iväg åtta sådana i sekunden så är det 198,9 MB/sek.

En filmsnutt från samma tillfälle (1920*1080@25) är på 124 MB och eftersom just den råkade vara 22,7 sekunder lång blir datamängden här bara 5,5 MB/sek även om antalet bilder per sekund är mer än tre gånger så många. Buslätt i jämförelse med stillbilder i snabba serier.

Edit: Det ser faktiskt ut som om de nya korten inte finns med i databasen alls. Inte heller nyare kameror, som Canon 7D, finns med.
Nej databasen är tyvärr inte uppdaterad på över ett år men i länken i inlägget före det här ser du siffror för just 7D och D300s. Tyvärr är de då bara testade med nyare minneskort.

Det kommer bli mycket seriebildstagning, ibland säkerligen både raw och jpeg samtidigt (jag vill i så fall inte bli hämmad av kortkapaciteten).
Om du inte har väldigt goda skäl till det så bör du absolut inte köra raw+jpeg samtidigt om bra seriebildtagning är viktigt för dig. Kamerans minnesbuffert fylls upp mycket snabbare och om du behöver jpeg också kan du istället låta datorn ta fram dem efteråt ur dina raw-filer utan att belasta seriebildkapaciteten.
Så då kanske ett med 60mb/s är nödvändigt?
Så länge inga tillförlitliga tester är utförda är det omöjligt att veta hur det kortet presterar i din kamera. Eftersom 50D och Nikon D300s (baserad på D300) är ur ungefär samma generation kan det faktiskt vara så att Extreme IV-kortet är snabbare i 50D också??!

Men om valet står mellan de två korten skall du givetvis inte köpa ett dyrare Extreme IV utan det nyare Extreme. Det är sannolikt ett mycket bra kort och om det senare skulle visa sig att någon testar och upptäcker att ett Extreme IV faktiskt är snabbare i 50D så finns det massor av folk som gärna byter jämnt med dig om du vill. Jag är en av dem ;-)

1920*1080@25. Det är inte antal bilder/sekund utan datamängden/sekund som är den intressanta.

Om jag tittar på min julaftonsfotografering är en stillbild på 24,8 MB (raw). Klämmer jag iväg åtta sådana i sekunden så är det 198,9 MB/sek.

En filmsnutt från samma tillfälle (1920*1080@25) är på 124 MB och eftersom just den råkade vara 22,7 sekunder lång blir datamängden här bara 5,5 MB/sek även om antalet bilder per sekund är mer än tre gånger så många. Buslätt i jämförelse med stillbilder i snabba serier.

Ok då ber jag så mkt om ursäkt för min misstolkning. :)

Här är förresten en sida till med information om kortläsare och de nyaste korten provade i ytterligare några kameror.

1Ds Mark III är tydligen också en lite äldre kamera som inte alls trivs bra ihop med de nyare korten. Värstingkorten Extreme Pro är i den kameran långsammare än flera år gamla Extreme III! En tänkbar förklaring är att kameran testades med och trimmades för att prestera bra mot Extreme III- och Extreme IV-korten. Och/eller så har man i de nyare korten lagt det mesta krutet på att få dem snabba med UDMA 6 och att de därmed inte blir optimerade i långsammare UDMA-lägen.

Erbjudandet om att byta till sig mitt pålitliga och blixtsnabba Extreme IV mot något av de här nya långsamma UDMA 6-korten omfattar naturligtvis också alla 1Ds Mark III-ägare :D

ANNONS
Götaplatsens Foto