Annons

Minneskortfråga (SanDisk 16GB)

Produkter
(logga in för att koppla)

Tims

Aktiv medlem
När jag hämtade min Canon Powershot S100 så hade jag även beställt ett minneskort SanDisk klass 6 (30MB) 16GB för 599:- som dessvärre var slut i butiken, så jag fick ett SanDisk Extreme Pro SDHC UHS-I Card 16 GB (95MB/s . 633X) Class 10 istället, som var mycket dyrare. Det kostade nästan 1000:- men jag fick det utan extra kostnad istället för det jag hade beställt. Har googlat runt och hittar inget direkt matnyttigt om just skillnaden på dessa två kort. Vad är skillnaden egentligen, mer än att det tydligen är snabbare? Men vad kan detta kort som inte det andra (Class 6) kortet inte kan?
 

cls

Aktiv medlem
Visst har jag det. USB3 alltså, men då har det ingen betydelse för själva kameran att jag har ett snabbare kort alltså?
Hej, skillnaden mellan ett långsamt och ett snabbt kort kan man nog märka vid praktisk användning av kameran. Mellan ett riktigt snabbt och ett supersnabbt kort är det dock ingen praktisk skillnad. (Båda dessa kort är snabbare än vad S100 "behöver", och så länge kortet inte är begränsande för kameran är det bara vid tömning till datorn man märker skillnaden.)
 

ThePOM

Aktiv medlem
Visst har jag det. USB3 alltså, men då har det ingen betydelse för själva kameran att jag har ett snabbare kort alltså?
Förmodligen inte. Jag har samma kort i min Sony a77. När den tar 12bilder i sekunden måste den överföra data i ruskigt tempo vilket inte skulle fungera så bra med ett långsamt kort. Jag vet inte upplösningen eller hur många bilder din kamera tar i sekunden men det andra kortet skulle nog ha fungerat lika bra.

Det låter väldigt dyrt med 1000kr. Jag betalade 600 tror jag, vilket är dyrt idag.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=968999

/Petri
 

Tims

Aktiv medlem
Att filma kräver inte på långa vägar lika snabba kort som stillbildsfotografering.
Okej. Så hastigheten spelar ingen roll alltså?När jag hade en Desire mobil och skulle filma HD så hackade det som attan. Då sade någon kunnig i elektronikbranchen till mig att klass 2 kort inte räcker för att filma HD. Då bör du skaffa ett klass 6 eller snabbare. Typ.

Så vad är egentligen vitsen med ett klass 10 kort med x antal mega flipflop i överföringshastighet och så vidare?
 

j2^

Aktiv medlem
Så vad är egentligen vitsen med ett klass 10 kort med x antal mega flipflop i överföringshastighet och så vidare?
1. Det finns kameror som KAN skriva snabbt. Din S100 är inte en av dem,
2. Det finns kortläsare som är snabba, vilket gör att man kan tömma kortet snabbare.
 

pechblande

Aktiv medlem
Så vad är egentligen vitsen med ett klass 10 kort med x antal mega flipflop i överföringshastighet och så vidare?
Vitsen är, som påpekats ett flertal gånger i tråden, att vid seriebildstagning går det betydligt snabbare för kameran att spara undan bilder till kortet och den klarar därför längre serier / blir skjutklart igen snabbare.

Om din kamera inte kan utnyttja den högre skrivhastigheten har du såklart ingen nytta av den.

EDIT: pucktvåa =/
 

Tims

Aktiv medlem
Vitsen är, som påpekats ett flertal gånger i tråden, att vid seriebildstagning går det betydligt snabbare för kameran att spara undan bilder till kortet och den klarar därför längre serier / blir skjutklart igen snabbare.

Om din kamera inte kan utnyttja den högre skrivhastigheten har du såklart ingen nytta av den.

EDIT: pucktvåa =/
Så jag kan gå in i affären och byta detta till ett klass 2 kort istället då? Om det inte är någon vits för mig med ett snabbt kort kan jag ju lämna in detta kortet och skaffa ett klass 2 kort för en femtiolapp. Kommer min HD-filmning funka lika bra med ett klass2 kort så är ju saken avgjord.
 

j2^

Aktiv medlem
Så jag kan gå in i affären och byta detta till ett klass 2 kort istället då? Om det inte är någon vits för mig med ett snabbt kort kan jag ju lämna in detta kortet och skaffa ett klass 2 kort för en femtiolapp. Kommer min HD-filmning funka lika bra med ett klass2 kort så är ju saken avgjord.
Får se nu här... Affären gav dig nästan 50% rabatt på det kort du fick, och du funderar på att byta det till något ännu billigare för att spara några spänn?
Jag förstår inte riktigt hur du tänker faktiskt.
 

Per

Aktiv medlem
Så jag kan gå in i affären och byta detta till ett klass 2 kort istället då? Om det inte är någon vits för mig med ett snabbt kort kan jag ju lämna in detta kortet och skaffa ett klass 2 kort för en femtiolapp. Kommer min HD-filmning funka lika bra med ett klass2 kort så är ju saken avgjord.

Nej, klass 2 är nog ingen bra idé. Enligt Canon krävs ju klass 6 (vilket väl var det du skulle fått från början) för att ge full inspelningstid i maximal HD-filmning. Hur långa stillbildsserier du kan ta påverkas också av minneskortets hastighet, men det specar inte Canon. Men jag skulle inte tro att klass 6 eller 10 spelar någon roll där heller.


"¹ Minneskort med följande hastighetsklass krävs för maximal inspelningstid: (HD) 1 280 x 720 hastighetsklass 4 eller högre. (Full HD) 1 920 x 1 080 hastighetsklass 6 eller högre. (iFrame) 1280 x 720 hastighetsklass 6 eller högre."
 

Tims

Aktiv medlem
Får se nu här... Affären gav dig nästan 50% rabatt på det kort du fick, och du funderar på att byta det till något ännu billigare för att spara några spänn?
Jag förstår inte riktigt hur du tänker faktiskt.
Ja, jag får tillbaka över fem hundra spänn. Jag betalade 599:- för det där klass10 kortet. Kan jag lämna tillbaka det och köpa ett klass2 kort som kommer fungera exakt lika bra i min S100 och få tillbaka 550:- så tjänar jag ju på det så att säga. Eller hur?
 

Tims

Aktiv medlem
Nej, klass 2 är nog ingen bra idé. Enligt Canon krävs ju klass 6 (vilket väl var det du skulle fått från början) för att ge full inspelningstid i maximal HD-filmning. Hur långa stillbildsserier du kan ta påverkas också av minneskortets hastighet, men det specar inte Canon. Men jag skulle inte tro att klass 6 eller 10 spelar någon roll där heller.


"¹ Minneskort med följande hastighetsklass krävs för maximal inspelningstid: (HD) 1 280 x 720 hastighetsklass 4 eller högre. (Full HD) 1 920 x 1 080 hastighetsklass 6 eller högre. (iFrame) 1280 x 720 hastighetsklass 6 eller högre."
Så Janne hade fel med sitt "Att filma kräver inte på långa vägar lika snabba kort som stillbildsfotografering." med andra ord?
 

j2^

Aktiv medlem
Ja, jag får tillbaka över fem hundra spänn. Jag betalade 599:- för det där klass10 kortet. Kan jag lämna tillbaka det och köpa ett klass2 kort som kommer fungera exakt lika bra i min S100 och få tillbaka 550:- så tjänar jag ju på det så att säga. Eller hur?
Jag tycker istället att du borde byta leverantör ärligt talat. En femhundring för ett sånt kort är.... dyrt. Mycket, Mycket dyrt.

http://www.dustinhome.se/product/5010625560/sandisk-secure-digital-ultra-class-10-sdhc-16-gb/#intcmp=searchProvider_dacsa

http://www.dustinhome.se/product/5010622734/samsung-secure-digital-class-6-sdhc-16gb/#intcmp=searchProvider_dacsa
 

j2^

Aktiv medlem
Så Janne hade fel med sitt "Att filma kräver inte på långa vägar lika snabba kort som stillbildsfotografering." med andra ord?


Att DIN kamera är så långsam att HD-filmning genererar mer data än att fotografera är uppenbarligen sant.

Men min kamera genererar drygt 120MB per sekund (Åtta bilder per sekund, cirka 16MB per bild) när jag stillbildsfotograferar med serietagning.
 

Tims

Aktiv medlem
Det där är 30MB/s jag har ett med 95MB/s. Vad är det billigaste för ett 95MB/s SanDisk-kort?
 

Tims

Aktiv medlem
Att DIN kamera är så långsam att HD-filmning genererar mer data än att fotografera är uppenbarligen sant.

Men min kamera genererar drygt 120MB per sekund (Åtta bilder per sekund, cirka 16MB per bild) när jag stillbildsfotograferar med serietagning.
Dåså, då är jag med. Tack för info.

Obs, detta här är mitt kort:

http://www.dustinhome.se/product/5010609408/sandisk-secure-extreme-sdhc-pro-95mb-s-16-gb/#intcmp=searchProvider_dacsa

Men var hittar jag det billigare än så?
 
ANNONS