** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Uppvigling till allmänfarlig ödeläggelse!

Produkter
(logga in för att koppla)
Verkligen inte, folk får göra precis vad dom vill så länge det inte skadar andra. Att måla om något skadar aldrig någon, det förändrar utseendet och inte funktionen. Huruvida det är estetiskt eller ej är upp till var och en och vill ägaren till byggnaden tvätta bort det så har han självfallet fullständig rätt att göra detta, men det är hans val och ska således bekostas av honom.

Mitt hem är inte en del av det offentliga rummet och jag tycker även att jag själv faller under den där kategorin - alla människor och djur förövrigt - som det inte är okej att måla på. Men det här med nyans har ju aldrig riktigt varit eran starka sida antar jag :)

Och konsekvens tydligen inte din...
 
It doesn't, men begår man ett brott och är medveten om det så ska man vara man nog att ta konsekvenserna. Annars ska man inte begå brottet.

Jag tycker du måste ta en funderare på "ditt och mitt" och hur mycket du har rätt att ta dig egna friheter på andras bekostnad.

Jag och andra hoppas nog ändå, för din egen skull inte minst, att du bara skojar med oss. :)
 
Verkligen inte, folk får göra precis vad dom vill så länge det inte skadar andra. Att måla om något skadar aldrig någon, det förändrar utseendet och inte funktionen. Huruvida det är estetiskt eller ej är upp till var och en och vill ägaren till byggnaden tvätta bort det så har han självfallet fullständig rätt att göra detta, men det är hans val och ska således bekostas av honom.

Fula saker gör mig illamående, så det gäller att du målar vackert. Annars kommer jag och målar något snyggt istället för ditt kludd.

Ägaren kanske skulle vilja bli tillfrågan innan du gör åverkan på hennes egendom? Du kanske kan tänka dig att ta lite hänsyn till dina medmänniskor?
 
Hu vad jag blir trött på den här höger-liberala attityden om "personlig frihet" att göra vad man vill utan att bry sig om andra.

Jag tror att du har blandat ihop höger och vänster. Höger hand är den hand man brukar hälsa med, och vänster hand är den man brukar ha armbandsklockan på. :)
 
Mitt hem är inte en del av det offentliga rummet och jag tycker även att jag själv faller under den där kategorin - alla människor och djur förövrigt - som det inte är okej att måla på. Men det här med nyans har ju aldrig riktigt varit eran starka sida antar jag :)

När du befinner dig på offentlig plats är du ju en del av det offentliga rummet, så vi låter bli att färga om dina kläder när du är hemma. Vi nöjer oss med att göra det när du är ute på stan.

Dina kläder är ju inte du. Kläderna är varken djur eller människor.
 
Som sagt nyans. Jag har skrivit att om man begår ett brott så måste man vara beredd att ta konsekvenserna, så hur kan någon påstå att jag inte tänker på konsekvenser?

Jag säger inte att det är okej att springa fram till människor och måla på dom, hur kan ni inte förstå detta?

Målar ni över något som jag har målat så kommer jag aldrig bli det minsta arg, det skulle ju säga emot hela mitt resonemang?

Och att börja kalla mig liberalfascist och påstå att jag tycker det är okej att slå sönder saker? Allvarligt talat, skärpning.

Jag tycker kort och gott följande; om det ska kosta så mycket att pynta det offentliga rummet så att enbart stora företag har råd med sin reklam så tycker jag inte att det är någon fara om jag, på typ gråa väggar, sätter lite färg. Det skadar ingen direkt - visst vill fastighetsägaren inte ha det där så får han betala några hundralappar för att få bort det, men det är upp till honom. Ni borde se filmen Infamy - håll utkik efter graffitiguerillan. Det är inte på något sätt en nyanserad dokumentär och ni kommer säkert bara tycka att det är massa idioter - men då får ni iaf något utav en inblick i graffitin och i motståndet mot graffitin.
 
Det var var ju jag som ville spränga sönder saker, egna eller andras donerade. Blir ju lite städande förstås...



Och nä jag vill inte ha mitt hus eller bil målade utan min tillåtelse, egoistiskt översitteri ska bekämpas.
 
Nej, alltså du missförstod mig.

Jag menar begreppet det offentliga rummet. Finns det, fysiskt, juridiskt? Det är ju inte det man menar när man talar om det, då är det en mer abstrakt plats där man samtalar, för en debatt. Om man då utgår ifrån exv en stad, att platser man får beträda, att det skulle vara det offentliga rummet då. Men finns det lagar om det? Jag kan tänka mig att det finns lagar om det icke-offentliga rummet.

edit: hm, hitta lite wiki info

off plats är juridisk
off rum är för samh plan, ej juridiskt

semi offentlig plats är juridisk :)

ja , det kanske begreppsmässigt är en skillnad mellan plats och rum?
 
Senast ändrad:
Det handlar kanske mer om mängd än att det är olagligt. Mycket blir störande. Lite är kul.

Jag kunde aldrig fatta(dvs visst förstod jag att det var olagligt eftersom man sa det till mig, men jag kunde inte förstå varför) när jag var liten att det kunde vara olagligt med att tapetsera på väggar i stan, eller måla på en (utsäkta att jag säger det men vansinnigt FUL) betongklump ute i buschen där knappt någon är. Men jag målade då det var värsta graffitti hatet och åkte dit. Dä har jag betalat böter för så det så.

Dock ska man veta att sprayburksfärg faktiskt förstör betong. Den innehåller nån syra tror jag. Så på sätt och vis var det väl rätt att jag åkte dit. Men då visste jag inte det. Jag ville bara uttrycka mig på nya sätt som den konstnär jag - försöker vara ibland - är. Jag använde iofs. bara sprayfärgen till konturerna.
 
Det blir ju också ett väldigt egoistiskt samhälle om alal ska få göra allt bara föratt dom tycker det är roligt. Jag .t.ex. har en fyrjulsdriven folkabuss, med den skulle jag vilja köra överallt, i parker i stan, på stränder, upp för kungs-högarna i gamla uppsala och på isen på studenternas IP.
Och i den här bassängen på bilden nedan som används för att fylla på uppsalas grundvatten, grejen i mitten är ett stort rör som det pumpas ut vatten från fyrisån genom. Det känns orättvist att nån ska få måla och dumpa färghinkar och sprayburkar i det som ska bli uppsalas dricksvatten medan jag inte får köra bil där i.

Tur att det än så länge finns så mycket småvägar i skogarna att jag kan få utlopp för mitt köra i terängen behov på dom. För mig skulle det kännas väldigt svårt att t.ex. köra ut på och förstöra en granplantering eller vete-åker för att få utlopp för mina lustar, med motiveringen att det är ju bara att plantera nya granaer eller så nytt vete.
 

Bilagor

  • PICT8060_edit_fs_forum.jpg
    PICT8060_edit_fs_forum.jpg
    84.9 KB · Visningar: 118
Det blir ju också ett väldigt egoistiskt samhälle om alal ska få göra allt bara föratt dom tycker det är roligt. Jag .t.ex. har en fyrjulsdriven folkabuss, med den skulle jag vilja köra överallt, i parker i stan, på stränder, upp för kungs-högarna i gamla uppsala och på isen på studenternas IP.
Och i den här bassängen på bilden nedan som används för att fylla på uppsalas grundvatten, grejen i mitten är ett stort rör som det pumpas ut vatten från fyrisån genom. Det känns orättvist att nån ska få måla och dumpa färghinkar och sprayburkar i det som ska bli uppsalas dricksvatten medan jag inte får köra bil där i.

Tur att det än så länge finns så mycket småvägar i skogarna att jag kan få utlopp för mitt köra i terängen behov på dom. För mig skulle det kännas väldigt svårt att t.ex. köra ut på och förstöra en granplantering eller vete-åker för att få utlopp för mina lustar, med motiveringen att det är ju bara att plantera nya granaer eller så nytt vete.

Om du inte ser skillnaden i att åka runt med en bil på is där folk åker skridskor, parker där folk har picknick och att måla på väggar så vet jag faktiskt inte vad.

Jag försöker inte få er att tycka att graffiti är okej förövrigt, för det vet jag att det inte går. Jag försöker bara få er att någonstans förstå att graffitimålare inte nödvändigtvis är afahuliganer, galna knarkare och allmänna tokar.
 
Som sagt nyans. Jag har skrivit att om man begår ett brott så måste man vara beredd att ta konsekvenserna, så hur kan någon påstå att jag inte tänker på konsekvenser?


..så tycker jag inte att det är någon fara om jag, på typ gråa väggar, sätter lite färg. Det skadar ingen direkt - visst vill fastighetsägaren inte ha det där så får han betala några hundralappar för att få bort det, men det är upp till honom.

Betala några hundralappar??? Vilket fantasivärld lever du i? Vet du hur människor som bor i hus upplever när andra målar/taggar ytterväggen?

Om man tänker på konsekvensen av ett brott brukar normalt ge att man inte begår brott och det kallas empati.

Som sades tidigare ger ditt resonemang oss rätten att spraya dina gråa kläder när du är på offentlig plats utan att skada dig och om du vill få bort det kan du ju försöka få någon att tvätta det för en hundralapp..eller?
 
Om du inte ser skillnaden i att åka runt med en bil på is där folk åker skridskor, parker där folk har picknick och att måla på väggar så vet jag faktiskt inte vad.

Jag försöker inte få er att tycka att graffiti är okej förövrigt, för det vet jag att det inte går. Jag försöker bara få er att någonstans förstå att graffitimålare inte nödvändigtvis är afahuliganer, galna knarkare och allmänna tokar.

Menar du att skridskor på is på nåt sätt är finare än en bil på is? Och i parkerna sitter det folk och super i utsläpade soffor och sprider buteljer och pizzakartonger runt sig, skulle en bil vara så mycket hemskare? Isen består ju bara av billigt vatten och det gröna i parken växer ju upp av sig själv. Kostar säkert bara några hundra-lappar. Du menar att jag inte ser skillnaden på kultur och kultur?

Jag tycker ditt svar med tydlighet visar hur egoistisk inställning till medmänniskorna du har. ditt nöje och din kultur är alltså mycket mer värdefull att få utöva än min.


Och nej jag föröker inte få er alla att tycka att bilkörning är ok var man helst vill, för det tycker jag inte.
När man tröttnat på övergivna småvägar och sönderkörda skogsvägar (och inte har egen terrängbana) och söker nåt mer utmanande utan att köra sönder närmsta park eller havre-åker så finns möjligheten att köra i terräng här: http://www.swedenoffroad.com/sv/terrain/2009/TT-Rosersberg-090124.html


Edit: Jag försöker bara framhålla att man kan fråga snällt innan man utför aktiviteter som förändrar utseendet på annans egendom och allmänna platser.

Edit2: jo nu kom jag ihåg att "snäll" har ju blivit ett fult ord, det är väl därför ingen frågar längre.
 
Senast ändrad:
Fy satan vad det klagas på ganska. Även om jag inte håller med om synpunkten i stort, så kan jag tycka att det här börjar lika förföljeri. Viktor, aka ganska, har precis lika mycket rätt till en åsikt som "vi andra" har. VI kan tycka att vi är såååå mycket smartare än Victor, men det är vad vi gör och säger som definerar vilka vi är..
 
Du kan ju kanske försöka sätta dig in i husägarens situation, han vars fasad "ganska" självsvåldigt dekorerar, och fundera på hur rätt du tycker "ganska" har när du får betala klottersanering. Att detta på något sätt skulle vara rimligt och acceptabelt är fullständigt absurdt.

En fundering i sammanhanget... ett hus vid Stortorget tycker någon kanske ingår i "det offentliga rummet" medan huset i villaområdet längre bort tydligen inte gör det... var går gränsen, hur många kvarter bort ska man bosätta sig för att få ha sitt hus i fred? :)
 
Foto som gatukonst?

Någon? Jag tycker iallafall att det är en sjukt bra idé! Håll utkik efter mina laminerade foton hängda på gråa väggar här i nordöstra Bromma. Ni andra som envisas att snacka GRAFFITTI på ett FOTOFORUM, skaffa er ett liv. Eller en kamera. Känner mig som Trotski-grisen hos Orwell. Om den litterära referensen går hem på ett FOTOFORUM. Peace out!
 
ANNONS