Annons

Uppvigling till allmänfarlig ödeläggelse!

Produkter
(logga in för att koppla)

dokido

Aktiv medlem
Någon? Jag tycker iallafall att det är en sjukt bra idé! Håll utkik efter mina laminerade foton hängda på gråa väggar här i nordöstra Bromma. Ni andra som envisas att snacka GRAFFITTI på ett FOTOFORUM, skaffa er ett liv. Eller en kamera. Känner mig som Trotski-grisen hos Orwell. Om den litterära referensen går hem på ett FOTOFORUM. Peace out!
Vad är det för fel på Graffitti nu då
 

ganska

Aktiv medlem
Menar du att skridskor på is på nåt sätt är finare än en bil på is? Och i parkerna sitter det folk och super i utsläpade soffor och sprider buteljer och pizzakartonger runt sig, skulle en bil vara så mycket hemskare? Isen består ju bara av billigt vatten och det gröna i parken växer ju upp av sig själv. Kostar säkert bara några hundra-lappar. Du menar att jag inte ser skillnaden på kultur och kultur?

Jag tycker ditt svar med tydlighet visar hur egoistisk inställning till medmänniskorna du har. ditt nöje och din kultur är alltså mycket mer värdefull att få utöva än min.


Och nej jag föröker inte få er alla att tycka att bilkörning är ok var man helst vill, för det tycker jag inte.
När man tröttnat på övergivna småvägar och sönderkörda skogsvägar (och inte har egen terrängbana) och söker nåt mer utmanande utan att köra sönder närmsta park eller havre-åker så finns möjligheten att köra i terräng här: http://www.swedenoffroad.com/sv/terrain/2009/TT-Rosersberg-090124.html


Edit: Jag försöker bara framhålla att man kan fråga snällt innan man utför aktiviteter som förändrar utseendet på annans egendom och allmänna platser.

Edit2: jo nu kom jag ihåg att "snäll" har ju blivit ett fult ord, det är väl därför ingen frågar längre.
Det har med personlig säkerhet att göra, när någon målar på en vägg så existerar inte risken att få sladd och köra över en fem barns familj.
 

ganska

Aktiv medlem
Betala några hundralappar??? Vilket fantasivärld lever du i? Vet du hur människor som bor i hus upplever när andra målar/taggar ytterväggen?

Om man tänker på konsekvensen av ett brott brukar normalt ge att man inte begår brott och det kallas empati.

Som sades tidigare ger ditt resonemang oss rätten att spraya dina gråa kläder när du är på offentlig plats utan att skada dig och om du vill få bort det kan du ju försöka få någon att tvätta det för en hundralapp..eller?
Nej mitt resonemang ger er inte alls rätt att spraya någons kläder då ens kläder aldrig tillhör det jag anser att man får måla på - vilket jag har sagt förut, men då folk inte vill läsa så får jag väl säga det igen.
 

ganska

Aktiv medlem
Du kan ju kanske försöka sätta dig in i husägarens situation, han vars fasad "ganska" självsvåldigt dekorerar, och fundera på hur rätt du tycker "ganska" har när du får betala klottersanering. Att detta på något sätt skulle vara rimligt och acceptabelt är fullständigt absurdt.

En fundering i sammanhanget... ett hus vid Stortorget tycker någon kanske ingår i "det offentliga rummet" medan huset i villaområdet längre bort tydligen inte gör det... var går gränsen, hur många kvarter bort ska man bosätta sig för att få ha sitt hus i fred? :)
Som jag har sagt förut, gränsen är svårdragen och jag medger att det existerar en problematik i det. Men om vi ska ta ett exempel som gagnar mig.

Vad spelar det för roll för någon om jag målar om den gråa väggen som hindrar ljudet från motorvägen att ta sig in i villaområdet bredvid?
 

Walle

Aktiv medlem
Vad spelar det för roll för någon om jag målar om den gråa väggen som hindrar ljudet från motorvägen att ta sig in i villaområdet bredvid?
Och varför ska alla sådana väggar vara gråa? Förbannat trist avsaknad av färg!

Man får ju inte heller glömma att det är stor skillnad på konstformen grafitti och klotter. Här kan ni se exempel på den numer världskände grafittikonstnären Banksys arbeten: http://bit.ly/7JmECW (det är en nedkortat google-länk).

Den fotograf som vågar påstå att det INTE är konst tycker jag är en pretentiös jävel som uppenbarligen vill framhålla fotografi som "finare". Personligen tycker jag att grafitti är precis lika "fint" (jag syftar inte på "fint utseende" utan "fint" i bemärkelsen "förnäm" och "nobel") som fotografi. Går jag genom en grafittiprydd gångtunnel så tänker inte jag "Jävla ligister!", eftersom jag inte är så dunderförtjust i den gråtrista betongen! Olagligt må det vara, och olagligt är faktiskt det ENDA sättet grafittikonstnärer kan utöva sin konstform i Stockholm, eftersom våra kära hycklare till politiker har beslutat att lägga förbannat mycket av våra skattepengar på bevakning och klottersanering, men inte en enda krona på en laglig grafittivägg! Faktum är att det skulle inte behöva kosta ETT ÖRE, eftersom det enda man behöver göra är att besluta att "på den HÄR vägen är det lagligt att måla grafitti", så som man har gjort i andra städer och därmed minskat problemet med klotter avsevärt. Men istället så tycker dom att grafittikonstnärer ska jagas med bötesblocket i högsta hugg. Efter mötet går de sedan på moderna muséet och avnjuter äkta finkonst för finsmakare. Det är så man kräks.
 

hvenafoto

Aktiv medlem
Nej mitt resonemang ger er inte alls rätt att spraya någons kläder då ens kläder aldrig tillhör det jag anser att man får måla på - vilket jag har sagt förut, men då folk inte vill läsa så får jag väl säga det igen.
Jo men det är det jag vill visa på i ditt resonemang, vad är det som ger en enskild att välja vad som den personen får måla på?

Inte nog som i Stockholm så ska fastighetsägare (kollektiva som företag) stå ut med eller ha svårt att få välja ny färg på fasaden utan dessutom ska de behöva stå ut med tags och graffitpersoner som tar sig rätten utan att fråga.

Alla som vill smycka vår offentliga miljö kan bilda eller gå med i partier och göra sin röst hörd.
 

Anders Östberg

Guest
Som jag har sagt förut, gränsen är svårdragen och jag medger att det existerar en problematik i det. Men om vi ska ta ett exempel som gagnar mig.

Vad spelar det för roll för någon om jag målar om den gråa väggen som hindrar ljudet från motorvägen att ta sig in i villaområdet bredvid?
Problemet är att det stannar aldrig vid en snygg grafittimålning; rätt snabbt blir den väggen bara kladd med tags, könsord och annat, och sedan sprider sig klottrandet till annat runtomkring. Har en vägg eller ett område börjat kladdas ner så tappar fler personer respekten för "helt och rent" och tycker det är OK att fortsätta på samma väg på fler ytor. Sedan kommer klotter, nedkräpning och vandalisering. Detta är inte en överdrift, jag har pratat med boansvariga i mitt bostadsområde som också säger att det är den utvecklingen dom kämpar mot för att inte området ska gå ner sig. Låter man klottret/graffitin sitta kvar så kommer det mer på parkbänkar, skyltar m.m. men om det är rent överallt så "tar det emot" lite grann att börja klottra och man är mer benägen att slänga skräpet i papperskorgar än att bara släppa det där man står.
 

PMD

Aktiv medlem
Man får ju inte heller glömma att det är stor skillnad på konstformen grafitti och klotter.
Graffiti är den egelska termen för klotter. Förvisso finns det klotter som är högklassig konst (Banksys verk är bra exempel på det), men den konsten är inte så jätteberoende av att målas på just andras husväggar och liknande.

Sen finns det annat klotter som bara är obegripligt fult. Sådant gör sin knappast speciellt bra någonstans.

Rätt många duktiga klotterkonstnärer skulle nog kunna få måla gråa betongväggar helt lagligt lite här och där bara de bad om lov. Jag har dock fått uppfattningen att det är få som vill det. Det ingår i klotterkulturen att vara "rebellisk".
 

PMD

Aktiv medlem
Nej mitt resonemang ger er inte alls rätt att spraya någons kläder då ens kläder aldrig tillhör det jag anser att man får måla på - vilket jag har sagt förut, men då folk inte vill läsa så får jag väl säga det igen.
Varför ska man få förstöra andras egendom av en viss typ men inte annan?
 

David G

Aktiv medlem
Det har med personlig säkerhet att göra, när någon målar på en vägg så existerar inte risken att få sladd och köra över en fem barns familj.
Hela grejen är ju att man ska få sladd, det är det som är det roliga.

Jag har ju inte skrivt nåt om att köra samtidigt som en fembarns famij är på isen. Kan väl göra som klottrarna att passa på när ingen annan är där som kan stoppa en.

Återigen så hittar du på stora skillnader, till din fördel, i synen på din och andras kultur/nöje.
Jag tycker det tyder på egoism när man vänder allt till sin fördel, du skrev att grafitti är nåt positivt och dom som målar inte alls är huliganer eller tokar, men tydligen tycker du att den som vill köra bil på udda ställen och udda sätt automatiskt är en möjlig mördare.

Jag vänder mig inte så mycket mot själva målingarna utan sättet dom görs på. Om du vill ta dig friheter i samhället så tycker jag inte du ska bli förvånad om andra också vill det.
Du borde ju istället vara konsekvent och försvara andras utnytjande av det offentliga rummet.
 

Walle

Aktiv medlem
Graffiti är den egelska termen för klotter. Förvisso finns det klotter som är högklassig konst (Banksys verk är bra exempel på det), men den konsten är inte så jätteberoende av att målas på just andras husväggar och liknande.

Sen finns det annat klotter som bara är obegripligt fult. Sådant gör sin knappast speciellt bra någonstans.

Rätt många duktiga klotterkonstnärer skulle nog kunna få måla gråa betongväggar helt lagligt lite här och där bara de bad om lov. Jag har dock fått uppfattningen att det är få som vill det. Det ingår i klotterkulturen att vara "rebellisk".
Graffiti är i grunden ett Italienskt ord. Hursomhelst så är det ofta kritikernas utgångspunkt att klotter = graffiti. Annars brukar man mena att graffiti är "bild och text som i konstnärligt syfte uppförts på ytor i det offentliga rummet av privatpersoner", som de skriver på wikipedia. Klotter, ja då finns det ingen konstnärlig ambition. Klotter är skadegörelse helt enkelt.

Just i Stockholm står en laglig vägg väldigt högt upp på önskelistan, enligt Kriminologen Michael Johnson vid Stockholms universitet. Närmaste lagliga vägg är såvitt jag vet i Norrköping, näst närmaste bör vara i Västerås. Linjen i Stockholm är att ALL graffiti ska fotograferas, polisanmälas och saneras inom 24 timmar. Inga lagliga alternativ finns.

Har man gott om pengar kan man dock smälla upp ful reklam över hela stan, fullt lagligt.

Personligen skulle jag tycka att det vore schysst om man beslutade att gångtunnlar blev lagliga väggar.

Och nej, jag målar inte graffiti, klottrar givetvis ej heller, och har aldrig någonsin gjort.
 

PMD

Aktiv medlem
Hursomhelst så är det ofta kritikernas utgångspunkt att klotter = graffiti.
Hur skiljer engelsktalande på graffiti och klotter?

Annars brukar man mena att graffiti är "bild och text som i konstnärligt syfte uppförts på ytor i det offentliga rummet av privatpersoner", som de skriver på wikipedia. Klotter, ja då finns det ingen konstnärlig ambition. Klotter är skadegörelse helt enkelt.
Det där tror jag inte är en allmänt spridd uppfattning. Ordet graffiti har importerats till svenskan för att göra klottrande lite "finare". Det hörs ju när man säger orden att graffiti är mycket finare än klotter. :)

Ja, klotter är oftast skadegörelse, men det betyder ju inte automatiskt att klottret är fult. Det kan finnas jättefina graffitimålningar som definitivt är klotter helt enkelt beroende på det sätt de har gjorts.

Just i Stockholm står en laglig vägg väldigt högt upp på önskelistan
Kan inte klottr^H^H^H^H^H^Hgraffitikonstärerna gå samman för att gemensamt finansiera en sådan?
 

David G

Aktiv medlem
Hällristningar är förbjuden konst?

Hadde jag ägat en vägg utan nåt högre estetiskt värde hadde jag gärna kunnat upplåta den till grafitti-målning.

En annan sak jag skulle vilja göra är egna hällristningar men jag har hört att det är förbjudet även om markägaren inte har nåt emot det. Är det riktigt? Låter ju lite orimligt med tanke på att man får gräva och spränga på sin egen tomt.


edit: tror det var så här att nån hadde nånstans i Tanums-trakten ristat in Barth Simpson och Kalle anka i berget. En arkeolog hadde hittat bilderna och anmält markägaren. Markägaren svarade att det inte var han, och att han inte brydde sig om vem som gjort det. Lite ristande var inget mot den åverkan som modernt jord och skogsbruk orsakar.
 
Senast ändrad:

ganska

Aktiv medlem
Man får ju inte heller glömma att det är stor skillnad på konstformen grafitti och klotter. Här kan ni se exempel på den numer världskände grafittikonstnären Banksys arbeten: http://bit.ly/7JmECW (det är en nedkortat google-länk).
Jag håller med dig i mångt och mycket, men vill tillägga en sak som du förmodligen inte håller med om och som säkerligen kommer reta upp folk lite. Det är inte därför jag säger det, utan för att det är fakta och ganska viktigt att inte bortse från. Tags, eller det ni kallar klotter måste existera för att det ni kallar graffiti ska kunna existera. Toomer, en känd graffitimålare, beskrev det väldigt bra en gång; "A tag turns in to a throwe, a throwe becomes a burn, a burn goes into a piece and the piece becomes a mirror." Throwe = Simpel målning, ingen fyllning utan bara konturer. Burn = Konturer och fyllning. Piece = Avancerad burn i korta drag och mirror är dom här gigantiska stora riktigt snygga målningarna. Men om det inte vore för den där taggen så skulle man aldrig kunna lära sig att göra en mirror. Så antingen får man köpa hela paketet, eller inget alls.
 

ganska

Aktiv medlem
Hela grejen är ju att man ska få sladd, det är det som är det roliga.

Jag har ju inte skrivt nåt om att köra samtidigt som en fembarns famij är på isen. Kan väl göra som klottrarna att passa på när ingen annan är där som kan stoppa en.

Återigen så hittar du på stora skillnader, till din fördel, i synen på din och andras kultur/nöje.
Jag tycker det tyder på egoism när man vänder allt till sin fördel, du skrev att grafitti är nåt positivt och dom som målar inte alls är huliganer eller tokar, men tydligen tycker du att den som vill köra bil på udda ställen och udda sätt automatiskt är en möjlig mördare.

Jag vänder mig inte så mycket mot själva målingarna utan sättet dom görs på. Om du vill ta dig friheter i samhället så tycker jag inte du ska bli förvånad om andra också vill det.
Du borde ju istället vara konsekvent och försvara andras utnytjande av det offentliga rummet.
Jag fick intrycket av att du skulle sladda runt mitt på blanka dagen bland folket, om så inte var fallet så ber jag om ursäkt. Har du tänkt att köra när det inte befinner sig några människor i närheten så go ahead!
 

Walle

Aktiv medlem
Jag håller med dig i mångt och mycket, men vill tillägga en sak som du förmodligen inte håller med om och som säkerligen kommer reta upp folk lite. Det är inte därför jag säger det, utan för att det är fakta och ganska viktigt att inte bortse från. Tags, eller det ni kallar klotter måste existera för att det ni kallar graffiti ska kunna existera. Toomer, en känd graffitimålare, beskrev det väldigt bra en gång; "A tag turns in to a throwe, a throwe becomes a burn, a burn goes into a piece and the piece becomes a mirror." Throwe = Simpel målning, ingen fyllning utan bara konturer. Burn = Konturer och fyllning. Piece = Avancerad burn i korta drag och mirror är dom här gigantiska stora riktigt snygga målningarna. Men om det inte vore för den där taggen så skulle man aldrig kunna lära sig att göra en mirror. Så antingen får man köpa hela paketet, eller inget alls.
Visst har du rätt i det, Viktor. Jag har oerhört svårt för tags, men samtidigt så förstår jag att tags är konstnärens sätt att tala om att det var han/hon som gjorde målningen.
 

dokido

Aktiv medlem
så du laminerar på båda sidor eller
och vad fäster man med

kanske ska joina sydvästra sth då
om jag nu orkar införskaffa en lamineringsmackapär
 

Walle

Aktiv medlem
Jo vi har en sån där lamineringsmaskin, på kontoret, med två rullar som klistrar sig klister mot klister liksom. Hur jag ska fästa upp har jag inte funderat på än, det ska ju vara lätt att plocka ner utan rester, men samtidigt sitta så bra så bilderna inte trillar ner.
 
ANNONS