Annons

Canon 5D - konstig distorsion

Produkter
(logga in för att koppla)

Stuge

Aktiv medlem
Jag kom hem med ett antal bilder från en resa och ser en ringformad distorsion på många av dem. Vet någon vad det kan vara för fel?

Jag bifogar ett exempel, hoppas det går att se på en så liten bild.

Bilagor

• dist.jpg
    dist.jpg
    76.3 KB · Visningar: 338
Det är vinjettering och förekommer främst med stora bländaröppningar. På 5D Mark II finns kompensering för det. Finns även manuellt i Adobe Camera Raw.

Ser inga konstigheter. Testa att kolla på den i en annan dator, eller bara med en annan skärm. Kollat i Irfanview och i Lightroom.

Nu har jag kollat på en annan dator och då ser det bra ut för mig också. Ska kolla om det hänt något med drivrutiner eller inställningar på den här. Tack för er hjälp!

Om man har brusreducering på mer än bara minimum så kan man få "regnbågseffekter" i sådana här typer av långsamma toningar - framför allt i kombination med vissa skärmar/skärmprofiler. Hittar man ett sånt problem så fär man ofta sänka brusreduceringen i rå-omvandlaren och göra något åt bruset i PS i stället.

Ett par Nikonkameror har även problem med detta i Lightroom, men då i högdagrarna - inte så mycket i skuggor/mellanpartier.

Så har jag hittat orsaken: någon installation jag gjort hade ändrat bildskärmsinställningen från True Color till High Color. Nu är det rättat till och allt ser genast mycket bättre ut.

Ja, då blir det fult - en annan sak är att vissa bildskärmar enbart kör 18-bitars färg till panelen och det är inte speciellt roligt om man tittar på bilder - då ser det alltid ut ungefär som du beskriver och inget man kan göra åt eländet heller...

Bra att det löste sig !

ANNONS
Götaplatsens Foto