Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon 5D - konstig distorsion
- Trådstartare Stuge
- Start datum
froderberg
Aktiv medlem
Det är vinjettering och förekommer främst med stora bländaröppningar. På 5D Mark II finns kompensering för det. Finns även manuellt i Adobe Camera Raw.
Stuge
Aktiv medlem
Det är vinjettering och förekommer främst med stora bländaröppningar. På 5D Mark II finns kompensering för det. Finns även manuellt i Adobe Camera Raw.
Men vinjettering trodde jag mest innebar mörka hörn, här ser ringarna nästan ut att vara regnbågsfärgade.
froderberg
Aktiv medlem
Men vinjettering trodde jag mest innebar mörka hörn, här ser ringarna nästan ut att vara regnbågsfärgade.
Det syns inte på bilden du laddat upp, men jpg-komprimering av mjukt tonade ytor kan ibland bli hackigt.
Stuge
Aktiv medlem
Det syns inte på bilden du laddat upp, men jpg-komprimering av mjukt tonade ytor kan ibland bli hackigt.
Det syns redan på RAW-bilden, så någon sådan artefakt tror jag inte det är. Men tack för försök till förklaring.
Stuge
Aktiv medlem
Skulle du möjligtvis kunna ladda upp råfilen tex här? Så att man kan titta på originalet och inte någon liten tumnagel?
OK, här är länken:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/IMG_0410.CR2
froderberg
Aktiv medlem
Ser inte några fel i Canon DPP. ibland kan det vara jpg-tumnageln i råfilen som spökar
Stuge
Aktiv medlem
Ser inte några fel i Canon DPP. ibland kan det vara jpg-tumnageln i råfilen som spökar
Så förvirrande, jag ser det både där och i Elements. Det kanske är min skärm som spökar...
Robin, kan du se något?
skogsbaronen
Aktiv medlem
Ser inte heller något, varken i PS eller DPP.
The_SuedeII
Aktiv medlem
Om man har brusreducering på mer än bara minimum så kan man få "regnbågseffekter" i sådana här typer av långsamma toningar - framför allt i kombination med vissa skärmar/skärmprofiler. Hittar man ett sånt problem så fär man ofta sänka brusreduceringen i rå-omvandlaren och göra något åt bruset i PS i stället.
Ett par Nikonkameror har även problem med detta i Lightroom, men då i högdagrarna - inte så mycket i skuggor/mellanpartier.
Ett par Nikonkameror har även problem med detta i Lightroom, men då i högdagrarna - inte så mycket i skuggor/mellanpartier.
voitcanon
Aktiv medlem
Här finns en uppdatering till kameran.En parentes; det går inte att använda linskorrigering i DPP. Förmodligen p.g.a. din gamla firmware till 5D.
http://web.canon.jp/imaging/eos5d/eos5d_firmware-e.html