Annons

Visar PS bilderna mkt större i 100 procent

Produkter
(logga in för att koppla)

Daneiz

Aktiv medlem
Hej.

Skickade två bilder till tryck som jag tyckte var bra stora.
I hundra procent var de lika stora som min skärm.
Sen fick jag ett mail där min uppdragsgivare klagade på storleken!
De var bara 6 gånger 10 cm stora.
Det stämmde för i ps stod det samma sak i cm, fast de är ca 1400 pixlar
bredda. Nu förstår jag ingenting?

Kan någon förklara, är inte 100 procent i ps den storleken bilden har?
Alltså det jag ser på min skärm?

Hej.

Skickade två bilder till tryck som jag tyckte var bra stora.
I hundra procent var de lika stora som min skärm.
Sen fick jag ett mail där min uppdragsgivare klagade på storleken!
De var bara 6 gånger 10 cm stora.
Det stämmde för i ps stod det samma sak i cm, fast de är ca 1400 pixlar
bredda. Nu förstår jag ingenting?

Kan någon förklara, är inte 100 procent i ps den storleken bilden har?
Alltså det jag ser på min skärm?

När du ska skicka bilder för tryck brukar det vara 300dpi som gäller, för att de ska vara rätt storlek brukar jag beskära bilden som jag vill ha den, med storlek angiven i cm och dpi ställd på 300, då blir de exakt rätt storlek, 1400 pixlar räcker till 11,85 cm om jag räknat rätt.

För en utskrift med bredden 30cm bör bilden vara ca 3400 pixlar bred (om man vill ha 300ppi vilket är bra kvalitet).
En bild som ska skrivas ut stort får alltså inte plats på skärmen när man visar den i 100%. För bilder som ska publiceras på webben ska de se lagom stora ut i 100% för att även bli lagom stora på webben.

Läs Roberts artikel tre gånger, dock inte med för täta intervall. Den förklarar allt. Efter att ha läst den tre gånger men inte allt för täta intervall (åtminstone 10 minuter emellan (men 8-10 timmar är bättre), lyssna gärna på en låt eller ring ett samtal under tiden du väntar)

Minnesforskning visar att det räcker med att läsa en text tre gånger för att minnas den mycket länge. Första gången man läser en text om något nytt får man övergripande förståelse av olika begrepp, andra gången bildar man sammanhang mellan olika delar/fakta av texten, och tredje gången så får man en djupare förståelse av helheten. :)

Så sant! Föresten, m man ska skicka stora filer över nätet, någon som vet hur man gör?

Det finns många olika sätt, en del smidigare än andra.

Det vanligaste tror jag är att lägga upp filen på en ftp (antingen egen eller hyrd). Det finns fildelningstjänster (som rapidshare och liknande) också.

Personligen har jag dock fallit för DropBox. Användningsområdet var egentligen inte tänkt för att dela med sig av stora filer, det har blivit en trevlig bieffekt av hur progammet fungerar. Grundtanken var att låta användare synka filer mellan sina datorer på ett enkelt sätt. Det sker genom att filerna laddas upp till en databas, varpå de sedan laddas ner till de andra datorerna som man har anslutna till sitt konto. Nu har ju då DropBox varit så fiffiga att de har byggt in en funktion för att dela med sig av filer. Man släpper helt enkelt filen i fråga i sin "public"-mapp i dropbox-mappen på datorn, och högerklickar på den och väljer "Copy public link", så får man en länk till filen på dess publika plats. Filen laddas automagiskt upp. Jag tycker det är strålande smidigt om man inte har allt för bråttom, för det kan ibland ta en stund för uppladdningen, hastigheten är strypt.

(Man zippar dem för att det ska bli en fil i stället för många. Sprend klarar bara en fil i taget.)[/QUOTE]

Hur ska man zippa dem då? Kan ingenting om sånt här!

ANNONS
Götaplatsens Foto