Annons

Sugen på EF 400/2,8L IS USM till bra pris?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jaja, vi resonerar på olika sätt och det måste man respektera.
Hade jag haft pengarna hade jag absolut lagt en beställning mest för att se hur de hanterade situationen. Priset är ju för bra för att vara sant.
Hoppas vi får reda på om det blir någon affär eller ej.

Jag gissar att SP löser detta på bästa sätt för sig och även för köparen.
/L

Om jag inte missminner mig var ett sådanthär fall uppe på plus för några år sedan fast i det fallet handlade det om felia och mobiltelefoner.

Här finns en del information om liknande fall, bl.a. teliafallet som nämns ovan:
http://www.cint.se/debatt//ShowPostflat.aspx?PostId=34851

Allt går ut på att om kunden borde insett att varan var felmärkt så är butiken inte bunden av köpet även om det gått igenom och orderbekräftelse skickats.

Det har inte ens ansetts att kunden borde insett att det är fel. Det är så enkelt att en annons endast är ett anbud, och att säljaren är inte bunden av det förrän man sluter avtal med någon köpare, och det lär de ju inte göra här. Alldeles oavsett om det bara skulle skilja en tusenlapp från riktigt pris eller inte. Men Scandinavians kille som sköter nätsidan verkar ha en leverpastejmacka i handen samtidigt. Förra veckan annonserade de ett begagnat Canon 200/2,8 för 3995 kr på internetaffären som jag köpte, trodde jag, sen fick jag meddelande om att det var sålt. Dagen efter annonserades det för 4995 kr, och när jag ringde kunde de inte hitta något alls utan erbjöd mig ett nytt för nästan 8000 kr. Kändes väldigt oseriöst, även om jag har goda erfarenheter av dem tidigare, mer än goda till och med. De kanske har anställt en praktikant?

Hej.

Jag jobbar på Scandinavian Photo i Mölndal och kan berätta hur läget ligger till. Tyvärr har "tryckfelsnisse" varit framme här. Av någon anledning står det att det är IS-varianten men det är en äldre variant utan IS. Priset stämmer men tyvärr har det smygit in sig ett "IS" och ett "demo" i benämningen. Detta åtgärdas snarast men det tar ett tag innan hemsidan är uppdaterad. Vi håller just nu på att gå igenom vårt begagnatsortiment och även vårt demosortiment och här har missuppfattningen skett. Den som suttit vid datorn har helt enkelt trott att denna artikel är en demo-lins i Mölndalsbutiken vilket det alltså inte är utan en begagnad lins av äldre modell. Vi kommer titta djupare på detta och försöka hitta om det är ytterligare produkter som blivit fel.

Tack för att ni uppmärksammat oss på detta.
Mvh
John Hagby

Ja, men ett 400 f/2.8, även utan IS och i beg.skick är ju knappast kattskit för 19 000... Till och med ett manuellt dito skulle ju skäligan kunna gå för en bra bit över tjuge tusen i runda slängar...

Det beror väl en hel del på skicket, är det väldigt välanvänt och kanske t.o.m med märken i glaset så rasar priset. Det kan ju fortfarande vara ett bra köp, det påverkar ju inte bildkvaliteten nämnvärt för det mesta.

En aspekt är om man kan få service och reservdelar till äldre objektiv. Jag tror denna modellen fallit över gränsen och Canon garanterar inte service längre, och då kan ju t.o.m ett lågt pris vara för högt om man har otur.

Senast redigerad av en moderator:
Ja, linsen är ju onekligen använd och ganska "naggad" men som tidigare nämnt, det kan vara ett bra köp ändå. Det är väl inte supersnabb AF på den så för en action/fågelfotograf så kanske det inte är bästa valet men för en naturfotograf i övrigt kan det ju vara ett billigt sätt att komplettera din optikpark med ett 400:a

Det har ju varit mycket tryck på denna lins här nu på morgonen pga denna fadäs så det är några som ligger på "kö" på linsen. Vi går nu igenom i tur och ordning och informerar alla om den felaktiga uppgift som gått ut på vårt internet så eventuella köpare kan ta ett riktigt beslut kring köpet. Det ÄR ett bra pris samtidigt som man skall veta att man inte kan förvänta sig en bildleverans som är i nivå med vad man får av dom aktuella gluggarna.

Allt går ut på att om kunden borde insett att varan var felmärkt så är butiken inte bunden av köpet även om det gått igenom och orderbekräftelse skickats.

Men om vi säger tex att man ser låt säga en d3x på mediamarkt för 6999 och man går till kassan och samma fel ligger i registret och man köper den för priset av 6999 då kan väl inte butiken ta tillbaka det som de sagt?

Men om vi säger tex att man ser låt säga en d3x på mediamarkt för 6999 och man går till kassan och samma fel ligger i registret och man köper den för priset av 6999 då kan väl inte butiken ta tillbaka det som de sagt?

Efter affären är genomförd har jag svårt att tro att butiken har något att säga till om.

Är varan utsatt för ett visst pris och man väljer att köpa till det priset så kan inte säljaren i efterhand komma och kräva mer betalt. Den har kommunens konsumentupplysare berättat.

Lite OT, men jag var på K-rautas en rea för många år sen, 50% på allt i butiken. Det hade dom lagt in i kassasystemet redan, men inte berättat för tjejerna i kassan, så dom drog också av 50%, dvs 75% rabatt. Sånt tackar man inte nej till :) Fast det är sällan sånt händer i fotosvängen dock...

Det skulle jag inte heller tycka, men i vissa fall verkar försäljaren eller t.o.m. ARN ha åberopat kundens "onda tro" som skäl för att riva upp köpet i efterhand. Minst sagt knepigt!

har man betalat i kassan har avtal slutits och MM har bara gjort en dålig affär, dvs finns inga "ond tro" -resonemang i detta. Det skulle det om man medvetet manipulerat med prismärkning eller liknande, men här får de stå sitt eget kast.

ANNONS
Götaplatsens Foto