Annons

Fine tune-inställning?

Produkter
(logga in för att koppla)

VSundberg

Medlem
Hej!

Jag läser Scott Kelbys bok "digitalfotografi". Där tipsar han om att ändra inställningen som verkar heta Fine-tune i menyn. Jag hittar dock inte den i min D5000..?
Denna funktion ska tydligen göra soluppgångar/solnedgångar varmare.

Hoppas någon kan hjälpa till!

Med vänliga hälsningar
Victor

Jag antar att det handlar om vitbalansen när du säger att solnedgångar blir varmare...
Det är inte alla kameror som har en sådan inställning, där man kan exempelvis ställa in automatisk vitbalans men man gör även en finjustering så att kameran lägger till eller drar ifrån några kelvingrader från det värde den räknar ut.
Jag vet inte hur det är just på D5000, om denna inställning finns eller inte. Det borde stå omnämnt i manualen under vitbalans.

Ett tips är dock att inte använda automatisk vitbalans i sådana situationer, utan att använda "dagsljus". Då kommer solnedgången att få varma toner och blå timmen kommer att bli blå, osv. Använder du "molnigt" eller "skuggigt" får du ännu varmare toner.
Jag använder nästan uteslutande "dagsljus" när jag fotar utomhus (jag fotar dock i RAW så att kan kan ändra senare om jag skulle vilja).
Automatisk vitbalans använder kan i stort sett bara i jobbiga blandljussituationer (glödljus blandat med lysrörsljus eller fönterljus eller...)

Inte riktigt svar på din fråga, men möjligen lite hjälp ändå. :)

Hej!

Jag läser Scott Kelbys bok "digitalfotografi". Där tipsar han om att ändra inställningen som verkar heta Fine-tune i menyn. Jag hittar dock inte den i min D5000..?
Denna funktion ska tydligen göra soluppgångar/solnedgångar varmare.

Hoppas någon kan hjälpa till!

Med vänliga hälsningar
Victor

Sid 98 i Användarhandboken för D5000.Om du följer steg 1-3 så kan du i steg 3 justera vitbalansen och få varmare eller kallare färger.

Tack!

Tack för era tips. Ska absolut testa mig fram och ändra vitbalansen i de situationerna. Åker på semester till Kap Verde snart och hoppas på några fina soluppgångar/nedgångar.

Ha det gott!

ANNONS
Götaplatsens Foto