Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Canon 28-200 EF

Produkter
(logga in för att koppla)

AdamD

Medlem
Hej, Ska precis införskaffa mig en Canon 5D MK2 och idag har jag en D90+18-200mm som jag är väldigt nöjd med. Fotar mycket ute på "fältet" och därför passar 18-200 väldigt bra på grund av det stora omfånget.

Min fråga nu är vad kan jag köpa för objektiv till min 5D som är likvärdigt med 18-200 som jag haft till D90n? Ser att Canons 18-200 är EF-s.. är det Canons 28-200 jag måste köpa då eller?

Några fasta objektiv eller med mindre (isåfall väldigt lite skillnad) är i nuläget inte något jag är intresserad av..

/Adam

Superzoomar till fullformat är inte så vanliga. Canons 28-200 tillverkas väl inte längre? Och var, såvitt jag förstår, inte speciellt bra. Både 28-135 (liten, lätt och relativt billig) och 28-300 (extremt stor, extremt tung och väldigt dyr) är nog bättre.

Tamron har också en 28-300 med IS, som är mycket billigare och lättare än Canons. Men, såvitt jag förstår, också mycket sämre.

den här sajten kan man jämföra ganska många alternativ till Canon.

Ok, förstod att jag skulle få det svaret. Hur fungerar egentligen "omvandligen" mellan fullformat och en på D90? Om vi tar en 24-105 på en 5D, vad skulle det omfånget blivit på en D90?

D90 har en crop-faktor på 1,5. Det 18-200 som du har på din D90 ger alltså motsvarande bildutsnitt som 27-300 på 5D.

24-105 på 5D motsvarar 16-70 på D90.

ANNONS
Götaplatsens Foto