Annons

Skall man titta på objektivet eller kameran när man köper motljusskydd?

Produkter
(logga in för att koppla)

skribenten

Aktiv medlem
Hej!
Jag tänkte köpa något billigt motljusskydd på ebay eller någon annastans. Men jag vet inte vilket motljusskydd jag skall ha.
Skall man titta på kameran eller skall man titta på objekitvet? Jag har 2 objektiv skall jag ha 2 olika motljusskydd? Jag såg att det fanns vågformade och raka motljusskydd. Jag tänkte ha motljusskydd när solen skiner men jag tänkte att de kanske även är bra när det regnar eller snöar och då inbillar jag mig att det raka är mara "vattentätt" så att säga. D.v.s mindre risk för att det kommer droppar på linsen.
Kan ni hjälpa mig?
Jag har en
canon eos 30d
Canon EF 75-300mm f/4-5.6III
Canon EF 28-90 f/4-5.6 DC

Vågformade motljusskydd är mer effektiva än ett vanligt då det är lite längre.

Objektivet bestämmer vilket motljusskydd som behövs. På en kamera som har en mindre sensor kan man många gånger använda motljusskydd avsedda för objektiv med längre brännvidder.

Vågformade motljusskydd är mer effektiva än ett vanligt då det är lite längre.

Objektivet bestämmer vilket motljusskydd som behövs. På en kamera som har en mindre sensor kan man många gånger använda motljusskydd avsedda för objektiv med längre brännvidder.

Hej !
Tänk på att inte använda ett för snävt motljuskydd,
man ska inte kunna "se"
motljuskyddet genom objektivet från kamerahållet med öppen bländare.

De som händer då är att om ex solen lyser (rätt trevligt egentligen)
på insidan av motljusks. så kommer ljuset från denna yta att ta sej igenom
objektivet och in i spegelhuset och ev minska kontrasten.

--------

Mina erfarenheter är att det blir dyrt att vara snål, orginal är i regel bäst.

//MW

Motljusskydd är såvitt jag förstått det som effektivast när det är molnigt men ljust. Då kommer ljuset "från alla håll" och har ofta större negativ inverkan på kontrasten än solljuset som kommer från en enda definerad källa.

Jo, fast om den hemska solen då träffar rakt i frontlinsen blir det inte bra.

Annars tycker jag de är mest effektiva som motsnöfallsskydd...

Jo, fast om den hemska solen då träffar rakt i frontlinsen blir det inte bra.

Annars tycker jag de är mest effektiva som motsnöfallsskydd...

Självklart :) Vad jag menar är att ljuset från solen kommer från ett enda håll, det är t.ex. en baggis att skugga bort med handen. Men det är sällan solljuset som jag upplever som problemet, utan just "omgivningsljuset".

Jo, visst gör jag det. Jag bara skojade när jag skrev att locket effektivt släcker alla reflexer.
Värst tycker jag det är när det är ganska mörkt ute, men man har någon ljuskälla som speglar sig i optiken. Speglingen syns mycket tydligare då.

Motmörksskydd?

Ah sorry, precis kommit hem från jobbet trött och seg, hjärnan går på sparlåga ;)

Håller med för övrigt, I sådana situationer kan "motmörksskyddet" verkligen göra nytta! :D

ANNONS
Götaplatsens Foto