Annons

Blixt i S-läge (olika resultat)

Produkter
(logga in för att koppla)

equinoxus

Aktiv medlem
Jag har en Dörr DAF42 extern blixt som jag har lite funderingar kring. Jag har kört den i S-läge (slave) och kameran triggar den utan problem.

Det som dock inte verkar fungera är "effekten" i blixten. Jag kör den som S med 1/1 - alltså full effekt och det räcker inte för att lysa upp motivet?

* Exempel (blixten externt): "ISO 100, F2.8, 1/10" och blixten på "S 1/1" ger mig en underexponerad bild. Nära avstånd och jag fotar ett vitt papper.

* Exempel (blixten på kameran): "ISO 100, F2.8. 1/60" och blixten på "1/1" ger mig en kraftigt överexponerad bild där stora delar av bilden är helt vit.

Vad är fel?
* Blixten slår före bilden tas?
* 1/1 i S-läge ger inte samma effekt

Ganska: Nej, det är IR som triggar blixten skulle jag gissa (trådlöst läge från kameran).

Maxieboy: Har kört på M-läge och gått från F8 ner till F2.8 och även utökat slutartiden till uppåt sekunden... blir för mörkt.

Gjorde ett till test idag och resultatet är väldigt förvånande!

Jag har ISO100, manuellt läge F8 och 1/90. Samma motiv, samma avstånd. Första testomgången:

Bild 1: kamerablixten är riktad på motivet och externa blixten ligger som slav på sidan om... undangömd så inget ljus ska komma i bild....

Bild 2: kamerablixten är riktad på motivet och externa blixten ligger även den riktad på motivet...

Hur är det möjligt att Bild 2 blir mycket mörkare än Bild 1?

Jag utförde testet igen, men denna gång med båda blixtarna först och därefter hade jag externa blixten riktad bakåt. Med båda blixterna blev bilden nästan svart! Med kamerablixten endast lätt underexponerad.

Nån som varit med om nåt liknande?

Gjorde ett till test idag och resultatet är väldigt förvånande!

Jag har ISO100, manuellt läge F8 och 1/90. Samma motiv, samma avstånd. Första testomgången:

Bild 1: kamerablixten är riktad på motivet och externa blixten ligger som slav på sidan om... undangömd så inget ljus ska komma i bild....

Bild 2: kamerablixten är riktad på motivet och externa blixten ligger även den riktad på motivet...

Hur är det möjligt att Bild 2 blir mycket mörkare än Bild 1?

Jag utförde testet igen, men denna gång med båda blixtarna först och därefter hade jag externa blixten riktad bakåt. Med båda blixterna blev bilden nästan svart! Med kamerablixten endast lätt underexponerad.

Nån som varit med om nåt liknande?

Jo din externa blixt triggas av för/mät blixten. När den går så går alltså även din externa blixt. kameran mäter blixtljuset på detta och tror då att det finns mycket ljus. Sedan kommer huvudblixten som kameran då tror att den inte behöver fläska på så mycket med då det fanns massor med ljus under förblixten. Slavblixten har inte hunnit ladda upp igen och därmed slår den inte och bilden blir jättemörk.

Har du din slav undangömd så att den inte slår så får ju kameran mer riktiga värden på mätblixten och skickar då ut tillräckligt ljus under huvudblixten.

För att förtydliga det är manuell BLIXT du ska använda.

Fint Melker! Jag var själv inne på detta när jag pratade med en kompis nyss.

Verkar alltså inte gå att ha den inbyggda blixten som trigger då den alltid slänger ut en förblixt. Med en hotshoe-blixt med manuella inställningar på kameran och en till som extern blixt skulle det alltså ge bättre resultat.

Då är det problemet löst!

Ett delproblem som dock kvarstår - så länge jag inte missminner mig helt - är att jag körde kameran i trådlöst läge och fick externa blixten att triggas (blixten var då i manuellt läge, full effekt), men bilderna blev mörka.

Upplevde det som att blixten i slavläge (full effekt) inte alls gav lika mycket effekt som när den är monterad på kameran (full effekt).

Fint Melker! Jag var själv inne på detta när jag pratade med en kompis nyss.

Verkar alltså inte gå att ha den inbyggda blixten som trigger då den alltid slänger ut en förblixt. Med en hotshoe-blixt med manuella inställningar på kameran och en till som extern blixt skulle det alltså ge bättre resultat.

Då är det problemet löst!

Ett delproblem som dock kvarstår - så länge jag inte missminner mig helt - är att jag körde kameran i trådlöst läge och fick externa blixten att triggas (blixten var då i manuellt läge, full effekt), men bilderna blev mörka.

Upplevde det som att blixten i slavläge (full effekt) inte alls gav lika mycket effekt som när den är monterad på kameran (full effekt).

Om du hade kameran i PTTL så kvarstår ju problemet med mätblixten. Du måste ha blixten i kameran på manuellt läge så att den inte skickar ut mät/förblixt.

Kollade precis i K10D manualen (visst är det en sådan du har) och där står det att den inbyggda blixten inte supportar trådlöst läge. Då går det antagligen inte heller att ställa in manuellt läge.

Visst har jag en Pentax K10D - I menyn finns det då ett val för blixten som heter just "Trådlöst läge". Ingen blixt alls från den inbyggda när jag kör i det läget - men jag är nästan säker på att det fungerade här om dagen att trigga den externa blixten som var i S-läge.

När jag gjorde detsamma idag så hände dock inget. Så ingen förblixt stör i det här fallet, men kan hända att jag kommer ihåg fel - att det inte alls fungerar. Får testa mer vid tillfälle just detta.

MEN om jag kör en helmanuell blixt på kameran, alternativt manuellt med radiotrigger till studioblixtar - då ska den externa blixten trigga med full effekt utan att störas av förblixtar.

Min tanke var egentligen att kunna använda den externa blixten som extra fyllnadsljus på bakgrund eller nån viss detalj i samband med studioblixtar.

Visst har jag en Pentax K10D - I menyn finns det då ett val för blixten som heter just "Trådlöst läge". Ingen blixt alls från den inbyggda när jag kör i det läget - men jag är nästan säker på att det fungerade här om dagen att trigga den externa blixten som var i S-läge.

När jag gjorde detsamma idag så hände dock inget. Så ingen förblixt stör i det här fallet, men kan hända att jag kommer ihåg fel - att det inte alls fungerar. Får testa mer vid tillfälle just detta.

MEN om jag kör en helmanuell blixt på kameran, alternativt manuellt med radiotrigger till studioblixtar - då ska den externa blixten trigga med full effekt utan att störas av förblixtar.

Min tanke var egentligen att kunna använda den externa blixten som extra fyllnadsljus på bakgrund eller nån viss detalj i samband med studioblixtar.

Läs sidan 182 i manualen. Trådlöst fungerar bara med blixtar som är kompatibla med pentax wireless system. Jag tvivlar på att din Dörr är det.

ANNONS
Götaplatsens Foto