Annons

Win 32 bit emulator

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan förstå att du vill koppla ihop kamera och dator om du står t.ex. i en studio och plåtar men för nästan allt annat arbete, behöver du verkligen koppla ihop kamera och dator?

Jag kopierar över mina filer (RAW) från minneskortet och efterbehandlar bilderna i de program som jag har valt. Jag har inte installerat några av Canons programvaror men jag skulle bli förvånad om dessa inte fungerar (DPP, Zoombrowser osv.)

Sorry. Ligger minuten efter....

Kör genom Canons egna program, fungerar på sambons 32-bitars vista.

Programmet fungerar alldeles utmärkt på min 64-bit vista och säkert också i win7 men DRIVRUTINERNA till kameran går inte att installera. -->> Ingen kontakt med kameran.

Och ja, jag vill specifikt åt denna funktion för kursverksamhet samt kanske också i "studio".

Tillbaks till kärnfrågan... win 32 bitars emulator någon? Eller fungerar det rakt av i win 7 som någon sa tidigare i tråden?

Som jag sa tidigare, så tog jag hjälp av butiken där jag köpte datorn. De hade erfarenheten och rekommenderade Microsofts lösning. Den fungerar klockrent. Det enda du behöver är en licens till win 7 operativ. (Här är jag osäker på vilken version som krävs.) Från MS hemsida så tankar du ner två filer och installerar ett mini XP-operativ och till detta krävs ingen ytterliggare licens. Du kör datorn i normalläget (64-bitar) och när stunden är inne, så klickar du igång XP-läget i ett eget fönster eller fullskärm. Allt annat som var igång innan körs fortfarande men det specifika programmet som krävde 32-bitars miljön fungerar (i sitt fönster). I mitt fall var det lite trixigt att installera mitt specifika program men det lösta butiken. Summa 1 timmes jobb och det var väldigt väl investerade pengar.

http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/download.aspx

(Googla "Virutell pc")

Jag vet inte om jag missat något helt uppenbart men Canon har inte gjort drivrutiner till 64-bitars operativ vilket gör att man inte kan få kameran att kommunicera med varken Canons egna programvara, Capture One eller vilket program man ju skulle vilja använda.

Programvaran i sig fungerar naturligtvis men då man inte kan installera drivrutinerna kan man heller inte kontakta kameran.

Du har inte missat något. Ett 64-bitars OS behöver 64-bitars drivrutiner och Canon har inte släppt några "EOS USB WIA drivers" för x64. Om du har tur så finns det inkluderat WIA drivrutins stöd i Vista x64 (eller Windows 7 x64 om du testar). Bara att ansluta kameran och se vad som händer, antingen får du bara upp den som en usb lagringsenhet eller så installeras även WIA stöd.

Sen ang. köpa x86 isf. x64. Om ditt Vista inte är en OEM licens och är Ultimate eller Enterprise, osäker på Home Premium och Business utgåvorna, så kan du installera x86 och x64 med samma licensnyckel. Köpte man Vista Ultimate följde det t.o.m. ett x64 och ett x86 media. Till enklare version av OS får man beställa det andra mediat via microsoft eller låna från någon annan.
Observera att du kan inte installer både och på varsin dator, det är ett antingen eller val som kontrolleras vid aktiveringen.

Jag tror jag förstått vad jag missat. Man behöver alltså inte en XP licens och skiva för att så att säga "Installera XP mode innanför Win7 i Virtural PC" utan det ingår i WIn7 licensen.. typ? Det vore supernice isåfall!!!

Bara att leta efter datorer med Windows 7 64-bit Professional med andra ord.

Hittade varför vi diskuterat förbi varandra. Om man har home premium och starter måste man ha XP licens... annars inte.

Egentligen har bara Microsoft inkluderat denna funktion i Windows 7 Professional, Enterprise och Ultimate, men Home Premium och Starter-versionerna kan faktiskt också köra Windows XP i Virtual PC. Installationen görs dessutom på exakt samma sätt.

Den enda egentliga skillnaden är att du måste tillhandahålla en egen kopia av Windows XP. Vi tänkte ta er igenom de steg som behövs för att komma igång.

Som jag skrivit tidigare i tråden...

Det är inte programvaran som är problemet utan drivrutinerna till själva kameran.

Har du Windows 7 Proffesional eller Ultimate så kan du köra Vitual PC eller XP-Mode. XP-mode är nog smidigast i ditt fall kräver dock att du upgradera versionen om du inte har proffesional eller Ultimate.

VM-Ware är annars gratis men då måste du komma över ytterligare en Windowslicens för att hålla dig på rätt sida om lagen.

Både Virtual PC och VM-Ware fungerar relativt dåligt om inte processorn och datorns BIOS klarar av virtualisering.

/Karl

Tror jag har fått tillräckligt på fötterna. Det går med andra ord att köra 64 bitars operativ och 64 bitars programvara och emulera en 32bit miljö för att driva kameran i ett separat fönster.

Då blir snart en "större" minidator min =)

Tror jag har fått tillräckligt på fötterna. Det går med andra ord att köra 64 bitars operativ och 64 bitars programvara och emulera en 32bit miljö för att driva kameran i ett separat fönster.

Då blir snart en "större" minidator min =)

Har inte Canon kommit ut med drivrutiner som funkar med Win64 än? Det hela låter väldigt märkligt.

/Karl

Jag skulle rekommendera VirtualBox om du vill ha en bra gratis "emulator" och installera XP eller något i den. VB har riktigt bra stöd för usbenheter. Fick köra så själv då Texas Instruments vägrade släppa 64-bits drivrutiner till miniräknarna i flera år vilket de äntligen gjorde i vintras.

Om jag inte minns helt fel så innehåller EOS Utility drivrutinerna.
Min gamla 30D hittar mitt win7 64 bit när jag har EOS Utility installerat.

Om det av en händelse inte fungerar att köra 32-bitars drivrutinerna på x64 så kan du köra genom virtualbox som är gratis och kan hantera usb. Det kräver förstås att du har nån gammal 32-bitars windows licens att använda. Oftast fungerar en OEM licens bra om du gör på följande vis: http://forums.virtualbox.org/viewtopic.php?t=8621

Eftersom du inte ska redigera några bilder i den virtuella maskinen (virtualbox) så gör prestandaförlusten inte något alls. Ett tips är att dela ut någon katalog på värddatorn som shared folders i virtualbox. I den virtuella maskinen kan du sedan lägga till den som nätverksenhet som fungerar på samma sätt som en hårddisk i den virtuella maskinen, fast allt hamnar i den mapp du delat ut på värddatorn. När allt är installerat och klart tar det max 10 sekunder att starta upp vad det nu är du vill köra =)

ANNONS
Götaplatsens Foto