Annons

Begagnat

Produkter
(logga in för att koppla)

AS365

Aktiv medlem
Har botaniserat lite på den svenska begmarknaden för canonobjektiv och funnit den är lika intressant som en död grävling. Näst intill omöjligt att finna ett objektiv till ett pris som understiger dagens nypris. Komma med ett rimligt bud och säljaren blir förnärmad, för han har minsann köpt av Hans-Kristers Foto i Mullbänkshyttan för bara två år sen och objektivet är i fint skick och nästan aldrig använt och uv-filtret har suttit på, så 200kr under inköpspris är ett bra pris, så det så!!!
Som köpare är det ju inte intressant vilket pris säljaren har betalt, jag jämför med vad jag behöver betala för ett nytt, oanvänt objektiv med full garanti. Idag.

Problemet hänger ihop med att alltför många fotgrafer har fördomar mot att köpa från tex UK och har en prisbild baserad enkom på svenska priser. Vissa har inte ens begripit att vi varit med i EU i snart 15 år. Ja, säljare av beg objektiv har menat att jag ska betala skatt och tull när de rättfärdigat sitt hiskliga pris på gammal utr.

Större prismedvetenhet och insikt om frihandel inom EU är till fördel för den enskilde amatörfotografen som får fler/mer avancerade prylar för sina pengar. Om så sker kommer, som en positiv bieffekt, också prisnivån på begagnat att bli sund.

Menar,
Lennart

Nej du har nog fel - en död grävling är mycket intressantare. :)

Äsch, inget att hänga läpp för. fantasipriser finns det gott om, medans dom verkliga klippen försvinner på några minuter. Du får leta lins-klipp på semestern eller nåt, då du lär ha gott om tid att spana :p

Den dag du skall sälja så kanske du blir lite gladare över begagnatpriserna!? Det är väl så här en marknad skall fungera. Höga och låga priser. Köpa i Sverige eller i UK. Det är fritt att välja efter läggning, tid och bekvämlighet. Det är väl inte så konstigt att säljarna ligger högt och köparna ligger lågt? Dessutom tror jag att köparna har kollat prisbilden bra mycket noggrannare än säljarna. Låt dem blir förnärmade - det drabbar bara dem själva.

Själv har jag botaniserat begagnatmarknaden för Nikonkameror, och jag är också förvånad av de höga priserna, såväl på blocket som på Fotosidans Köp/Sälj. Då var t.ex. Scandinavian Photos butik billigare på begagnade kameror. Förvånande tycker jag. Och eftersom det billigaste av allt förefaller vara att köpa nytt från Holland, så blir det troligen inte begagnat denna gång.

jag har köpt och sålt en hel del Canon och Sigma objektiv för nöjes skull i drygt två år, inte för att tjäna pengar, utan för att jag vill ha och använda grejerna lite för att sen sälja när jag tröttnat. Och jag känner inte alls igen trådskaparens bild. Tycker att den gamla devisen "70 procent av billigaste nypris i Sverige som finns i lager" håller väldigt bra, till det priset kan man både köpa och sälja. Förutsätter att det är ett objektiv i nyskick, är det slitet skall det förstås vara billigare. Sen har vi iofs alla annonser med för höga priser, men de kan man ju låta bli att svara på om man blir less på att ens prutande inte funkar. Och alla tokiga köpesannonser som är mest störande här på annonsmarknaden borde man kunna rensa bort som spam, det är ju de som tror att de kan köpa nästan nya grejer till halva priset, men så funkar det inte med t ex Canonobjektiv, precis som det inte funkar med nästan nya bilar som heter annat än Saab, de följer en ganska strikt priskurva.

Den dag jag säljer mina objektiv ska jag ha så bra betalt som möjligt. inte vara "snäll" mot nån köpsugen snåljåp på begagnatmarknaden.
Gilla läget eller köp nytt.

Den dag jag säljer mina objektiv ska jag ha så bra betalt som möjligt. inte vara "snäll" mot nån köpsugen snåljåp på begagnatmarknaden.
Gilla läget eller köp nytt.

Men köpa nytt är ju det självklara valet om priset på samma vara är billigare i övriga Europa. Och så ser ju alldeles för många prissättningar ut på begmarknaden/blocket. Samma annons dyker ofta upp igen, men sänkt med några hundringar.
Om beg-priserna är lägre hos en fotobutik så är det ju inte konstigt att samma säljare får annonsera om och om igen för att till slut ligga rätt i pris.
I det fallet är det knappast snåljåparna som drar det kortaste strået.

Vad en vara är värd är det trots allt snåljåparna/köparna som bestämmer.

/K

Man kan ju diskutera vem som är snåljåp om en säljare försöker sätta ett pris som innebär att det är den nya ägaren som ska betala för den första ägarens begagnande av varan. ;)

Man kan ju diskutera vem som är snåljåp om en säljare försöker sätta ett pris som innebär att det är den nya ägaren som ska betala för den första ägarens begagnande av varan. ;)

haha visst, men det rätta priset blir ju vad det faktiskt säljs för, vissa annonser på Blocket är ju underhållande men jag kan leva med att bli betraktad som snåljåp, välgörenhet finns det andra aktörer för.
Skulle du själv sälja nåt för 7000 om nån annan är beredd att ge 12500?

...
Skulle du själv sälja nåt för 7000 om nån annan är beredd att ge 12500?

Det beror på hur bråttom det är att sälja. Om man ska hitta den som vill betala dyrt får man kanske vänta *länge* ...

Dom få gånger jag säljer något själv brukar jag försöka sätta ett realistiskt pris som är lockande så det blir snabb affär och annonsen försvinner snabbt, så slipper man hålla på och gaffla med alltför många skambjudare och pratkvarnar. :)

Priserna sätts nog ofta med tanke på vår benägenhet att pruta o ha oss. Jag lade nyss bud på två likadana objektiv, lägre än vad säljarna begärde, men inget skambud i mina ögon. Den ena säljaren blev närmast upprörd över mitt tilltag medan den andre kontrade med ett motbud och det blev affär. All optik jag har skaffat förutom kitoptiken har jag köpt begagnad. Det tar lite längre tid att få tag i allt, men jakten är halva nöjet och nu sitter jag här med gluggar som jag inte visste att jag inte kunde leva utan för bara ett år sedan *s*

Men nu saknar jag inget alls. Väl?

Och då har jag jagat efter sällsyntare saker än Canongluggar *s*

Jag tycker beg-marknaden på Canon-objektiv fungerar riktigt bra,
jag har köpt 15 st och sålt 11 st på ca två år.

Det är alltid efterfrågan som skapar priserna och beg Canon och
även Nikon objektiv i fint skick ÄR eftertraktade. De flesta
blir snabbt sålda till priser som ligger ca 70-80% under Svenska
butikers nypriser.

Varför sälja något till "underpris" ?

Tycker man utländska näthandelspriser är jämförbara , så varför inte handla hos dessa direkt istället för att tjafsa ?

Den Svenska beg marknaden fungerar hur bra som helst, precis som
de flesta andra beg-marknader. Köparen bestämmer när han vill köpa och säljaren bestämmer när han vill sälja, svårare än så är det inte.

Tycker man utländska näthandelspriser är jämförbara , så varför inte handla hos dessa direkt istället för att tjafsa ?

.

Jag tjafsar aldrig med tomtar som sätter sina priser på tok för nära vad nytt kostar. Men begegnadhandel fortsätter jag med så länge det finns förnuftiga människor som säljer en begagnad vara (ofta utan garanti) till ett rimligt pris. Och då pratar jag inte om 70-80% av nypris, för då köper jag hellre nytt.

/K

Jag ser det också som så att om priset är så högt som 70-80% då föredrar jag att köpa nytt, så får jag garanti och nydoft. :)

Jag tjafsar aldrig med tomtar som sätter sina priser på tok för nära vad nytt kostar. Men begegnadhandel fortsätter jag med så länge det finns förnuftiga människor som säljer en begagnad vara (ofta utan garanti) till ett rimligt pris. Och då pratar jag inte om 70-80% av nypris, för då köper jag hellre nytt.

/K

BRA, köp nytt, så blir det mer begagnat för oss andra..he..he..

Glöm inte sedan att sätta "rimligt" pris på dina prylar när(om) det blir aktuellt för försäljning, eller då kanske du resonerar annorlunda..he..he..

Tur att några köper nytt, annars hade det ju inte blivit någon beg-marknad.

Jag har köpt alla mina objektiv för ca 70% av nypris och sålt
de flesta igen efter testkörning för ca 70% av nypris, ett perfekt sätt att pröva sig fram i t.ex objektivdjungeln utan att bli ruinerad.
Som sagt tur att vi resonerar olika..he..he..

Kan inte direkt säga att jag håller med. Visserligen har jag bara handlat på fotosidans annonsmarknad, men jag tycker priserna, i regel, är bra där.
Det finns naturligtvis en hel del som vill ha fantasipriser, och så en del som gärna prutar ohejdat via mail på ett objektiv som ligger helt rimligt i pris.

Något som ligger stabilt i begagnatpris är 70-200/4L. Det måste vara 99% inom 5-6k, och iaf 70% som ligger på 5500kr =D

Jag har fått för mig (det brukar vara riktlinjen här på FS om man hänger med i trådarna) att L-optik inte sjunker under 60% av nypris, och det låter troligt. Åtminstone på den optik jag tittat på. Guldrandssegmentet inunder ligger rimligtvis lite lägre, och silverrandsoptiken ytterligare lägre.

Har man nu satt ett helt orimligt pris är det ingen som köper, och då blir det naturliga resultatet att priset sänks tills dess att det blir rimligt.

Jag har köpt all min optik begagnat, till bra pris. Resultatet är att jag kan sälja till samma pris och på så vis gå plus minus noll =) Som en bieffekt får man sälja snabbt och prova på många gluggar.

ANNONS
Götaplatsens Foto