Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Image Interpolation

Produkter
(logga in för att koppla)
Sådär. Nu har jag laddat upp en bild jag tog igår. Inget bra motiv för exemplifiering kanske, men jag är inte nöjd med Bicubic Sharper på denna heller.
Originalfilen är förminskad till 12,5%

Håll till godo

Förminskad med "vanlig" bicubic (for smooth gradients)

http://farm3.static.flickr.com/2730/4458979531_ff19218143_o.jpg

Förminskad med Bicubic Sharpen (best for reduction)

http://farm5.static.flickr.com/4065/4459759756_b70d286b3f_o.jpg

Jag har kanske missat poängen här men... jag testade lägga på unsharp mask på din bild som är interpolerad med vanlig bikubisk. Kör jag en difference på den och bilden som är interpolerad med bicubic sharper så visar det att det är nästan exakt samma resultat (jag ser ingen skillnad när jag jämför dem med blotta ögat). Det här antyder att det är precis som jag gissade tidigare, bicubic sharper är helt vanlig bikubisk interpolation med adderad uppskärpning (jag har själv inte tillgång till någon mjukvara som bakar ihop det här och har därför inte kunnat testa närmare). Om jag var du så skulle jag nöja mig med bikubisk interpolation och skärpa upp bilden manuellt om det önskas.

Och som sagt, missade jag helt poängen nu så ber jag om ursäkt :)

.. den med sharpening ser bättre ut. Enda halon man kanske ser skulle vara på hennes vänsterhand. Men nä, jag tror du bara är för kräsen (fast på vad vet jag inte). :p

Den med sharpening är förstörd och skulle inte kunna användas i något sammanhang alls.

Jag har kanske missat poängen här men... jag testade lägga på unsharp mask på din bild som är interpolerad med vanlig bikubisk. Kör jag en difference på den och bilden som är interpolerad med bicubic sharper så visar det att det är nästan exakt samma resultat (jag ser ingen skillnad när jag jämför dem med blotta ögat). Det här antyder att det är precis som jag gissade tidigare, bicubic sharper är helt vanlig bikubisk interpolation med adderad uppskärpning (jag har själv inte tillgång till någon mjukvara som bakar ihop det här och har därför inte kunnat testa närmare). Om jag var du så skulle jag nöja mig med bikubisk interpolation och skärpa upp bilden manuellt om det önskas.

Och som sagt, missade jag helt poängen nu så ber jag om ursäkt :)

Den som är förminskad med vanlig bicubic är jag nöjd med. Den är rätt ur kameran. OM jag mot förmodan skulle skärpa upp bilden så gör jag det helt manuellt och inte via någon bicubic sharper. Vilka kontrollmöjligheter har jag med Bicubic Sharper? Går det att ställa manuellt? Nivå och liknande, då det skiljer sig från bild till bild.

På denna exempelbild du gav så tycker jag inte det blev så dålig med bicupic sharper. Men ofta så blir det för skarp och förstört med sharper.

Speciellt om jag har en brusig bild så väljer jag aldrig sharper. Då syns bruset skarpare med ibland.

Tycker inte heller att denna bild blev speciellt dålig. Den ena ser lite för mjuk ut, och den andra ser nästan lite för skarp ut. Har du inga fler bilder?

Förstörd? SÅ stor skillnad är det verkligen inte alls mellan dom två bilderna. Ärligt talat tycker jag du verkar vara lite konstig. :pP

Vad du tycker om mig personligen kan du skicka i ett privat mail till mig, det tillför inte diskussionen någonting.

Jag läste i veckans VI-tidning och såg en bild tagen i en författares skrivarlya. Bilden föreställde en Orkidé i förgrunden och ett fönster med utsikt i bakgrunden.
Kanonbild, knivskarp, men....

Skärpan ser på något sätt onaturlig ut och min tanke gick direkt till uppskärpning i efterhand via någon programvara. Alltså, det verkar gå troll i PP-skärpning. Jag tycker det ser konstlat ut och tja, kanske jag som gillar något mjukare bilder.
Vad anser ni? Jag vill lämna mina bilder så orörda som möjligt.
Photoshopograf är inte så svårt att vara.

ANNONS
Götaplatsens Foto