Annons

upphovsrätt vid bildmanipulation?

Produkter
(logga in för att koppla)

prancer

Ny medlem
Hur fungerar upphovsrätten om man skapar bildmanipulationer?
Till exempel om jag tog en bild på en känd person från google.com och gjorde om den till en "Obama, HOPE" poster.
Jag antar att det räknas som stöld?

Samma sak om jag gör ett collage/montage med bilder från google blandat med egna bilder, som är extremt manipulerade?

Lagen säger ingenting om att manipulera andras bilder. Det lagen (och troligen den ursrpunliga fotografen) bryr sig om är ifall du publicerar resultaten av dina manipulationer. Det betyder att så länge du inte sprider dina alster (utanför en liten cirkel släkt och nära vänner) borde det inte bli problem.

Jag är dock ingen advokat.

Värt att tänka på är också att såvitt jag vet (också utan att vara advokat) så är bilder tagna av personer anställda av USAs federala stat i deras yrkesutövning ej skyddade av upphovsrätt över huvud taget. Dock hittar jag ingen referens för ögonblicket.

Kollage

Det borde väl kunna vara samma som att göra kollage? Folk har väl länge sysslat med att klippa och klistra ihop nya bilder utav saker man tagit ur tidningar. Är det stöld? Jag tänker att samma regler borde gälla?

Rent spontant låter det väl som att URL 1 kap 5 § är tillämplig på kollage.

5 § Den som genom att sammanställa verk eller delar av verk åstadkommit ett litterärt eller konstnärligt samlingsverk har upphovsrätt till detta, men hans rätt inskränker icke rätten till de särskilda verken.

Som jag som lekman tolkar denna paragraf så måste man ha rätt enligt konstens alla regler att använda de enskilda verken, men man erhåller själv upphovsrätten till det sammanställda verket. Vilket låter ganska vettigt.

Värt att tänka på är också att såvitt jag vet (också utan att vara advokat) så är bilder tagna av personer anställda av USAs federala stat i deras yrkesutövning ej skyddade av upphovsrätt över huvud taget. Dock hittar jag ingen referens för ögonblicket.

Men USA's lag gäller väl inte i sverige?

ANNONS
Götaplatsens Foto