Annons

Matt eller blank bildredigeringsskärm

Produkter
(logga in för att koppla)

KarW

Aktiv medlem
Vår bildskärm har kraschat och jag behöver omgående skaffa en ny.Just nu har vi inga pengar till en bättre skärm utan det får bli ett lågbudgetalternativ.Vi var och tittade på en från HP 24"med blank skärm.Bilden var knivskarp och väldigt snygg att kika på.Den blanka ytan gjorde att den såg väldigt fräsch ut.Men funkar det eg i längden att redigera bilder på en blank skärm? Blir det inte för mycket reflexer och kanske även jobbigt för ögat att sitta timme ut och timme in vid en sådan skärm? Använder man matta skärmar rent generellt när man redigerar bilder? Vad har ni för råd att ge?

En kanske ännu viktigare fråga är vad det är för paneltyp i den skärmen som ni har tänkt köpa? TN eller någon annan?

TN är inte riktigt att rekommendera till bildbehandling pga sina brister när det gäller färgåtergivning och betraktningsvinklar. De flesta lågbudgetskärmar är tyvärr av denna typ, så risken är stor av även den skärm som ni tittar på har en sådan.

Tyvärr var detta inget svar på din fråga om matt eller blank är att föredra, men mitt tips är att börja titta på paneltypen först.

En kanske ännu viktigare fråga är vad det är för paneltyp i den skärmen som ni har tänkt köpa? TN eller någon annan?

TN är inte riktigt att rekommendera till bildbehandling pga sina brister när det gäller färgåtergivning och betraktningsvinklar. De flesta lågbudgetskärmar är tyvärr av denna typ, så risken är stor av även den skärm som ni tittar på har en sådan.

Tyvärr var detta inget svar på din fråga om matt eller blank är att föredra, men mitt tips är att börja titta på paneltypen först.

Håller med om att man ska undvika TN-paneler. De är inte alls bra för bildbehandling.

Angående matt eller blank är det mest en smaksak. Det som skiljer är ju hur omgivande ljus reflekteras. En matt skärm reflekterar nog i stort sett lika mycket ljus som en blank men den ger en diffuserad reflektion. En blank skärm blir en katastrof ifall man har ljust rakt bakom sig medan den kan vara att föredra ifall man enbart har ljus som faller in från sidan.

ANNONS
Götaplatsens Foto