** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Månadens naturbild

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu börjar Januaris tävling lida mot sitt slut så det är nog dags för er som inte har laddat upp era bilder att göra det nu. Det är bara 4 stycken bilder än så länge!
 
Min bild blev endast en länk, istället för just en bild. På alla andra forum kör man med
 
Min bild blev endast en länk, istället för just en bild. På alla andra forum kör man med -taggar? Är det annorlunda här?[/QUOTE]

Det är lätt att lägga upp en bild. När du skriver ett inlägg finns en meny och näst längst till vänster finns en knapp där du kan ladda upp bilder...
 
Kul initiativ, men jag har några frågor:

Vem ansvarar för tävlingen? Alltså: vem räknar röster, kollar så att bilderna uppfyller kriterierna, meddelar resultat osv?

Möjligen borde ett krav vara att bifoga exif så att man kan kontrollera att bilden verkligen är tagen den aktuella månaden (okej, det går att ändra inställningar i kameran, men ett minimum av ärlighet får man utgå ifrån i denna prestigelösa tävling). Kan man bifoga exif på bilder som publiceras i forum?
 
Varför är det en regel att bilderna inte får vara manipulerade (enl. fs definition)? Jag ser inte att det diskuterats i den här tråden i alla fall.
 
Det är väl en vettig regel? För de som tyker att det roligt att tweka bilder i bildbehandlingsprogram finns det forum för detta också - men denna "tävling" är enligt skaprarens åsikt inte av den varianten. Kryllar ju av svårt manipulerade natur och djurbilder och jag kan tycka att det är oki om man skall göra en bok eller så och vill visa något speciellt - då är inte bilden i focus utan syftet. Är det en fototävlig så är bilden i focus och då är det i mina ögon likställt med fusk att manipulera bilder annat än beskärning, uppskärpning och justering av vitbalans. Åsiker kan skilja, men jag är iaf inte ensam om att ha den åsikten.
 
Det är väl en vettig regel? För de som tyker att det roligt att tweka bilder i bildbehandlingsprogram finns det forum för detta också - men denna "tävling" är enligt skaprarens åsikt inte av den varianten. Kryllar ju av svårt manipulerade natur och djurbilder och jag kan tycka att det är oki om man skall göra en bok eller så och vill visa något speciellt - då är inte bilden i focus utan syftet. Är det en fototävlig så är bilden i focus och då är det i mina ögon likställt med fusk att manipulera bilder annat än beskärning, uppskärpning och justering av vitbalans. Åsiker kan skilja, men jag är iaf inte ensam om att ha den åsikten.

Jag förstår vad du menar, men att t ex klona bort kvistar på oönskade ställen (som fotosidans definition förbjuder) tycker jag inte tar bilden ur fokus. Färgförbättringar och dylikt gör i alla fall jag för att förbättra bilden oftast.

Men som sagt, jag förstår hur du tänker, och kan egentligen hålla med om att det nog är bäst på det här sättet.
 
???? Stängde den tillochmed 1 dag efter förra månaden...

Men du kan få ta över och leda tävlingen om du vill. :)


Nejdu, omröstningen var framflyttad till den 12:e kl 23:59 men du stängde tävlingen den 12:e kl 20:16, nästan 3 timmar för tidigt.
Det gjorde att jag (och kanske fler) som vill rösta i sista sekunden inte hann.
Nu spelade det ingen roll för resultatet förvisso, men ändå.

Men fortsätt led tävlingen du, jag tycker du gör ett bra jobb och kritiken är inte illa menad, men rätt ska vara rätt tycker jag.
 
Regnbåge på vinter.

Den här bilden är tagen i Haparanda mot finska sidan.
Det var -10 grader i luftet och tidig morgon.Det var speciellt att kunna se regnbåge på årets kallaste månad. Februari
 

Bilagor

  • Regnbåge2.jpg
    Regnbåge2.jpg
    15.3 KB · Visningar: 459
ANNONS