Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Korrupta bilder vid överföring från kamera (Windows)

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Hej,

Råkade ut för ett skumt problem idag. Jag hade kopplat in kameran (Canon 7D) som vanligt via USB-kabel till datorn och via utforskaren (Windows Explorer) gått till minneskortet och först klippt ut och sen klistrat in bilderna till en mapp på datorn. Några bilder fördes inte över korrekt. I kameran syntes dom som de skulle, men i Bridge kan man se att några blev korrupta. Syns som ett vitt område. Bilderna är trasiga, det vita är vitt om jag öppnar bilderna i PS.

Det är RAW (/CR2) om nu det har betydlelse. Eftersom jag valde CUT och sen PASTE försvann dom från kortet. Bäst köra COPY - PASTE i fortsättningen alltså.

Någon mer som sett problemet och vet vad det kan ha berott på?

Bilagor

• bridgewindow.jpg
    bridgewindow.jpg
    55.4 KB · Visningar: 384
  • closeup.jpg
    closeup.jpg
    46.6 KB · Visningar: 381
Har upplevt det där. Börja med att ta dom bilderna som är hela och gör en kopia på dom som orginal. Formatera sedan om kortet i datorn. Därefter. Köp en extern minneskortsläsare.

Problemet verkar som ett trasigt minneskort.

Jag har samma problem lite titt som tätt. Kanske är kortet. Det bekommer mig inte så mycket. 2 bilder av kanske 1000

Det kan bero på många saker.
Kortet kan vara trasigt, kortet kan vara skitigt, kamerans kortplats kan vara skitig, kamerans kortplats kan vara trasig, kameran kan vara trasig, kamerans usb-port kan vara glapp, kamerans usb-port kan vara skitig, usbkabelns kontakter kan vara skitiga, usb-kabelns kontakter kan vara vara trasiga, usb-kabeln kan vara glapp, datorns usb-port kan vara skitig, datorns usb-port kan vara trasig, datorns usb-funktionalitet internt kan vara trasig, datorn kan ha problem med annan hårdvara, t.ex diskar. Det kan även vara mjukvarufel.

Det blir svårt att börja felsöka när du redan tagit bort bilderna.

Det är RAW (/CR2) om nu det har betydlelse. Eftersom jag valde CUT och sen PASTE försvann dom från kortet. Bäst köra COPY - PASTE i fortsättningen alltså.
?

Du kan ju köra en recovery på minneskortet. De finns ju fortf kvar om du inte börjat fota med kortet än.

/Stefan

Hej !

Kan du se bilderna i utforskaren ?
Och i så fall, hur ser de ut ?

Jag tycker det verkar otroligt att det går att
tappa bort en massa filinformation i överförningen
utan att
få något sorts fel på filen, typ chechsumma el dyl,
men det kanske är möjligt.

Får du samma sak med EOS utility ?

Får exakt samma problem när jag tankar in fler än 1 minneskort (CF) till extern USB-disk. Jag missstänker att det är den externa hårddisken (WD 2tb) som är den felande länken, eftersom jag har bytt USB-kabel, minneskortsläsare och det är med olika minneskort som det felet uppstår med.
Min teori är att någonting hamnar i viloläge och inte orkar eller slarvar vid överföringen vilket gör att raw filerna blir korrupta. Känns galet, men något tok är det.
Om jag går från datorn och låter den stå och tugga själv. Jag kan tillägga att första minneskortet är det aldrig något problem med, men andra kortet blir det strul med. Vilket resulterar i att jag får tanka in bilderna igen och sitta vid datorn och hålla datorn "aktivt" vid liv t.ex. öppna bildfiler på den håddisken som jag lägger över bilderna till. Filerna på minneskortet är det inte fel på, så det blir ok när jag tankar in dem igen. Men det är frustrerande och tar onödig tid.

Kamerorna är Canon 5DII och 5D.
Minneskort är SanDisk 8GB, både Extreme 60MB/s, 30MB/s och Ultra.
Kortläsare SanDisk
Hårddisk WD 2tb
Det är med olika kameror och olika minneskort, så märket verkar inte vara problemet. Men nästa hårddisk blir av ett annat märke, något som har ett tips?

ANNONS
Götaplatsens Foto