Annons

Bytt hårddisk i datorn och en del bilder blev korrupta vid överkopiering

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Har en äldre stationär dator där hårdisken (1Tb) blev full (mest bilder). Operativsystem (W10) och program på separat SDD.

Jag köpte en 4Tb Seagate Barracuda och stoppade in i datorn kopierade alla filer (Mina dokument) från den äldre 1Tb disken till den nya 4Tb.

Allt verkade funka och jag kopplade ur den gamla disken.

Då jag även fick en 2Tb extern (USB2/eSata) "över" då jag även köpte ny extern 4Tb HDD tänkte jag koppla den via USB till en router för att ha en backup"light" som ett eget moln (riktig backup på extern frikopplad 4Tb HDD och i "riktiga molnet").

Så igår skred jag till verket och kopierade alla filer från min nya interna 4Tb hårdisk till den gamla externa 2Tb disken (via eSata).

MEN!!! efter ett tag ploppar det upp ett felmeddelande som säger att en jpg inte kan läsas från källdisken, kör retry några gånger men får till slut välja skip. Datorn fortsätter att kopiera några hundra bilder och sen händer samma sak igen... efter att ha tvingats köra skip på 25 filer (lite random kanske 0,5% av filerna) avbryter jag kopieringen och konstaterar att filerna är mycket riktigt korrupta på hårddisken i datorn (har korrekta filer på backup).

Tyvärr verkar inte windows generera en error log vid copy, hade varit klockrent att kopiera alla filer med skip och få en lista på korrupta filer man manuellt kan kopiera tillbaks efteråt.

Nu är jag i ett ganska jobbigt läge med backuper till höger och vänster (eftersom alla gamla blev fulla samtidigt), kan man skanna en hårddisk efter korrupta filer för att få en bild av problemet?
 
Jag gör en fullständig kopia av mina bild- och videofiler (och en del annat) varje månad. Två gånger har jag råkat ut för att en fil varit korrupt. Jag vet inte heller om det finns någon logg så man får nog helt enkelt notera vilken/vilka filer man hoppar över och sedan hämta felfria exemplar från den gamla backupen, som man förhoppningsvis har kvar.
Det går att skanna disken efter felaktiga sektorer, men jag känner inte till om man kan söka efter skadade filer, vilket borde vara möjligt eftersom kopieringen kan hitta dem.
Hoppas någon annan har tips.
 
Kopplade precis in den gamla interna 1Tb disken och där är filerna ok. Skulle kunna kopiera allt igen (men dom nya filer som hamnat på hårdisken måste vara kvar så en formatering vill jag helst undvika).

Har för mig att på DOS-tiden kunde man göra typ copy /v för att verifiera att kopieringen "tog". Antar att den inte är inbyggt i Win 10.

Nu hade sån här kopiering med undermappar etc inte funkat med DOS-kommandon men tanken hade varit bra här.
 
Det finns ett litet och ganska bra kopieringsprogram som heter Synktoy och går att ladda ner gratis från Microsofts hemsida. Bara några MB stort. Sök bara där så finns det för 32 och 64 bitars versioner. Det fungerar så att bara dom bilder, filer som inte redan är kopierade tas från ex. D till F om det nu är där man laddar in bilder från början. Det går även att schemalägga säkerhetskopiering och en massa andra funktioner , finns dock bara på engelska.
Lightroom går ju även att använda som säkerhetskopieringsprogram om man vill det, och samtidigt som man laddar in bilderna i datorn så kopierar det till en annan disk.
 
Robocopy finns inbyggt i Windows 10 och är ypperligt för sådana här ändamål.

Öppna en kommandorad och skriv robocopy /? för information om hur den används.
 
ANNONS