Annons

analog-digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)

njon

Medlem
Hejsan, Jag och min far hade en liten diskussion ang vad som händer när man fotar med ett objektiv som tidigare var avsett för en analog kamera med 24* 36 film. SKa handla mig en 50d och den har ju lilla sensorn. Faktorn e ju * 1,6 gånger brännvidden. MEN Vad händer egentligen, blir det en avmaskning, så att allt inte kommer med på bilden mot det man ser i sökaren?. Är nyare objektiv anpassade för det digitala formatet eller? Känns ju kuligare med en fullsensorkamera men mycke pengar.....Tacksam för några synpunkter så jag och pappsen får stilla våran vetgirighet ....Hälsn Nisse

Det du ser i 50D är det du får med på bilden.

Använder du samma objektiv på en analog kamera som på din 50D får du en snävare bildvinkel med 50D. Alltså mer tele eftersom det är en mindre yta som fångar upp bilden.

Det finns objektiv som är anpassade för dessa små senorer och de går inte att använda på analoga kameror eller på kameror med större sensor

Det finns även kameror, 5D mark II, som har lika stor sensor som en analog kameras filmruta. Då blir det ingen skillnad.

ok tack för svaret, vi spånade alltså i att i en äldre kamera var avståndet mellan film och objektiv ett annat mot ett nyare digitalt hus med liten sensor, mellan sensor och objektiv. hm kanske skum tråd det här (ler)

ok tack för svaret, vi spånade alltså i att i en äldre kamera var avståndet mellan film och objektiv ett annat mot ett nyare digitalt hus med liten sensor, mellan sensor och objektiv. hm kanske skum tråd det här (ler)

Avståndet är identiskt, annars skulle inte avståndsinställningen fungera som det ska.

ANNONS
Götaplatsens Foto