Annons

hjälp med sony vegas och AVCHD

Produkter
(logga in för att koppla)

magnusss90

Ny medlem
hej!

tänkte kolla om någOn har någon erfarenhet av HD-formatet AVCHD. och att använda det i sony vegas. jag har själv sony vegas pro 9.0. men det laggar sjukt mycket när jag försöker redigera. jag har en intel pentium processor T4300 och trodde att detta skulle vara tillräckligt men det verkar inte som det så gör jag något annat fel... någon som har några tips?

/magnus

Det är ganska vanligt att man behöver konvertera om AVCHD-filmer och alla andra format med H.264-codec till ett mindre komprimerat format för att datorn ska slippa jobba med uppkomprimering hela tiden.

Ett sådant format är Apple Intermediate Codec. Ska också finnas ett som heter Apple ProRes som jag har för mig att Canon använder för redigering av filmer från deras systemkamror,

Finns säkert någon som vet mer, men detta kanske kan vara en hjälp på vägen.

okej tack för tipset men det fungerar bara på mac vad jag fattar det som.
och jag kör i windows. jag har förstått att det kan fungera bättre om man konverterar filerna men vet inte riktigt vilket format man bör konvertera dom till för att inte tappa för mycket kvalitet. någon som har något tips?

okej tack för tipset men det fungerar bara på mac vad jag fattar det som.
och jag kör i windows. jag har förstått att det kan fungera bättre om man konverterar filerna men vet inte riktigt vilket format man bör konvertera dom till för att inte tappa för mycket kvalitet. någon som har något tips?

Varför skulle inte det fungera på PC? MPEG Streamclip är ett gratisprogram som kan konvertera om filmklipp.

Det här är ett knepigt ämne. AVCHD är extremt krävande att redigera/rendera. En väg är att som tidigare nämnts konvertera filerna till ett mer lätthanterligt format.

Själv så filmar jag med en Panasonic AVCHD kamera och editerar i Adobe Premiere Elements eller Pinnacle Studio. Arbetar med originalfilerna. Dvs AVCHD formatet. (minns inte vad de har för filändelse). pTs2? eller något sådant?

Själva redigeringen av filmen går smidigt men renderingen efteråt till annat format är tungt och tar tid. Ungefär 1-1,5 gånger filmens längd. Min dator är en DualCore 3,2GHz, 2GB minne och vanliga standarddiskar. Inget speciellt alltså men det fungerar. Tex så rullar filmen på riktigt bra vid uppspelning av originalfilerna men jag får inte göra något annat samtidigt för då hackar det direkt....

Jag provade ett tag med att rendera om AVCHD filerna till annat format före redigeringen men jag vann inget i hastighet på det. Som sagt så går redigeringen kalas men renderingen tar tid. Den får gå över natten eller när jag gör annat. Det stör alltså inte ett dugg......

Det här är ett knepigt ämne. AVCHD är extremt krävande att redigera/rendera. En väg är att som tidigare nämnts konvertera filerna till ett mer lätthanterligt format.

Själv så filmar jag med en Panasonic AVCHD kamera och editerar i Adobe Premiere Elements eller Pinnacle Studio. Arbetar med originalfilerna. Dvs AVCHD formatet. (minns inte vad de har för filändelse). pTs2? eller något sådant?

Själva redigeringen av filmen går smidigt men renderingen efteråt till annat format är tungt och tar tid. Ungefär 1-1,5 gånger filmens längd. Min dator är en DualCore 3,2GHz, 2GB minne och vanliga standarddiskar. Inget speciellt alltså men det fungerar. Tex så rullar filmen på riktigt bra vid uppspelning av originalfilerna men jag får inte göra något annat samtidigt för då hackar det direkt....

Jag provade ett tag med att rendera om AVCHD filerna till annat format före redigeringen men jag vann inget i hastighet på det. Som sagt så går redigeringen kalas men renderingen tar tid. Den får gå över natten eller när jag gör annat. Det stör alltså inte ett dugg......

Vilket format renderar du ut filmen i då?

Kamera: Panasonic HDC-SD200
Mjukvara: Sony Vegas Pro 9.0

Jag prövade igår att rendera ut min 4m 29s långa film, först ut till .wmv, 6,4mbps 1440x1080 (miss av mig) 23,976(IVTC Film) fps; vilket resulterade i en 216 mb stor fil, vilken gick felfritt att spela upp med VLC.

Sedan prövade jag med .avi, 1920x1080, 23,976(IVTC Film), progressive scan, Sony YUV Codec; vilket resulterade i en 24,9 Gb (!!!) stor fil som inte kunde spelas upp med VLC eller något annat program. Eller det gick, men det stod att filen var 10 sek lång :S

Dessa var presets som jag justerade något, men i stort sett original.

Vad använder du för codec, och vad är det ultimata att använda?
Kör AVCHD filerna (.TMS) direkt i programmet.

ANNONS
Götaplatsens Foto