Annons

Problem med M1 silicon och SilkyPix Pro 11 utyan Rosetta 2!

Produkter
(logga in för att koppla)

Gigas

Aktiv medlem
Jag får inte till det med min Mini Mac M1 silicon och programmet SilkyPix Pro 11 utan att ladda ner Rosetta 2. Jag har förökt men kommer inte in i terminalen för en nerladdning. Inte vet detta 74-åriga huvud hur det ska gå till! Jag gillar verkligen SilkyPix och har haft det i många år och vill inte byta mot något annat med en skarpt stigande inlärningskurva. Kan någon hjälpa mig då SilkyPix inte fungerar tillfredsställande utan Rosetta 2 som hjälp! Tack på förhand/Peder

Senast ändrad:
Enligt silkypix finns enbart stöd på Apple silicon ( m1, m2 etc.) via Rosetta2. Någon variant som är skriven och kompilerad för Apple silicon utan Rosetta2 finns inte och är inte planerad.
Så vill du använda programmet måste du installera Rosetta2.

Jag har en liknande situation, mini mac M1 och att använda program som inte funkar utan Rosetta 2. I mitt fall Viveza 3 och Silver Efex. Jag använder Rosetta 2 och det funkar bra. I praktiken kör jag programmen Affinity Photo, Bridge och Efex via Rosetta 2. (På sikt kanske det går att köra utan Rosetta om Bridge och Efex uppdateras för mac silikon)

Senast ändrad:
Jag får inte till det med min Mini Mac M1 silicon och programmet SilkyPix Pro 11 utan att ladda ner Rosetta 2. Jag har förökt men kommer inte in i terminalen för en nerladdning. Inte vet detta 75-åtiga huvud hur det ska gå till! Jag gillar verkligen SilkyPix och har haft det i många år och vill inte byta med en skarpt stigand inlärningskurva. Kan någon hjälpa mig då SilkyPix inte fungerar tillfredsställande utan Rosetta 2 som hjälp! Tack på förhand/Peder
Hej

Vad är det för problem med terminalen du har?

Enligt silkypix finns enbart stöd på Apple silicon ( m1, m2 etc.) via Rosetta2. Någon variant som är skriven och kompilerad för Apple silicon utan Rosetta2 finns inte och är inte planerad.
Så vill du använda programmet måste du installera Rosetta2.
Det är just detta att jag inte lyckas att ladda ner Rosetta 2. Antingen är jag för seg i skallen eller så är något fel för jag får aldrig uppmaningen att ladda ner programmet Rosetta 2. Kan någon hjälpa mig med detta, steg för steg då jag är gammal och trög!

Det är just detta att jag inte lyckas att ladda ner Rosetta 2. Antingen är jag för seg i skallen eller så är något fel för jag får aldrig uppmaningen att ladda ner programmet Rosetta 2. Kan någon hjälpa mig med detta, steg för steg då jag är gammal och trög!
Du kan installera rosetta 2 via terminalen om du kör

sudo /usr/sbin/softwareupdate --install-rosetta

Senast ändrad:
Säg den glädje som varar! Jag fick sist igång mitt bildbehandlingsprogram SilkyPix Pro 11 men så skedde det en uppdatering och jag tappade bort Rosetta 2. Vad gör jag nu och vad behöver jag för ett nytt kommando för att på SilkPix att fungera igen?Skärmavbild 2025-04-10 kl. 21.00.26.png

Vad sker om du använder kommandot två poster ovanför ditt?
Eller kontrollerar att Öppna med Rosetta, är ikryssat för SP?

Vad sker om du använder kommandot två poster ovanför ditt?
Eller kontrollerar att Öppna med Rosetta, är ikryssat för SP?
Jag har försökt på alla tänkbara sätt att få tillbaka Rosetta 2 som är nödvändigt för mitt bildbehandlingsprogram SilkyPix Pro 11. Jag har via terminalen kunnat ladda ner Rosetta och bekrätat detta med att skriva in ett A som acceptans. Men så försvinner Rosetta och svaret är det finns inget kommando för detta i terminalen! Mycket knepigt då jag får tvångsavsluta SilkyPix varje gång jag försöker att använda det! Någon som har ett tips angående detta? PS. när jag försöker att skriva in kommandot visar den att jag har Mac mini 2, men det är den första versionen som sitter i min dator, 1 och inte två!

Jag har försökt på alla tänkbara sätt att få tillbaka Rosetta 2 som är nödvändigt för mitt bildbehandlingsprogram SilkyPix Pro 11. Jag har via terminalen kunnat ladda ner Rosetta och bekrätat detta med att skriva in ett A som acceptans. Men så försvinner Rosetta och svaret är det finns inget kommando för detta i terminalen! Mycket knepigt då jag får tvångsavsluta SilkyPix varje gång jag försöker att använda det! Någon som har ett tips angående detta? PS. när jag försöker att skriva in kommandot visar den att jag har Mac mini 2, men det är den första versionen som sitter i min dator, 1 och inte två!

Något har blandats ihop.

Intel mac + Rosetta = PPC-program på Intel Mac.

Mx Mac + Rosetta 2 = Intel-program på M-macar.

Man behöver sudo för att få rätt behörighet för att installera rosetta via terminal så testa:

sudo /usr/sbin/softwareupdate --install-rosetta

och lösenordet är det till ditt konto.

Varför står det efter ttys000 "StorPeder@Peders-Mac-Mini-2 ~ % när datorn säger att jag har Mac Mini 1 system?

Skriv så här och får du några rader med träffar så har du rosetta 2
Varför står det efter ttys000 "StorPeder@Peders-Mac-Mini-2 ~ % när datorn säger att jag har Mac Mini 1 system?
StorPeder är det namn du gav ditt användarkonto.
Peders-Mac-Mini-2 är det namn du gav/fick tilldelat din mac i systeminställningarna, under Allmänt/Delning/

Vad har du för Mac?
Vad står det under äpplet, Om den här datorn?

Kör det kommandot och du får några rader om du har Rosetta 2 installerat.

lsbom -f /Library/Apple/System/Library/Receipts/com.apple.pkg.RosettaUpdateAuto.bom

./Library/Apple/usr/lib/libRosettaAot.dylib 100755 0/0 423488 1389750421

./Library/Apple/usr/libexec/oah/RosettaLinux/rosetta 100755 0/0 1726464 4235172911

./Library/Apple/usr/libexec/oah/RosettaLinux/rosettad 100755 0/0 382344 1170101761

./Library/Apple/usr/libexec/oah/libRosettaRuntime 100755 0/0 464320 758441865

./Library/Apple/usr/share/rosetta/rosetta 100644 0/0 64 1875722922

ANNONS
Götaplatsens Foto anordnar kikar- och fotomässa den 26:e april