Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

70-200 skramlar

Produkter
(logga in för att koppla)

continental

Aktiv medlem
Mitt nya 70-200/4 IS USM skramlar som om något är löst inuti det.
Funktionen är det inget fel på, det bara låter om det när man hanterar det.
Vet ej om det har uppstått nu eller om det var där när Jag köpte det, då Jag inte märkt det förrän nu precis.
Är det nåt fel eller låter de så?

Det skramlar REJÄLT när man håller objektivet uppochner och inte lika mycket om man håller det upprätt.
Inget av mina andra objektiv skrmlar så här. Det låter för***igt. Nånting låter väldigt löst...

Det låter alltså även när det inte sitter på kameran. Om man håller det i handen och skakar lätt på det.

Kitobjektiven är knäpptysta, men L-objektivet låter som en leksak...:(

Senast ändrad:
Det skramlar REJÄLT när man håller objektivet uppochner och inte lika mycket om man håller det upprätt.
Inget av mina andra objektiv skrmlar så här. Det låter för***igt. Nånting låter väldigt löst...

Det låter alltså även när det inte sitter på kameran. Om man håller det i handen och skakar lätt på det.

Har ett likadant, som tidigare nämnde så låter ju IS:en men det du beskriver lutar mer åt ett "måndagsexemplar" gå tillbaka med objektivet där du handlat och se till att de ordnar till det.

hmm, du får väl hålla dig till kitobjektiven då, haha.

Det objektivet skall inte skramla. Byt eller lämna in för reparation.

Jag pratade med Rajala och Intervision innan o ska in o visa det för dem i nästa vecka.
Detta skrammel KAN inte vara normalt:)

Jag pratade med Rajala och Intervision innan o ska in o visa det för dem i nästa vecka.
Detta skrammel KAN inte vara normalt:)

Nej, det är långt ifrån normalt. När jag läste ditt första inlägg trodde jag, som flera andra här, att du var ovan vid det surrande ljudet från IS, men är det frånkopplat och objektivet dessutom bortplockat från kameran så ska det inte låta på det viset.

I alla fall inte som du beskriver det. I dina kläder skulle jag inte bara nöja mig med att gå och visa upp det för Rajala. Jag skulle kräva ett ett helt nytt objektiv. Ett måndagsex kanske inte kan repareras så enkelt och det blir väntetid såvida du inte är CPS-medlem (Canon Professional Service). En väntetid som innebär förlorad glädje i att fotografera med ett nytt objektiv.

Hurosmhelst så är det ingen katastrof i sig eftersom du garanterat kommer att få felet tillrättat eller ett nytt objektiv.

Lycka till!

Var inne hos Rajala och snackade med dem.
Vi tog fram ett oöppnat objektiv och det lät....

...precis som mitt... Dvs det skramlar som en maraccas oc hlåter som om det borde kosta 99,90 istället för 9999:-

Jag undrar var den där L-känslan som alla pratar om finns när det kommer till detta objektiv...

Var inne hos Rajala och snackade med dem.
Vi tog fram ett oöppnat objektiv och det lät....

...precis som mitt... Dvs det skramlar som en maraccas oc hlåter som om det borde kosta 99,90 istället för 9999:-

Jag undrar var den där L-känslan som alla pratar om finns när det kommer till detta objektiv...

Mitt 70-200 är knäpptyst. Skramlar inget alls. IS surrar lite när den är igång, men det hör till.

Hmm, Jag får sticka in till Intervision och be dem lyssna på det.
Blir lite fundersam när det kommer så olika svar.

:) Jo här har alla svaren varit samma, jag håller med. Det Jag undrar över är varför ett nytt objektiv hos Rajala låter likadant? Kan deras parti för 9999:- vara något annat än 100% ok kanske.? Låter ju inte som nåt som Canon skulle vilja hända, men jag vet ju inte vad man ska tro.

:) Jo här har alla svaren varit samma, jag håller med. Det Jag undrar över är varför ett nytt objektiv hos Rajala låter likadant? Kan deras parti för 9999:- vara något annat än 100% ok kanske.? Låter ju inte som nåt som Canon skulle vilja hända, men jag vet ju inte vad man ska tro.

Det bästa vore nog att försöka ta reda om det finns något som kan skramla i just den här objektivtypen utan att prestanda eller funktion påverkas. Och OM det finns någon sådan del hur den kan påverka funktion/prestanda på sikt. Det gör du nog, precis som du själv föreslagit, lämpligast på Intervision.

Mina erfarenheter av 70-200 L-serie (både f/2.8 och f/4.0 med IS) är precis som alla andras på tråden. De skramlar inte, men surrar med IS aktivt.

Tidigare när jag körde Nikon hade jag ett 70-300 med VR-funktion. Det sa "klonk" varje gång man vände det uppåt eller nedåt alternativt skakde det helt lätt. Var helt säker på att ett linselement var löst. Så när jag körde mellan Småland och upp till Stockholm gjorde jag en paus i varje stad som hade ett Media Markt. Dels för att kolla de olika utbuden av fotoprylar men också för att känna på andra 70-300 med VR.
I Växjö lät det likadant som mitt, i Jönköping likaså, och tamejtusan likadant i Norrköping. Exemplaret i Kungens kurva lät värre. 2 dagar senare i Barkaby vär deras exemplar näst knäpptyst, men trögare att vrida zoomringen på.

Så i det fallet kunde jag vara lugn. Men aldrig i h-e skulle jag acceptera att det skramlade i en L-zoom när den ene efter den andre ägaren säger att fenomenet är okänt på deras objektiv.

Lite illavarslande att det andra exemplaret du lyssnade på hos Rajala lät likadant. Priset är förvisso lågt så tillåt mig att spekulera:

Det kanske rör sig om en badge av gluggar som monterats på ett visst sätt och befunnits ej attraktiva nog att säljas till högre pris. Dock utan att funktion eller prestanda påverkas i nuläge eller på sikt.
Det är den positiva tolkningen. Den negativa tolkningen är ju givetvis att gluggen inte är frisk. Men det frågetecknet rätar säkert Intervision ut åt dig.

Låt oss veta hur det går för jag var på väg att beställa en 100-400/4.5-5.6 L is usm från Rajala, men det vågar jag inte i nulaget eftersom det var prisnedsatt.

Lycka till!

skramlar här med

Köpte ett 70-200 4L IS USM igår hos Rajala i Malmö.
Mitt upptäckte jag låter lite också när jag vänder på objektivet fram och tillbaka.
Jag ringde Rajala idag och de sa att det låter lite när man vrider på det och att det är inget att oroa sig för. De sa också att de haft en två andra som varit inne med samma fråga.
Jag tänker cykla över dit idag och titta på objektiven och jämföra.
Tänkte även cykla förbi JapanPhoto och lyssna på deras.

Och till sist så blir det intervision på måndag om jag inte får någon klarsida idag.

Skriv gärna en rad och berätta hur det gått för dig!.

/N

Testade just att skaka och vända lite på mitt 70-200 4L utan IS som jag köpte för någon månad sen på fotokungen i sthlm.

-vänder jag det med fronten ner respektive upp så låter det inget.

-skakar jag det fram och tillbaka hörs ett svagt ljud, som om något glappar en aning.

Problemet när man jämför ljud över skrift är väl att olika personer kan uppleva samma ljud som "inget ljud" eller "låter som om det är trasigt" (kanske aningen överdrivet iof :) )

Mitt objektiv verkar dock funka klockrent annars och sätter fokus o.s.v. bra.

(ett annat ljud som mitt har är att det viner lite om man zoomar snabbt, som om luft åker förbi en liten spalt. Är det normalt? :) )

japan photo

kom bara till Japan photo. var inne och klämde på ett av deras 70-200 L4 IS USM. Det lät exakt likadant som det jag köpt från Rajala. Hon som jobbade på Japan Photo och ägde ett lika dant och hon sa att hennes låter också sådär.
Det låter inte speciellt mycket för mig. Men blev såklart lite orolig efter jag läst här och började ju därför ganska snabbt att vrida och vända på mitt objektiv :)
Det låter från objektivet ganska nära själva fästet. så håller man objektivet nedåt och skakar där uppe så låter det lite.

hade så klart varit intressant att höra om trådskaparen varit på Intervision och fått deras omdöme.
:)

Nix, Jag har inte varit där än, men ska dit i nästa vecka.

Det låter mest när man håller det som ett glas uppochner och vickar det från sida till sida. Ljudet kommer då från bakre deln av objektivet. Skakar man det upp-ner så låter det inget speciellt.

ANNONS
Götaplatsens Foto