Jo här har alla svaren varit samma, jag håller med. Det Jag undrar över är varför ett nytt objektiv hos Rajala låter likadant? Kan deras parti för 9999:- vara något annat än 100% ok kanske.? Låter ju inte som nåt som Canon skulle vilja hända, men jag vet ju inte vad man ska tro.
Det bästa vore nog att försöka ta reda om det finns något som kan skramla i just den här objektivtypen utan att prestanda eller funktion påverkas. Och OM det finns någon sådan del hur den kan påverka funktion/prestanda på sikt. Det gör du nog, precis som du själv föreslagit, lämpligast på Intervision.
Mina erfarenheter av 70-200 L-serie (både f/2.8 och f/4.0 med IS) är precis som alla andras på tråden. De skramlar inte, men surrar med IS aktivt.
Tidigare när jag körde Nikon hade jag ett 70-300 med VR-funktion. Det sa "klonk" varje gång man vände det uppåt eller nedåt alternativt skakde det helt lätt. Var helt säker på att ett linselement var löst. Så när jag körde mellan Småland och upp till Stockholm gjorde jag en paus i varje stad som hade ett Media Markt. Dels för att kolla de olika utbuden av fotoprylar men också för att känna på andra 70-300 med VR.
I Växjö lät det likadant som mitt, i Jönköping likaså, och tamejtusan likadant i Norrköping. Exemplaret i Kungens kurva lät värre. 2 dagar senare i Barkaby vär deras exemplar näst knäpptyst, men trögare att vrida zoomringen på.
Så i det fallet kunde jag vara lugn. Men aldrig i h-e skulle jag acceptera att det skramlade i en L-zoom när den ene efter den andre ägaren säger att fenomenet är okänt på deras objektiv.
Lite illavarslande att det andra exemplaret du lyssnade på hos Rajala lät likadant. Priset är förvisso lågt så tillåt mig att spekulera:
Det kanske rör sig om en badge av gluggar som monterats på ett visst sätt och befunnits ej attraktiva nog att säljas till högre pris. Dock utan att funktion eller prestanda påverkas i nuläge eller på sikt.
Det är den positiva tolkningen. Den negativa tolkningen är ju givetvis att gluggen inte är frisk. Men det frågetecknet rätar säkert Intervision ut åt dig.
Låt oss veta hur det går för jag var på väg att beställa en 100-400/4.5-5.6 L is usm från Rajala, men det vågar jag inte i nulaget eftersom det var prisnedsatt.
Lycka till!