Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billigt objektiv för sportfoto? (Nikon D70)

Produkter
(logga in för att koppla)

eif

Aktiv medlem
Har tyvärr inte så stor koll på objektivmarknaden så jag tänkte höra om det går att få tag på optik för sportfoto för 4-5000:- ?
Antar att det största problemet är att hitta något objektiv med skaplig ljusstyrka?

Tror att ett 200-300mm skulle passa bra men som sagt, finns det någon bra optik i den prisklassen?

Kan även tänka mig beg.

Väldigt tacksam för tips/förslag!

mvh eif
 
"Billigt" och "sportfoto" hör inte ihop, tyvärr... I dagsljus kan säkert ett konsumentobjektiv av typen Nikon 55-200 eller 70-300 duga fint, men vill du fotografera i konstljus blir det svårare. Din D70 är ju inte heller av den moderna typen som kan använda de riktigt höga ISO-känsligheterna.

Vilka tider och bländare får du i de sammanhang du vill ta bilder?

Per
 
Har själv ingen koll:) men har läst på nätet någonstans att sena versioner av 80-200/2.8 är skarpa och har hyfsat snabb AF. Vet ej vad begagnatpriserna ligger på.
/B
 
"Billigt" och "sportfoto" hör inte ihop, tyvärr... I dagsljus kan säkert ett konsumentobjektiv av typen Nikon 55-200 eller 70-300 duga fint, men vill du fotografera i konstljus blir det svårare. Din D70 är ju inte heller av den moderna typen som kan använda de riktigt höga ISO-känsligheterna.

Vilka tider och bländare får du i de sammanhang du vill ta bilder?

Per

Nej tyvärr så är det ju inte så, ska man ha ljuskänslig optik så får man ju lägga ut en slant. Men tänkte att det kanske fanns hopp om något på beg. marknaden som man kunde leta.

Nu under sommartid så går det hyfsat, kör för tillfället med ett Sigma 400mm tele men det blir oftast för mkt zoom :/ Därför tror jag att ett 200-300mm(max) skulle vara bra.
Är ju mest nu under sommaren som jag fotar sport och då främst fotboll, men det kan ju hända att man fotar inomhus.

Upp till iso800 ger d70:n ok bilder, men över det så blir det tyvärr för grynigt för min smak.


När jag fotade fotboll senast (2 veckor sen) vid 19-tiden så körde jag med ISO400 och exponeringen blev 1/250 - 1/640. Bländare var väldigt blandad allt från F/20 vid starkt ljus till F/6 vid slutet av matchen.

Ex på en bild vid starkt ljus: 1/200 F/18 och vid svagt 1/250 F/6

Objektivet jag använde var ett Sigma AF Tele 400mm F 5.6

Nu är jag dock långt ifrån en bra fotograf är snarare nästan helt ny inom just sportfoto. :p
Men det går ju alltid att fråga om råd så man kanske kan utveckla sig :)
 
Om du lugnar dig ett tag, så kommer säkert sportfotograferna till din hjälp. De exponeringsdata du gav i förra inlägget är ett mycket bra diskussionsunderlag.

Per.
 
Vad för sport du ska fota skulle nog underlätta rekommendationerna. Är det bara fotboll?
 
Bländare från 6-20 med olika slutartider? Det verkar som du kör helt på automatik?

Under sommarhalvåret använder jag till mina Canon 1Dmk3 och 7D en blandning av 70-200/2.8 och 400/5.6. Ett 70-200/2.8 är standard i en sportfotografs kameraväska och finns bra alternativ till Canons eller Nikons egna för en billigare peng. Har även till min hjälp 135/2.

Såklart har jag en bättre utrustning till min hjälp men även din D70 skall kunna prestera dugliga bilder vid de rätta förutsättningarna. Och där är givetvis objektiven viktiga. Har själva använt till en början objektiv typ Canons 100-400/4,5-5,6 med en Canon D60 med helt ok resultat.

Men till en början så måste du styra din kamera och kör på tidsläget och låt bländaren få sköta sig själv. Eller alternativ kör med bländarläget och låt då slutartiden bli vad den vill. Och pressa ISO vid behov så långt du vill/tycker det är möjligt.

Men som sagt, att ha ljusstarka objektiv är nästan ett måste för det mesta.

//R
 
Bländare från 6-20 med olika slutartider? Det verkar som du kör helt på automatik?

Nja, jag kör på P-läget, så det enda man behöver ställa in är ISO.
Är tyvärr inte hå haj på det här med att ställa in bländare och slutartider manuellt :/

Under sommarhalvåret använder jag till mina Canon 1Dmk3 och 7D en blandning av 70-200/2.8 och 400/5.6. Ett 70-200/2.8 är standard i en sportfotografs kameraväska och finns bra alternativ till Canons eller Nikons egna för en billigare peng. Har även till min hjälp 135/2.

Såklart har jag en bättre utrustning till min hjälp men även din D70 skall kunna prestera dugliga bilder vid de rätta förutsättningarna. Och där är givetvis objektiven viktiga. Har själva använt till en början objektiv typ Canons 100-400/4,5-5,6 med en Canon D60 med helt ok resultat.

Men till en början så måste du styra din kamera och kör på tidsläget och låt bländaren få sköta sig själv. Eller alternativ kör med bländarläget och låt då slutartiden bli vad den vill. Och pressa ISO vid behov så långt du vill/tycker det är möjligt.

Men som sagt, att ha ljusstarka objektiv är nästan ett måste för det mesta.

Ah ok. Men frågan är vad man måste lägga ut på ett objektiv. Ett 70-200 känns ju ganska optimalt för sport.
 
Helt rätt Pär. Ett 70-200/2.8 är mycket mångsidigt och använder det själva mycket till sport både ute som inne, tar då och då något bröllop och en del naturbilder. När du sedan vill och kan så komplettera med ett än mer ljusstarkt fast objektiv typ Nikon AF 85/1,8D. Då har du kommit en bra bit på vägen att kunna ta bilder i de mesta förekommande situationer.

Ta en titt på Sigma eller Tamrons 70-200/2,8. är i stort sett lika bra som originalobjektiven men till ett lägre pris. Lycka till!

//R
 
Men Tamrons och Sigmas 2,8:eek:r saknar väl VR? Och de är inte så skarpa på största bländare - måste bländas ner och då då närmar man sig 5,6! Köp då hellre Nikons 70-300 5,6 med VR. Går att få tag på begagnat för 3500-4000.
När jag fotar inomhus ( i en judohall) med detta objektiv och D80 får jag slutartider som är ca 1/100 sek på bländare 4,5-5,6 vilka varit oanvändbara utan VR. ISO pendlar mellan 1200 och 1600 så det blir brusigt värre. Om du har Photoshop köper du för återstående budget plugin-programmet Noiseware att ta bort bruset med. PS är dåligt på brusreducering, man blir förvånad över hur bra Noiseware är. Om du i framtiden vill byta upp dig kommer ett tele utan VR att vara ganska kallt på begagnatmarknaden till skillnad mot ett med VR. Ungefär som att sälja en begagnad bil utan AC - det går men det är svårare och priset blir avsevärt lägre eftersom det fåtal spekulanter som blir kvar* vet att de kan pressa priset ordentligt.
*= När det framgår att en bil saknar AC försvinner genast ett antal presumtiva spekulanter eftersom ett av deras grundkrav är att det ska finnas AC. Rätt snart kommer spekulanter att ställa motsvarande krav på begagnade tele att det ska finnas VR.
 
Men Tamrons och Sigmas 2,8:eek:r saknar väl VR? Och de är inte så skarpa på största bländare - måste bländas ner och då då närmar man sig 5,6! Köp då hellre Nikons 70-300 5,6 med VR. Går att få tag på begagnat för 3500-4000.
När jag fotar inomhus ( i en judohall) med detta objektiv och D80 får jag slutartider som är ca 1/100 sek på bländare 4,5-5,6 vilka varit oanvändbara utan VR. ISO pendlar mellan 1200 och 1600 så det blir brusigt värre. Om du har Photoshop köper du för återstående budget plugin-programmet Noiseware att ta bort bruset med. PS är dåligt på brusreducering, man blir förvånad över hur bra Noiseware är. Om du i framtiden vill byta upp dig kommer ett tele utan VR att vara ganska kallt på begagnatmarknaden till skillnad mot ett med VR. Ungefär som att sälja en begagnad bil utan AC - det går men det är svårare och priset blir avsevärt lägre eftersom det fåtal spekulanter som blir kvar* vet att de kan pressa priset ordentligt.
*= När det framgår att en bil saknar AC försvinner genast ett antal presumtiva spekulanter eftersom ett av deras grundkrav är att det ska finnas AC. Rätt snart kommer spekulanter att ställa motsvarande krav på begagnade tele att det ska finnas VR.

Jag vet ingenting om judo, men 1/100 sek låter väldigt långsamt för att frysa rörelser.

Visst kan man ha nytta av VR även för rörliga motiv, men om sportfoto var mitt huvudsakliga intresse så hade jag hellre valt ljusstyrka och snabb AF, om jag skulle kompromissa.
 
Jag valde medvetet bort IS på mitt 70-200/2,8 därför det ger mig inte så mycket med tanke på prisskillnad mot utan. Nu fotar jag mestadels snabba sporter som handboll, innebandy och innefotboll vintertid.

Sommartid så är det inte alls ovanligt att det kan skymma på snabbt framåt senare eftermiddagar så med största bländare som 4 eller mindre så hade jag fått problem att ta många bilder. Och visst IS eller VR är värt guld vid många tillfällen men blir man tvungen att få gå ned på så långa slutartider så att det blir en massa rörelseoskärpa så hjälper inte all världens IS eller VR.

Uppfattar inte att mitt 70-200/2,8 har dålig skärpa på största bländare men har i för sig ingen större erfarenhet av andra märken men där emot så kan det korta skärpedjupet ställa till det ibland men kan då givetvis blända ned efter behov. Men är det mörkt så är bländare 2,8 värdefull som ger en möjligheter som är näst intill omöjliga annars.

//R
 
Nikon rekommenderar att stänga av vr vid kortare slutartider eftersom det kan leda till oskärpa i bilder. Och eftersom vr inte är speciellt användbar när rörelse skall frysas, funkar ett utan vr utmärkt. Så koncentrera dig på att hitta ett ljusstarkt objektiv som också är någorlunda snabb och exakt i fokuseringen, men troligen blir detta väldigt svårt för 5000kr…
 
Men Tamrons och Sigmas 2,8:eek:r saknar väl VR? Och de är inte så skarpa på största bländare - måste bländas ner och då då närmar man sig 5,6! Köp då hellre Nikons 70-300 5,6 med VR. Går att få tag på begagnat för 3500-4000.
När jag fotar inomhus ( i en judohall) med detta objektiv och D80 får jag slutartider som är ca 1/100 sek på bländare 4,5-5,6 vilka varit oanvändbara utan VR. ISO pendlar mellan 1200 och 1600 så det blir brusigt värre. Om du har Photoshop köper du för återstående budget plugin-programmet Noiseware att ta bort bruset med. PS är dåligt på brusreducering, man blir förvånad över hur bra Noiseware är. Om du i framtiden vill byta upp dig kommer ett tele utan VR att vara ganska kallt på begagnatmarknaden till skillnad mot ett med VR. Ungefär som att sälja en begagnad bil utan AC - det går men det är svårare och priset blir avsevärt lägre eftersom det fåtal spekulanter som blir kvar* vet att de kan pressa priset ordentligt.
*= När det framgår att en bil saknar AC försvinner genast ett antal presumtiva spekulanter eftersom ett av deras grundkrav är att det ska finnas AC. Rätt snart kommer spekulanter att ställa motsvarande krav på begagnade tele att det ska finnas VR.

Sigmas utan OS är kanske något oskarpt på största bländare, den nya varianten med OS har jag inte sett några bilder från än, men Tamrons får alltid bra kritik för sin skärpa (även på största öppning), däremot har den något långsammare AF än Sigman.
 
så länge du fotar i bra ljus dagtid så är 70-300 vr ett bra alternativ men så fort det börjar skymma lite så är ett med 2.8 i max bländare klart bättre sedan kommer du att få problem med brus på din D70 om du måste höja iso värdet högt . ställ in iso på 800 ta sedan max bländare vad objektivet klarar och låt sedan kameran styra slutar tiden så kommer du nog att få så bra bilder kameran klarar av.
Jag byte från ett nikon 18-200 till ett 80-200 2.8 och det är helt överlägset vid foto av barnens fobolls matcher. Använder bara max bländare för att sudda ut bakgrunderna så mycket som möjligt .
 
VR är inte nödvändigt vid de slutartider du nämner. Det är dock bra när man panorerar. Lite läsning:
http://www.bythom.com/nikon-vr.htm

Hur som helst så är 1/500 eller 1/640 oftast vad som behövs för att frysa rörelser i sport på bild (om man inte panorerar).

Jag har inte hört att Sigmas eller Tamrons 70-200/2.8 är speciellt dåliga vid stora bländare. Framförallt inte i centrum, vilket är det som är viktigast för sportfoto. Tamrons verkar t.o.m vara något bättre optiskt än Nikons VRI. Sigmas är något sämre vad jag förstått, men vet inte om det i praktiken gör så mycket, såvida inte du vill skriva ut posterstorlek. Därför skulle jag nog rekommendera Sigmas 70-200 åt dig, om du inte har råd/vilja att köpa ett begagnat Nikon.

Problemet med Tamron är AF hastigheten. Det gäller för de flesta av deras objektiv tyvärr. Av den anledningen valde jag bort objektivet.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto